Mierenkolonie begin

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
GerbenG
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2021

Mierenkolonie begin

Bericht door GerbenG »

Hoihoi!

Sinds kort begonnen met mijn eerste Lasius Niger kolonie.

Ik heb één koningin en rond de 10 werksters, ze zitten veelal veel naast elkaar en de activiteit is laag tot zeer laag. De koningin heeft een zooitje eitjes gelegd en werksters zitten erbij of eromheen om te voeden(?)

Ik denk dat de lage activiteit door de tijd van het jaar komt. Ze zitten ook veelal vrij donker. Sterker nog, ik heb ze de eerste dagen gevoed en dicht in de doos gelaten. Voor de komende periode heb ik ook een verblijf. Ik heb gelezen dat rond de 25 werksters voldoende is voor de verhuizing, geldt dit ook voor dit verblijf?

Verder worden ze eenmaals per week gevoed met honingdouw op een watje en/of een fruitvliegje. Zijn er nog dingen die ik zeker in de gaten moet houden?

Het kan zijn dat ik mega beginnersfouten maak maar vergeef mij hierom maar eventjes. Het is tenslotte de eerste kolonie

Dank je wel alvast!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door emier »

het verblijf is voor 25 werksters veel en veel te groot, ik zou mijn kolonie daar pas in doen vanaf minimaal 500 werksters. sowieso is dit voor wat ik heb gehoord dat dit geen goed nest is door onder andere de bevochtiging.
de ativiteit is op t moment erg laag doordat ze in winterrust zitten, de mieren zitten rond het broed om het te beschermen, verzorgen en te voeden.
GerbenG
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2021

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door GerbenG »

Dank je wel voor de feedback! Wat raad je aan om te doen mbt verblijf?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door emier »

ik raad aan om bij antheap.nl een 3d nest te halen, als het dan foutgaat weet je zeker dat jij het bent geweest en niet het nest, het zijn dus erg goede nesten. je moet dan deze hebben: Small "Matthew" 3d-nest with mushroom
vanaf 50 werksters kunnen ze er in, ytong kan ook maar het duurt langer voor ze er in kunnen en waarschijnlijk zullen ze het ook minder fijn vinden
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door Kegge »

GerbenG schreef: 26 jan 2021, 17:28 Dank je wel voor de feedback! Wat raad je aan om te doen mbt verblijf?
Je kan ze het eerste jaar zeker nog gewoon in de reageerbuis houden.

Mocht het water opraken dan is het handig om een tweede buisje gereed te maken waar de mieren naar toe kunnen verhuizen. Dat kan je doen door de twee buisjes aan elkaar te koppelen met en stukje slang bijvoorbeeld.

Mieren zitten het liefst in het donker met een goede luchtvochtigheid. Het reageerbuis zorgt daar goed voor. Ik heb een kokertje van aluminiumfolie gemaakt waar ik het buisje in kan schuiven. Als je vervolgens het buisje waar het water van op is in het licht laat liggen verhuizen de mieren vanzelf een keer naar hun nieuwe onderkomen.

Een tweede optie is om de buisjes in een bakje te leggen ( van de Chinees of een ijsbak ). Weer één buisje wel verduisteren en de andere niet zodat de nieuwe buis aantrekkelijker wordt. Zorg wel dat je de randen van het bakje insmeert met een anti-uitbraakmiddel zodat de mieren niet ergens in je huis een nieuw odnerkomen gaan zoeken.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
GerbenG
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2021

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door GerbenG »

Oh! Ik had dus beter voor een veel kleiner formicarium moeten kiezen. Nu net een ander formicarium bestelt voor een andere miersoort (messor bouvieri). Maargoed dan verkoop ik deze gewoon weer dat is geen probleem
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door emier »

Kegge schreef: 26 jan 2021, 17:39
GerbenG schreef: 26 jan 2021, 17:28 Dank je wel voor de feedback! Wat raad je aan om te doen mbt verblijf?
Je kan ze het eerste jaar zeker nog gewoon in de reageerbuis houden.

Mocht het water opraken dan is het handig om een tweede buisje gereed te maken waar de mieren naar toe kunnen verhuizen. Dat kan je doen door de twee buisjes aan elkaar te koppelen met en stukje slang bijvoorbeeld.

Mieren zitten het liefst in het donker met een goede luchtvochtigheid. Het reageerbuis zorgt daar goed voor. Ik heb een kokertje van aluminiumfolie gemaakt waar ik het buisje in kan schuiven. Als je vervolgens het buisje waar het water van op is in het licht laat liggen verhuizen de mieren vanzelf een keer naar hun nieuwe onderkomen.

Een tweede optie is om de buisjes in een bakje te leggen ( van de Chinees of een ijsbak ). Weer één buisje wel verduisteren en de andere niet zodat de nieuwe buis aantrekkelijker wordt. Zorg wel dat je de randen van het bakje insmeert met een anti-uitbraakmiddel zodat de mieren niet ergens in je huis een nieuw odnerkomen gaan zoeken.
de meeste mieren hebben geen last van licht, ze stressen alleen door de plotselinge verandering en de trillingen die meekomen, verduisteren hoeft dus niet
GerbenG
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2021

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door GerbenG »

In wat voor pakket kan een kleine Matthew van antheap? Ik wil niet onnodig voor verzendkosten betalen
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mierenkolonie begin

Bericht door emier »

als je hem in je winkelmandje klikt en zegt ok bij nl staat het er. 5 euro
Plaats reactie