Messor Bouvieri

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
GerbenG
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2021

Messor Bouvieri

Bericht door GerbenG »

Hoi!

Ik heb een kolonie Messor Bouvieri bestelt met ongeveer 20 werksters via mierwinkel.nl met daarbij een groot rond nest.

Volgens de informatie die ik heb gelezen is deze soort vrij makkelijk te houden maar ik twijfel over het formicarium of deze net zoals mijn Lasius Niger niet te groot is.

Heeft iemand verdere ervaring met deze soort?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor Bouvieri

Bericht door emier »

ik weet niet hoe het nest er uit ziet maar bijna alle nesten die hij verkoopt zijn te groot voor je kolonie.
lekker de kolonie nog in het buisje houden en lekker laten groeien. sowieso oppasen met die nesten want ze knauwen door die gipspluggen, sowieso zorgen die voor een vrij hoge luchtvochtigheid wat messor niet altijd even fijn vind(vooral niet als het bij de zaden komt)
verdere tips die ik voor je kolonie heb zijn, hou ze lekker warm, geef ze zo min mogelijk stres(zorg dat je altijd makkelijk in het buisje kan kijken, dan voorkom je trillingen en kunnen ze prima in het licht blijven), geef ze af en toe wat kleine zaden(normale vogelmix is waarschijnlijk te groot), en goed veel proteine voeren, dan zullen ze goed groeien
GerbenG
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 januari 2021

Re: Messor Bouvieri

Bericht door GerbenG »

Dit is het nest:

https://www.mierwinkel.nl/product/gipsnest-rond/

Misschien een idee om de Lasius Niger als de kolonie groot genoeg is hier in te verhuizen en Messor naar de glazen behuizing (van mijn vorige post) te doen?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor Bouvieri

Bericht door emier »

kan, maar ik raad het af, beide slechte nesten
Plaats reactie