Afmetingen buitenverblijf

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
msbox
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 januari 2021

Afmetingen buitenverblijf

Bericht door msbox »

Hallo

Hoe bepaal ik de afmetingen van het buitenverblijf.
Met een 3D printer zijn de wanden niet transparant. Is dat een probleem.
Ik heb gisteren een buiten verblijf geprint met een oppervlak van 4 bij 5 cm. Is dat niet te klein?

Groet
Maarten
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Afmetingen buitenverblijf

Bericht door Kegge »

msbox schreef: 25 jan 2021, 15:43 Hallo

Hoe bepaal ik de afmetingen van het buitenverblijf.
Met een 3D printer zijn de wanden niet transparant. Is dat een probleem.
Ik heb gisteren een buiten verblijf geprint met een oppervlak van 4 bij 5 cm. Is dat niet te klein?

Groet
Maarten
Beste Maarten,

Allereerst: welkom op het forum en veel succes met deze leuke en heel interessante hobby.

De grootte van het buitenverblijf is van een aantal zaken afhankelijk. Allereerst de soort mieren die erin gehouden wordt en ten tweede hoe groot de kolonie is.

Zelf heb ik op het moment alleen een paar Lasius Niger kolonies. Een leuke en makkelijk te houden soort.

De mieren wonen in een reageerbuisje en dat buisje ligt in een plastic bak waar eerder ijs in heeft gezeten ( Hertog bosbessen cheescake is mijn favoriete smaak ).

Van een doordrukpillenstrip heb ik een "voederbakje" gemaakt. In het pillenstripje heb ik een plukje watten gestopt. Een beetje suiker oplossen in water en dat druppelen op het plukje watten en de mieren hebben een energiebron. Eerder ingevroren fruitvliegjes voor de proteine strooi ik met een losse pols in het ijsbakje en, voila, een volledige setup is het resultaat.

Een dergelijke setup is niet het mooiste maar het is goedkoop en heel praktisch. Pas als de kolonies groter zijn gegroeid ga ik andere, mooiere gebruiken/bouwen.

Een ware inspiratiebron zijn de formicaria van Westdijk. Kijk eens op dit blog van hem waar hij laat zien wat je met een plastic bekertje kan doen: viewtopic.php?f=72&t=7086
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Plaats reactie