Insecten kweken

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Insecten kweken

Bericht door hein »

Hallo allemaal
Ik zat te denken om voedseldieren te gaan kweken ik heb al fruitvliegen en daar mee gaat het goed en die pot is zijn ding aan het doen. Alleen ik zat dus te denken om andere insecten te kweken en ik zat te denken aan redrunners of meelwormen. Iemand hier tips voor en hoe je de dieren het beste kan kweken. Ik zie graag een reactie!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

redrunners zijn erg gemakkelijk te kweken en weken ook erg snel. grote bak, eierdozen er in, droog voedsel geven dat altid beschikbaar is, zorgen dat je regelmatig groente/fruit geeft, en zorgen dat ze altijd water kunnen drinken. als je wilt kun je de oothecas(eizakken) op een temperatuur van 30 graden leggen zodat er meer en sneller uitkomen
Gebruikersavatar
StefJaspers
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 07 december 2020
Gender:
Leeftijd: 18
Contacteer:

Re: Insecten kweken

Bericht door StefJaspers »

hallo!

je kan ook meelwormen kweken, de meelwormen worden dan eerst meelkevers en die gaan na een tijdje baby meelwormen maken.
Wat gebruik je trouwens als voedingsbodem voor je fruitvliegen?
-Lasius Niger | 30 werksters
-Lasius Flavus | 10 werksters
-Messor Barbarus | 50 werksters
-Pheidole Pallidula | 55 werksters | 2 soldaten! :D
-Crematogaster Scuttelaris | 9 werksters
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

emier schreef: 24 dec 2020, 11:28 redrunners zijn erg gemakkelijk te kweken en weken ook erg snel. grote bak, eierdozen er in, droog voedsel geven dat altid beschikbaar is, zorgen dat je regelmatig groente/fruit geeft, en zorgen dat ze altijd water kunnen drinken. als je wilt kun je de oothecas(eizakken) op een temperatuur van 30 graden leggen zodat er meer en sneller uitkomen
Moet je redrunners op een warmte matje leggen of niet. En het droog voer kunnen hondenbrokken zijn toch want ik heb een hond en dat is wel handig. En dan toch gewoon stukjes appel enzo toch?
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

StefJaspers schreef: 24 dec 2020, 14:08 hallo!

je kan ook meelwormen kweken, de meelwormen worden dan eerst meelkevers en die gaan na een tijdje baby meelwormen maken.
Wat gebruik je trouwens als voedingsbodem voor je fruitvliegen?
Ik zal gaan kijken of ik het wat vind! Ik heb gewoon een kweekset van mierenboederij.nl gekocht en het gaat perfect. Maar ik zag ook dat je bij insectenonline.eu ook al gemaakt potjes kan komen die al lopen en ook een kweekset van 14 euro met 10 potjes. Maar dat heb ik alleen gezien en niet gekocht.
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

hallo ik heb gelezen dat je amerikaanse kakerlakken, duitse kakkerlaken, oosterse kakkerlaken in nederland voorkomen dus iemand hier ervaring mee puur omdat je die dan niet hoeft te verwarmen. als dat geen optie is ga ik nieuwe matjes halen maar ik ga eerst even dubbel check doen of dat wel nodig is.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

StefJaspers schreef: 24 dec 2020, 14:08 hallo!

je kan ook meelwormen kweken, de meelwormen worden dan eerst meelkevers en die gaan na een tijdje baby meelwormen maken.
Wat gebruik je trouwens als voedingsbodem voor je fruitvliegen?
meelwormen zijn minder voedbaar, worden minder geacepteerd en zin vervelender met voeren, e kan ze nml niet invriezen zonder dat ze snel vergaan en doorknippen stromen er heel veel sappen uit.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

hein schreef: 24 dec 2020, 17:04
emier schreef: 24 dec 2020, 11:28 redrunners zijn erg gemakkelijk te kweken en weken ook erg snel. grote bak, eierdozen er in, droog voedsel geven dat altid beschikbaar is, zorgen dat je regelmatig groente/fruit geeft, en zorgen dat ze altijd water kunnen drinken. als je wilt kun je de oothecas(eizakken) op een temperatuur van 30 graden leggen zodat er meer en sneller uitkomen
Moet je redrunners op een warmte matje leggen of niet. En het droog voer kunnen hondenbrokken zijn toch want ik heb een hond en dat is wel handig. En dan toch gewoon stukjes appel enzo toch?
je moet ze verwarmen anders reproduceren ze niet nee.
droog voer kunnen indd hondenbrokken zijn, het beste is deze eerst te vermalen, dan worden ze makkelijker gegeten en blijft er minder liggen
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

hein schreef: 24 dec 2020, 21:15 hallo ik heb gelezen dat je amerikaanse kakerlakken, duitse kakkerlaken, oosterse kakkerlaken in nederland voorkomen dus iemand hier ervaring mee puur omdat je die dan niet hoeft te verwarmen. als dat geen optie is ga ik nieuwe matjes halen maar ik ga eerst even dubbel check doen of dat wel nodig is.
ik heb geen idee hoe je deze zou moeten kweken, ik denk dat er dan wel een rede voor is(het is erg lastig, ze vormen snel een plaag in huis, er is niet aan te komen etc.) ik zou het dus lekker bij de redrunners houden, daar is veel meer info over te vinden en kan je kweek dus minder snel misgaan
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

Isgoed bedankt en wat voor warmtematjes raad je aan? En waar kan ik het best volwassen redrunners kopen
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

warmtemates gewoon bij een reptielenwinkel kopen, welke maakt niet zo veel uit vlgns mij.
redrunners zijn erg goed bij antheap.nl
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

En wat groeit sneller dubia of redrunner want het is vgm niet veel verschil of misschien heb ik het fout
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Insecten kweken

Bericht door MijnheerMier »

Ik heb maa es even gegoogeld;

"""""Algemeen ;De redrunner is eigenlijk een kakkerlak die niet heel groot wordt.Van oorsprong komen ze uit Egypte, Saudi Arabië, Israël en omgeving.Het is een echte woestijnsoort, waardoor hij goed tegen droogte kan.Ze hebben een hogere voedingswaarde dan krekels.Ze maken geen geluid.Ze zijn erg makkelijk te kweken maar het zijn echt meesters in ontsnappen.Als ze ontsnappen vormen ze snel een PLAAG dus echt oppassen."""""

Hoeveel kolonies moet je voeren wil je die risico's nemen en dat het kweken de risico's en kostenbesparing het waard maken....???
tuut-e-reTUUT 8-)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

hein schreef: 25 dec 2020, 19:00 En wat groeit sneller dubia of redrunner want het is vgm niet veel verschil of misschien heb ik het fout
redrunners groeien veel sneller maar blijven kleiner, voor veel kleine tot medium etende kolonies zijn redrunners beter.
dubias hebben meer vlees en zijn dus beter voor grote kolonies
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

MijnheerMier schreef: 25 dec 2020, 20:36 Ik heb maa es even gegoogeld;

"""""Algemeen ;De redrunner is eigenlijk een kakkerlak die niet heel groot wordt.Van oorsprong komen ze uit Egypte, Saudi Arabië, Israël en omgeving.Het is een echte woestijnsoort, waardoor hij goed tegen droogte kan.Ze hebben een hogere voedingswaarde dan krekels.Ze maken geen geluid.Ze zijn erg makkelijk te kweken maar het zijn echt meesters in ontsnappen.Als ze ontsnappen vormen ze snel een PLAAG dus echt oppassen."""""

Hoeveel kolonies moet je voeren wil je die risico's nemen en dat het kweken de risico's en kostenbesparing het waard maken....???
ze ontsnappen niet erg snel, je moet er mee opletten en geen al te ingewikkelde setup maken(waar ik de fout in ben gegaan)
doordat mijn setup uit vele niet goed afgesloten bakjes bestaat ontsnappen de kleintjes erg snel en heb dus regelmatig dat er wat losloopt. maar als je huis een beetje schoon is dan zullen ze niet genoeg warmte, voedsel en vocht vinden om volwassen te worden of een plaag te vormen.
let op, als e 1`grote bak gebruikt e de oothecas iet erg onhandig los uitbroed zoals ik ga je zo goed als geen ontsnappingen hebben
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Insecten kweken

Bericht door MijnheerMier »

Ja ok, snap ik. En hoewel het zelf kweken van insecten ook leuk is, wanneer wordt het lucratief?

Ik had ooit bidsprinkhanen en gekko's en kweekte krekels. En ondanks dat de dieren stevige eters zijn had ik altijd véél te veel krekels.
tuut-e-reTUUT 8-)
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

ik heb niet persee nu en over een maand echt een redrunners nodig maar ik vind het vooral heel leuk om te kweken en daarbij is het een win win situatie als ik dan ook nog voer heb voor de kolonies. en kunnen redrunners dan over plastic lopen want ik ben van plan om gewoon een grote plastic bak te kopen bij de action en dan begin ik met een kleinere omdat ik dan ook niet gelijk een te grote bak voor de beestjes te hebben. en dan koop ik er een grote deksel voor en daar boor ik dan gaatjes in of brand ik het met een verwarmde schroevendraaier als dat beter lukt. en ik zorg dat de eierdozen niet bij het gaatje kunnen komen dat de nimfjes er anders uit kunnen ontsnappen. en dan wil ik een grote warmtemat kopen om eronder te leggen. en dan gewoon een dopje van bijvoorbeeld appelmoes en daar een stel van voor water gestampte hondenbrokken en soms appel en andere fruitstukken. is dat een goed plan of zijn betere manieren om te kweken. tips zijn altijd welkom
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

redrunners kunnen slecht over plastic lopen, is het plastic wat ruw dan kunnen ze ongeveer 5 cm omhoog klimmen, je gaat dus wel een aardige bak nodig hebben wil je dat ze niet ontsnappen. ik zou geen deksel gebruiken, dit heeft bij mij altijd gezorgd dat er condens ontstond en het eierkarton nat werd en voer begon te schimmelen. ook al maak e er gaten of gaas in. geef ze geen open water, daar zullen vooral de kleintjes snel in verzuipen. je kan dus beter een watertoren voor vogels kopen en in de bodem watten doende kleintjes zullen er niet in verdrinken en er is altijd vocht aanwezig en je ziet ook hoeveel
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Insecten kweken

Bericht door MijnheerMier »

Bij bouwmarkten en blokker bv zijn "curverbakken" te koop met klikdeksel. Ik had in de bakken een fitting gemaakt, door een andere wattage lamp erin te draaien kon ik de temperatuur regelen ( bijvoorbeeld: 25 watt lamp, 6 uur per dag aan voor 20 graden. Een 40 watt lamp voor 25 graden) aan 1 lange kant eierdozen aan de andere kant chineesbakjes, 1 met natte spons, 1 met voer. Zou de bak niet te klein kiezen. Wil je niet teveel kweken zet je minder kweekdieren in de bak.... mtc

Ps ik kweekte krekels
tuut-e-reTUUT 8-)
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

emier schreef: 26 dec 2020, 14:16 redrunners kunnen slecht over plastic lopen, is het plastic wat ruw dan kunnen ze ongeveer 5 cm omhoog klimmen, je gaat dus wel een aardige bak nodig hebben wil je dat ze niet ontsnappen. ik zou geen deksel gebruiken, dit heeft bij mij altijd gezorgd dat er condens ontstond en het eierkarton nat werd en voer begon te schimmelen. ook al maak e er gaten of gaas in. geef ze geen open water, daar zullen vooral de kleintjes snel in verzuipen. je kan dus beter een watertoren voor vogels kopen en in de bodem watten doende kleintjes zullen er niet in verdrinken en er is altijd vocht aanwezig en je ziet ook hoeveel
ik vind het voor het gevoel fijner als ik gaas heb voor de deksel dus dan zou ik heel klein gaas kopen. bedankt voor de tip ik zou er wat mee doen.
nu met corona is het wel kut want plastic bakken op het goede formaat hebben we niet in huis. en online moet je er gelijk een heel aantal kopen. dus hopen dat het in januari allemaal weer open is en tot die tijd zou ik me beter verdiepen en voorbereiden. nog even geduld dus. bedankt allemaal
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

oke dan nog 1 vraag.. ik las ergens op het forum dat kakkerlakken (dubias) op kamertemratuur ook blijven leven met voer dan. kweken ze dan minder snel of maakt het niet uit.
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Insecten kweken

Bericht door Tijgernootje05 »

ik heb een tijdje pissebedden gekweekt en dat was ook erg makkelijk. Gewoon een bakje met grond, wat droge bladeren erin, stukje wortel, stukje aardappel redelijk vaak bevochtigen met een plantenspuit en klaar is kees. En je kan de pissebedden gewoon vanuit je omgeving halen.
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

hein schreef: 27 dec 2020, 02:59 oke dan nog 1 vraag.. ik las ergens op het forum dat kakkerlakken (dubias) op kamertemratuur ook blijven leven met voer dan. kweken ze dan minder snel of maakt het niet uit.
dubias blijven idd op kamertemperatuur leven aar kweken niet of erg traag
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Insecten kweken

Bericht door emier »

Tijgernootje05 schreef: 27 dec 2020, 12:44 ik heb een tijdje pissebedden gekweekt en dat was ook erg makkelijk. Gewoon een bakje met grond, wat droge bladeren erin, stukje wortel, stukje aardappel redelijk vaak bevochtigen met een plantenspuit en klaar is kees. En je kan de pissebedden gewoon vanuit je omgeving halen.
pissebedden hebben vrij weinig voedingswaarde en weinig vlees. ik denk dat het dan effiecienter is om dubias te weken dan pissebedden
hein
Junior lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 november 2020
Leeftijd: 16

Re: Insecten kweken

Bericht door hein »

emier schreef: 27 dec 2020, 13:21
hein schreef: 27 dec 2020, 02:59 oke dan nog 1 vraag.. ik las ergens op het forum dat kakkerlakken (dubias) op kamertemratuur ook blijven leven met voer dan. kweken ze dan minder snel of maakt het niet uit.
dubias blijven idd op kamertemperatuur leven aar kweken niet of erg traag
oke bedankt ik ben weer wat wjizer. groeten
Plaats reactie