Gebruik warmtematjes

Vragen en info over nestcondities
Plaats reactie
msbox
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 januari 2021

Gebruik warmtematjes

Bericht door msbox »

Hallo

Kan iemand mij uitleggen wanneer ik warmtematjes moet gebruiken en waaronder die moeten liggen.
Ik heb er pas 1 onder de reageerbuis van een Niger Queen gelegd, die is nu helaas dood.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gebruik warmtematjes

Bericht door Jobg »

Lasius niger heeft geen warmtemat nodig omdat ze in nederland leven waar jij ook leeft (of belgie). En het is sws niet heel slim om een warmtemat inder een reageerbuis te leggen omdat het dan gaat condenseren en de mieren kunnen verdrinken.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Gebruik warmtematjes

Bericht door emier »

warmtematten gebruik je alleen bij soorten die het nodig hebben. dan praat je vaak over exotische soorten uit azie.
reageerbuizen verwarmen is vrij lastig, omdat je alleen het uiteinde van de reageerbuis mag verwarmen omdat het water anders verdampt. ook moet je goed in de gaten houden of je mieren die warmte wel willen. wat je ook zou kunnen doen is een thermodoos pakken en daar je warmtemat inleggen. vervolgens leg je wat op de warmtemat zodat er een paar cm tussen de warmtemat en het buisje ligt. dan word het hele reageerbuisje verwarmd en heb je geen last van condensatie. wel moet je dan meer oppassen met te hoge temperaturen voor je mieren.
als je mieren niet per se verwarming nodig hebben. geef ze het dan nog niet
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gebruik warmtematjes

Bericht door Jobg »

Ik ben het met je eens emier, maar mieren uit bijv spanje moeten vaak ook een warmtematje. ;)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Gebruik warmtematjes

Bericht door emier »

moeten niet, ze zullen het er wel beter door doen. net zoals veel noord europese soorten.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Gebruik warmtematjes

Bericht door Jobg »

Nee niks moet, maar er zijn zeker soorten europa die net zo goed een warmtebron moeten hebben als sommige uit azie want er zijn ook soorten uit azie die zonder warmtematje het doen maar ook niet goed.
Plaats reactie