Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Suggesties of meldingen van problemen
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Phantom »

Floris schreef:[...]
McK refereert niet voor niets naar invertebrate-focus. Dat forum is niet teloor gegaan door technische problemen...
We willen op Antforum niet een zo groot mogelijk aantal leden ten koste van alles.
Op elk forum moet een balans gezocht worden tussen kwaliteit (strenge moderators, zoals jij dat noemt) en vrijheid (zoals er op invertebrate-focus teveel was). Antforum is erop gericht een kwalitatief goed forum te zijn, niet een forum dat zoveel mogelijk mensen van dienst wil zijn met gemakkelijke antwoorden.
Nogmaals, de beheerders en moderatoren steken een hoop tijd in dit forum. Hiervoor mag van gebruikers (ook nieuwe) best verwacht worden dat ze zelf ook tijd nemen om de beschikbare informatie te vinden.
Dat was inmiddels duidelijk, maar lijkt mij niet van toepassing hier. Een hoge kwaliteit in een forum betekent niet dat moderatoren (en andere gebruikers) onbegrijpelijk mogen reageren. Strenge moderatie ben ik niet zozeer tegen, wel tegen het ongastvrij zijn. Ik neem aan dat jullie ook willen dat de informatie toegankelijk is.

Daarbij denk ik dat de doelgroep veelal te hoog wordt ingeschat. Er zitten ook veel jongere mensen bij die het wellicht er moeilijk vinden om de weg op een forum te vinden (ik noem maar wat). Ik denk dat de helft van de leden gewoon de juiste berichten zoekt, maar die andere helft zal dan toch blijkbaar z'n weg niet gevonden hebben. Dat lijkt mij geen ramp en die mensen mogen best geholpen worden, imho. Dat verhoogt de kwaliteit van het forum juist drastisch.
Zie het maar als uit eten gaan bij een luxe restaurant, het kan heel erg mooi geserveerd worden met een fantastische topwijn in een prachtig interieur. Maar zodra de gastvrouw tegen je gaat blaffen is je eetplezier snel voorbij en is de kwaliteit van het eten ook gelijk gesneuveld. Daarentegen kan een tent met een iets minder striktere houding een minstens net zo goede kwaliteit voorschotelen terwijl de gastvrouw je vriendelijk benaderd en je vraagt of er misschien nog een kaasplankje bij moet komen. Zo'n actie zou het eetgenot sterk verhogen en waarschijnlijk zal de waardering voor het laatstgenoemde restaurant veel groter zijn.


Ik zie nog steeds niet in waarom het blijven helpen van mensen de kwaliteit van het forum niet goed zou doen. Niet alleen moderatoren hoeven dit te doen, er zijn inmiddels genoeg knappe koppen onder de leden die al een hoop helpen. Sterker nog, dit probeer ik zelf waar dat kan.


Edit: Offtopic: Een gastvrouw die je helpt met naar de wc te gaan is dan weer de andere kant! Alhoewel.. Als het een mooie gastvrouw is :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Phantom op 31 aug 2009, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door McK »

Trouwens, jullie zijn allemaal bezig dat we onbegrijpelijk reageren, ik zou graag eens wat voorbeelden willen zien als dat mogelijk is?
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Harm »

Ik ben het gedeeltelijk met je eens! Probleem is dat, zoals je zelf al aanhaalde de zoekfunctie niet beter gaat werken als min of meer dezelfde informatie op 200 verschillende plekken staat. Door consequent te verwijzen naar de goede en zeer duidelijke handleidingen wordt er uniformiteit geschapen in de methode`s en informatie die gegeven wordt. Iemand die nieuw is en wel de zoekfunctie gebruikt krijgt zo niet 200 verschillende topics voor zijn kiezen waarin iedere keer ongeveer maar net niet helemaal hetzelfde staat. En door ellenlange verhalen van 10 verschillende mensen op deze manier soort van af te kappen wordt ook voorkomen dat er onjuiste informatie naar voren wordt gebracht.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Harm »

McK schreef:Trouwens, jullie zijn allemaal bezig dat we onbegrijpelijk reageren, ik zou graag eens wat voorbeelden willen zien als dat mogelijk is?

Ik denk niet dat je het op moet vatten als persoonlijke aanval. Zie het meer als een algemene opmerking. Met individuele klachten en opmerkingen op bepaalde reacties schiet men niets op. Iedereen ziet alles anders. Over het algemeen ervaren de mensen jullie als onvriendelijk. Sommige mensen zien dat echter heel anders. ;) :D
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Daikan »

Offtopic: Ik vind we dat wij een complimentje verdienen hoor, Al 4 pagina's en zo`n korte tijd (lijkt haast wel MSN hier zo)

Voorbeeld Hier heb ik het over een dode vogel als voer, en jullie verwijzen mij alleen maar door naar topic`s waar ik niks aan heb, en dan eindelijk ne een tijdje zeuren krijg ik toch gewoon antwoord.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Phantom »

Harm schreef:Ik ben het gedeeltelijk met je eens! Probleem is dat, zoals je zelf al aanhaalde de zoekfunctie niet beter gaat werken als min of meer dezelfde informatie op 200 verschillende plekken staat. Door consequent te verwijzen naar de goede en zeer duidelijke handleidingen wordt er uniformiteit geschapen in de methode`s en informatie die gegeven wordt. Iemand die nieuw is en wel de zoekfunctie gebruikt krijgt zo niet 200 verschillende topics voor zijn kiezen waarin iedere keer ongeveer maar net niet helemaal hetzelfde staat. En door ellenlange verhalen van 10 verschillende mensen op deze manier soort van af te kappen wordt ook voorkomen dat er onjuiste informatie naar voren wordt gebracht.
De zoekfunctie is echt bagger.. Zoek eens op "myrmica rubra tips", ik krijg tig topics die niet direct tips geven over myrmica rubra. Om maar even een snel voorbeeld aan te geven. Of er nu 20, 200 of 200 000 topics over eenzelfde onderwerp zijn, dat geeft geen duidelijkheid in de zoekmachine van het forum. Google lost dat meestal beter op.
McK schreef:Trouwens, jullie zijn allemaal bezig dat we onbegrijpelijk reageren, ik zou graag eens wat voorbeelden willen zien als dat mogelijk is?
Aangezien ik me meestal buiten die topics houd kan ik zo snel geen voorbeelden verzinnen (niet zoveel zin om te zoeken om volgende reden), maar er werd reeds meerdere keren erkend dat de moderatie op het forum toch wel strikt is. Daarnaast sluit ik me bij Harm aan, het is geen persoonlijke aanval, zeer zeker niet. In veel gevallen wordt er juist echt goed en vriendelijk geholpen.
Het lijkt echter een probleem en ook ik heb het als zodanig ervaren op verschillende plekken.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Harm »

Daikan schreef:Offtopic: Ik vind we dat wij een complimentje verdienen hoor, Al 4 pagina's en zo`n korte tijd (lijkt haast wel MSN hier zo)

Voorbeeld Hier heb ik het over een dode vogel als voer, en jullie verwijzen mij alleen maar door naar topic`s waar ik niks aan heb, en dan eindelijk ne een tijdje zeuren krijg ik toch gewoon antwoord.
Probleem is hier echter wel dat je min of meer naar de bekende weg vraagt. Zoals je weet zijn de meeste mierensoorten aaseters. Natuurlijk eten ze dan dood/levend vlees. Of het echter handig is, dat is de vraag. De voedseldieren die in de sticky`s staan zijn door middel van ervaring vastgesteld. Als jij wilt experimenteren, doe dat dan vooral en laat ons de resultaten weten! Op die manier maak je jouw en onze kennis groter. Door te vragen: Kan ik een dode vogel geven, voeg je naar MIJN mening niet iets wezenlijks toe. Je teert weer op ervaringen van anderen. Daar is opzich niets mis mee. Maar als er klachten komen dat er niet genoeg geantwoord wordt dan moet je ook zelf daar deel in nemen om antwoorden mogelijk te maken.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door mn »

Wat een boterham!

Ik zou elk nieuw lid een berricht sturen met daarin wat ze waar kunnen vinden, gewoon kort de 'eisen' van Antforum, dit zouden al heel wat minder topics zijn.

Een voorbeeld forum: http://www.aquaforum.nl, hier staan honderden pagina's vol met topics die allemaal ongeveer hetzelfde betekenen.
Maar altijd wel ietsje anders.


Harm schreef:
mierendescundigen schreef:Ik denk dat het een Tetramorium Caespitum gyne is ;)
Waarom denk je dit ?
Dit is een van de vele voorbeelden waarvan ik denk, waarom...
Ik snap dat de redenatie vreemd is, maar zo`n vraag valt onder de categorie onzinnig, onvriendelijk en vooral onnodig!

Denk na voordat je post. Dat scheelt al 80% op het werk voor een mod.
Naar mijn weten kun je bij Tetramorium op het zicht niet uitgaan om welke soort het hier gaat, hoe moest ik anders reageren ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Harm »

Phantom schreef:De zoekfunctie is echt bagger.. Zoek eens op "myrmica rubra tips", ik krijg tig topics die niet direct tips geven over myrmica rubra. Om maar even een snel voorbeeld aan te geven. Of er nu 20, 200 of 200 000 topics over eenzelfde onderwerp zijn, dat geeft geen duidelijkheid in de zoekmachine van het forum. Google lost dat meestal beter op.
Daar noem je ook nogal een zoekfunctie. En waarom denk je dat hier de zoek niet fatsoenlijk werkt? Omdat er teveel topics zijn waar hetzelfde in staat. En btw, deze zoekfunctie zoekt simpelweg op woorden die kloppen met je opdracht. En als je niet weet welke woorden je moet gebruiken, geef ik toe dat de zoekfunctie niet correct werkt.
Laatst gewijzigd door Harm op 31 aug 2009, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Daikan »

Harm schreef:
Daikan schreef:Offtopic: Ik vind we dat wij een complimentje verdienen hoor, Al 4 pagina's en zo`n korte tijd (lijkt haast wel MSN hier zo)

Voorbeeld Hier heb ik het over een dode vogel als voer, en jullie verwijzen mij alleen maar door naar topic`s waar ik niks aan heb, en dan eindelijk ne een tijdje zeuren krijg ik toch gewoon antwoord.
Probleem is hier echter wel dat je min of meer naar de bekende weg vraagt. Zoals je weet zijn de meeste mierensoorten aaseters. Natuurlijk eten ze dan dood/levend vlees. Of het echter handig is, dat is de vraag. De voedseldieren die in de sticky`s staan zijn door middel van ervaring vastgesteld. Als jij wilt experimenteren, doe dat dan vooral en laat ons de resultaten weten! Op die manier maak je jouw en onze kennis groter. Door te vragen: Kan ik een dode vogel geven, voeg je naar MIJN mening niet iets wezenlijks toe. Je teert weer op ervaringen van anderen. Daar is opzich niets mis mee. Maar als er klachten komen dat er niet genoeg geantwoord wordt dan moet je ook zelf daar deel in nemen om antwoorden mogelijk te maken.
Ja maar vind je nou zelf niet dat ze er met een simpele nee makkelijker van af zijn dan een hele zin typen, en dan weer door sturen naar andere topic`s ?
En nee eigenlijk wist ik niet dat de meeste mieren aaseters zijn. En ik vind dat als iemand een vraag stelt je hem of haar gewoon moet helpen en niet door moet sturen naar andere topic`s.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Harm »

Dat doorsturen is zoals ik al zei vooral om de informatie centraal te houden. Doordat informatie op 20 verschillende plekken staat is het nog niet meteen beter. Kijk maar naar het zoekfunctie probleem. En misschien maken ze er zich er soms te makkelijk vanaf, maar dan komen we weer op mijn speerpunt spelling. Ik ben nu al zo ver dat ik van sommige gebruikers niet eens meer topics en reply`s lees omdat ik weet dat er gewoon teveel spelfouten in zitten.

@ MN: niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar in dit specifieke geval: Als je die kennis over determinatie van deze soort hebt of denkt te hebben, geef die dan ook ipv met zulk een in mijn ogen arrogant antwoord te komen. Nu val je hem in mijn ogen aan en voeg je niets aan het topic toe. Als de gebruikers zelf al zo reageren, waarom wordt er dan van de mods iets geheel anders verwacht. Nu weet ik niet of jij deze kritiek deelt, maar de mods worden aangesproken terwijl de gebruikers zelf net zo zijn.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Phantom »

Harm schreef:[...]
Daar noem je ook nogal een zoekfunctie. En waarom denk je dat hier de zoek niet fatsoenlijk werkt? Omdat er teveel topics zijn waar hetzelfde in staat. En btw, deze zoekfunctie zoekt simpelweg op woorden die kloppen met je opdracht. En als je niet weet welke woorden je moet gebruiken, geef ik toe dat de zoekfunctie niet correct werkt.
"Myrmica Rubra tips" vind ik heel legitieme zoekwoorden. Ik weet (niet denk) dat de phpBB-zoekfunctie zo krom werkt omdat de code erachter gewoon heel simpel zoekt naar overeenkomende woorden. In sommige gevallen komt er dan zelfs een hele discussie verspreid over verschillende berichten tevoorschijn, dat kan je niet oplossen door minder topics te maken; zodra er nieuwe berichten worden geplaatst over myrmica rubra in een ander verband, krijg je gelijk weer andere hits. Google kijkt naar relevantie en samenhang. Daarom zoek ik ook nooit binnen phpBB, maar met google. Die staat tegenwoordig in vrijwel elke zelfrespecterende browser rechtsbovenin standaard geïnstalleerd. (kijk maar eens voor de resultaten: http://www.google.nl/search?q=myrmica+r ... s+antforum)
Harm schreef:Nu weet ik niet of jij deze kritiek deelt, maar de mods worden aangesproken terwijl de gebruikers zelf net zo zijn.
Daar ben ik het zeker mee eens, een goed milieu begint bij jezelf :D



EDIT: ook ik ga naar bed... Ik moet morgen om half zes op :roll:
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Daikan »

Nog een klein voorbeeld, in de woordenlijst staat: Gaster: het gaster komt niet overeen met het abdomen. Het eerst segment van het abdomen is samengesmolten met het laatste segment van de thorax, de petiolus is het tweede segment van het gaster. In sommige subfamilies volgt er nog een postpetiolus, die dan het derde segment van het abdomen is. Het gaster omvat alle segmenten van het abdomen na de petiolus of postpetiolus.

Ok stel je bent nieuw en je weet niks, ok dan kan je het opzoeken Maar wat is dan in hemelsnaam een abdomen en een thorax en een peiolus, dan moet je al die woorden weer opzoeken en dan ben je weer uit je verhaal.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Harm »

Eindelijk, iemand is het mij eens...
En daarop ga ik lekker slapen! Later heren(of dames!)
Daikan schreef:Nog een klein voorbeeld, in de woordenlijst staat: Gaster: het gaster komt niet overeen met het abdomen. Het eerst segment van het abdomen is samengesmolten met het laatste segment van de thorax, de petiolus is het tweede segment van het gaster. In sommige subfamilies volgt er nog een postpetiolus, die dan het derde segment van het abdomen is. Het gaster omvat alle segmenten van het abdomen na de petiolus of postpetiolus.

Ok stel je bent nieuw en je weet niks, ok dan kan je het opzoeken Maar wat is dan in hemelsnaam een abdomen en een thorax en een peiolus, dan moet je al die woorden weer opzoeken en dan ben je weer uit je verhaal.
Maar ben je wel een berg kennis rijker en zul je er de volgende keer zelf over mee kunnen praten en anderen tips kunnen geven. Zoals al reeds gezegd is, is het doel om te proberen de kennis van iederen een omhoog te krijgen. Dan zul je toch ooit ergens moeten beginnen.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door mn »

Harm schreef: @ MN: niet persoonlijk bedoeld hoor. Maar in dit specifieke geval: Als je die kennis over determinatie van deze soort hebt of denkt te hebben, geef die dan ook ipv met zulk een in mijn ogen arrogant antwoord te komen. Nu val je hem in mijn ogen aan en voeg je niets aan het topic toe. Als de gebruikers zelf al zo reageren, waarom wordt er dan van de mods iets geheel anders verwacht. Nu weet ik niet of jij deze kritiek deelt, maar de mods worden aangesproken terwijl de gebruikers zelf net zo zijn.
Ergens snap ik je wel, ik zat zelf met een vraag over deze soort, omdat ik vaak donkere en lichtere tetramorium werksters zie, maar dat doet er nu niet toe. Het was allesinds gewoon als vraag bedoeld en niet om de persoon in kwestie te kwetsen.

Het antforum team steek veel tijd en geld in het forum en ik denk dat iedereen dat wel aprecieert. Het is hun forum en wij moeten ons aanpassen, er zijn wel grenzen, maar op je bijdragen en spelling letten is nu niet zo moeilijk neem ik aan. Ik geef toe dat ik in het begin ook niet op hoofdletters enzo letten, dit was dan ook mijn eerste ervaring met een forum. Na dat Mika mij er ettelijke keren op gewezen had is dit zienderogen gebeterd. Met dank daarvoor.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Daikan
Lid
Berichten: 392
Lid geworden op: 27 april 2009
Locatie: Breda
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Daikan »

Harm schreef:Eindelijk, iemand is het mij eens...
En daarop ga ik lekker slapen! Later heren(of dames!)
Daikan schreef:Nog een klein voorbeeld, in de woordenlijst staat: Gaster: het gaster komt niet overeen met het abdomen. Het eerst segment van het abdomen is samengesmolten met het laatste segment van de thorax, de petiolus is het tweede segment van het gaster. In sommige subfamilies volgt er nog een postpetiolus, die dan het derde segment van het abdomen is. Het gaster omvat alle segmenten van het abdomen na de petiolus of postpetiolus.

Ok stel je bent nieuw en je weet niks, ok dan kan je het opzoeken Maar wat is dan in hemelsnaam een abdomen en een thorax en een peiolus, dan moet je al die woorden weer opzoeken en dan ben je weer uit je verhaal.
Maar ben je wel een berg kennis rijker en zul je er de volgende keer zelf over mee kunnen praten en anderen tips kunnen geven. Zoals al reeds gezegd is, is het doel om te proberen de kennis van iederen een omhoog te krijgen. Dan zul je toch ooit ergens moeten beginnen.
Ja klopt wel, maar voordat ik dat allemaal wist heb ik wel mijn eigen research moeten doen op internet enz. dus echt handig is dat weer niet ;).
En bij deze sluit ik het denk ik af voor vanavond tot morgen ! Of zoals we hier zeggen HOUDOE! :P
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door BerendBassleer »

Hier worden nog al veel verwijten gegooid zeg :o .
Langs beide kanten zijn er wat kantjes die bijgewerkt mogen worden.
Niemand is perfect. De Moderatoren proberen dit forum zo grondig mogelijk te maken en geen dubbele vragen te laten staan. Alle respect voor hen want ze doen het ontzettend goed!
Soms zijn hun antwoorden wel een beetje moeilijk te begrijpen maar ik ben natuurlijk nog niet volleerd (maar dat is niemand neem ik aan).
De weg vinden op het forum is in het begin niet zo heel makkelijk maar na een bepaalde tijd op het forum vind je je draai er wel in.
Ze proberen zo veel mogelijk hoofdletters enzo bijtewerken.
Moderatoren ik heb ontzettend veel respect voor jullie passie en toewijding voor het forum! Petje af!!

Berend
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door Mika »

Daikan schreef:Nog een klein voorbeeld, in de woordenlijst staat: Gaster: het gaster komt niet overeen met het abdomen. Het eerst segment van het abdomen is samengesmolten met het laatste segment van de thorax, de petiolus is het tweede segment van het gaster. In sommige subfamilies volgt er nog een postpetiolus, die dan het derde segment van het abdomen is. Het gaster omvat alle segmenten van het abdomen na de petiolus of postpetiolus.

Ok stel je bent nieuw en je weet niks, ok dan kan je het opzoeken Maar wat is dan in hemelsnaam een abdomen en een thorax en een peiolus, dan moet je al die woorden weer opzoeken en dan ben je weer uit je verhaal.
Ik besef dat dat moeilijke materie is. We maken het echter niet gemakkelijker door het allemaal verkeerd door elkaar te gebruiken. Als we toelaten dat abdomen en gaster door elkaar gebruikt worden, zal alles nog veel complexer worden, en fouter. We zouden ook kunnen zeggen: je hoeft niet te weten wat een gaster is, maar dan mag je het niet vragen als het woord opduikt.

Als je weet wat insecten zijn, dan moet je weten wat een abdomen en een thorax zijn. Als het niet duidelijk is, stel dan een vraag, en als het nodig is, vul ik de verklarende woordenlijst verder aan.

Nog een tip om de zoekfunctie te gebruiken: zoek eerst in de oudste berichten. Daar is de kans het grootste dat ik het antwoord geschreven heb.

En inderdaad: door te eisen dat er een antwoord komt op elke vraag (onafgezien hoe onzinnig - dat kan je niet altijd weten -, of hoe vaak dezelfde vraag al gesteld is) maak je de zoektocht niet korter. Je denkt aan je eigen gemak op dat moment, maar niet aan het gebruiksgemak van het forum een jaar later.

Na meer dan 1500 berichten op het forum geschreven te hebben, weet ik ook niet meer waar het beste antwoord staat, en ik heb ook geen zin om opnieuw hetzelfde antwoord te herhalen.

Als we niet naar de spelling kijken, dan ontaardt dat. Als we een maand geen opmerkingen zouden geven over spelling staat er hier enkel nog onbegrijpelijke SMS-taal en dan kunnen we beter het forum wissen. Daarom geven we daarop niet toe. Ik heb in mijn tijd als Moderator bij Invertebrate-focus opgemerkt dat als de topic-starter een bericht vol fouten en verkeerde afkortingen schreef, de kans groot was dat het in de volgende berichten het steeds erger en erger werd. De lezers merkten (onbewust) op dat de topic-starter weinig moeite had gedaan, en deden dan blijkbaar ook geen moeite meer.

En inderdaad, er zijn avonden dat ik honderden berichten nalees op spelling. Als er dan enkele vragen zijn, die al tientallen keren gesteld zijn, dan ga ik inderdaad geen moeite doen om daar ook nog eens op te antwoorden.

En ik besef ook dat het forum een sociale activiteit is. Als beginners geen beginnersvragen meer mogen stellen, of enkel achter nieuwe informatie mogen vragen, dan sterft een forum snel uit.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beheerders en Mods commanderen teveel.

Bericht door XToF »

Het record 'aantal berichten per uur' zou gisteren wel eens gebroken kunnen geweest zijn :). Indien ik gisteren niet zo vroeg het bed in moest, zou dat cijfer nu wellicht nog net iets groter geweest zijn. Laat ik dus nu maar, met enige vertraging, mijn bijdrage leveren :P.

Eerst en vooral zou ik iedereen die op een actieve en constructieve manier heeft geparticipeerd in deze feedbackdiscussie willen bedanken. Het verkrijgen van, maar meer nog, het openstaan voor bruikbare feedback is in het dagelijkse leven heel belangrijk. Dit geldt ook voor het beheer van een lopend forum. Feedback zorgt enerzijds voor voortdurende verbetering en optimalisatie bij de personen naar wie de feedback is gericht en is anderzijds een uitlaatklep voor de personen die de feedback geven. Ik kan feedback dus enkel aanmoedigen. Let wel: probeer feedback op een zo correct mogelijke wijze te geven; spreek vanuit je gevoel, vermijd zo veel mogelijk het gebruik van algemeenheden, en wees specifiek. Dit laatste heb ik hier en daar een beetje gemist, vandaar dat ik enkele deelnemers in deze discussie hierover heb aangesproken.

Uit de voorgaande 47(!) :) reacties en gesprekken is me voornamelijk het volgende bijgebleven:

Vanuit de beleving van de teamleden:
  • 1. Teamleden willen de doelstellingen van AntForum zo goed mogelijk uit te dragen. Hierbij trachten ze de discussies zo goed mogelijk in goede banen te leiden en de kwaliteit te handhaven door oa. niet-relevante informatie uit te filteren, dubbele onderwerpen te vermijden en teksten aan te passen.
  • 2. Teamleden hebben het gevoel dat de tijd die dagelijks gespendeerd wordt aan het uitdragen van de doelstellingen door een aantal leden verkeerd wordt ingeschat. Hierdoor ontstaat bij hen een gevoel van onderwaardering.
Vanuit de beleving van de gebruikers:
  • 1. Een aantal antwoorden (waaronder de verwijzing naar de niet-optimale zoekfunctie) van teamleden naar (nieuwe) gebruikers toe wordt als onprettig, onvriendelijk, streng en niet-gastvrij ervaren. Het gaat hier over een tiental gevallen.
  • 2. Het vinden van de juiste informatie is vaak een moeilijke opdracht en de informatie is hier en daar van een iets te hoog niveau voor gebruikers die nog niet vertrouwd zijn met het onderwerp. Informatie is niet voor iedere gebruiker even toegankelijk.
  • 3. Het aanpassen van taalfouten in berichten van gebruikers wordt door mede-gebruikers als positief ervaren en verder aangemoedigd.
Als beheerder voel ik me verantwoordelijkheid voor bovenstaande belevingen van zowel de gebruikers als de teamleden. Ik neem de gegeven feedback van beide kanten dan ook ter harte en zal daarom op zoek gaan naar geschikte middelen om de oorzaken die leiden tot het hierboven aangehaalde ongenoegen zo goed als mogelijk weg te werken.

Ik kan jullie alvast meegeven dat een aantal van die middelen al een tijd geleden intern zijn besproken en op de wachtlijst van aanpassingen zijn opgenomen. Die aanpassingen worden momenteel op een niet-actief forum doorgevoerd. :)
Gebruikersavatar
Beestengek
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Hoogezand
Gender:
Leeftijd: 46

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door Beestengek »

Ik ben een wat oudere nieuwe gebruiker op dit forum, en heb sinds 2 jaar een computer.
Fora zijn totaal nieuw voor mij.
Ik kon de informatie die ik zocht erg makkelijk vinden via de onderwerpen die daar voor bedoeld zijn en via linkjes bij de verschillende andere topics.
Als ik dat kan dan kunnen jongere mensen dat volgens mij nog veel beter.
Het zoeken naar informatie vind ik persoonlijk ook leuker en leerzamer dan het voorgekauwd krijgen.
Buiten dat ben ik erg vriendelijk ontvangen nadat ik mij heb voorgesteld.
Dit wilde ik graag even kwijt in deze discussie.
Met vriendelijke groet, Beestengek :D
De stilte der natuur kent vele geluiden.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door semar »

beste mierenliefhebbers,

Wat een ge-O.H. zeg! Realizeer je dat je op het forum te gast bent en ´gebruik ´mag maken van de aanwezige kennis.
Zelf kijk ik hier nu een jaar rond, prima, geen overbodig geleuter, en als je iets wilt weten is het te vinden- Van mij hoef je niet alles op een presenteer blaadje te krijgen.
Heb zelf verscheidene imkers begeleid in hun eerste jaar, en heb jaren les gegeven in klasieke Javaanse dans.
Mijn ervaring is dat als men iets echt wil weten ze daar ook de moeite voor doen, en dat iets wat je zelf ontdekt veel beter wordt onthouden dan als je het als hapklare brokken krijgt, zo bouw je ervaring op en feeling voor de materie, als je daar het geduld niet voor op kunt brengen moet je jezelf mischien afvragen of dit je ware liefhebberij is.
Zoals men dat hiet doet is een manier die werkt, je kunt aan de slag, en wil je écht meer weten is het opzoeken en veel lezen geen moeite maar een ontdekking!
Als je je op je tenen getrapt voelt als men niet alles voor de honderdste keer wil oplepelen als het antwoordt al te vinden is, dan is het sop de kool ook niet waard.
Nogmaal helpt ons uit liefhebberij en voor niets dus wat mij betreft NIET ZEUREN. Je hóeft het forum tenslotte niet te bezoeken.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)

Ps. dit is een algemene overdenking, niemand hoeft zich nu hierover gekwets te voelen
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door Beffie »

Helemaal mee eens, Semar. En als lerarenopleider kan ik zeggen dat de manier welke Semar beschrijft, het constructivisme, een goede manier van leren is! Trouwens is de zoekfunctie op het forum een goede plaats om je vragen op te zoeken!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
wybo
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door wybo »

/edit: Sorry, ik ga me hier toch niet mee bemoeien :)
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door bosje »

Zelf ben ik hier ook nieuw, nou ja... vorig jaar een poging gedaan die mislukte en nu een tot zover goede herstart gemaakt, toch ben ik het merendeels met de moderatoren eens. Ik geef toe dat het soms wat aardiger kan, maar zelf heb ik toen ik begon gewoon het forum door gaan lezen, natuurlijk begonnen met de beginnersinformatie en de FAQ's. Ik had al snel door dat je beter van achter naar voor kon gaan zoeken. Oke, ik heb ook wel eens een beetje stomme berichten geplaatst (pas geleden nog :oops: ), maar je moet gewoon leren opzoeken en uiteindelijk wordt je er steeds beter in! En ik heb zelf niet zoveel problemen met de zoekmachine, je moet gewoon de stukjes en de titels lezen en dan zie je zelf wel of het voor jou interessant is. Wel vind ik dat teamleden vaak berichten wijzigen zonder te vermelden wat er veranderd is, zou dit trouwens niet beter in de bericht geschiedenis (automatisch) gemarkeerd worden, dan kan men naar mijn idee makkelijker leren van fouten.
Mijn conclusie: sommige beginners kunnen wel wat meer zoeken voordat ze vragen gaan stellen.
Offtopic: Ik heb in mijn hoofd nog een heel goed voorbeeld van een beginner die alleen maar naar de bekende weg vraagt, ik weet alleen niet meer waar die over ging en waar die staat.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door XToF »

bosje schreef:Wel vind ik dat teamleden vaak berichten wijzigen zonder te vermelden wat er veranderd is, zou dit trouwens niet beter in de bericht geschiedenis (automatisch) gemarkeerd worden, dan kan men naar mijn idee makkelijker leren van fouten.
Wat je voorstelt zou ook voor ons heel nuttig zijn, maar dit is helaas technisch (nog) niet mogelijk. In 90% van de veranderingen in een bericht gaat het om verbeteren van grammaticale of spellingsfouten. Hoofdletters en leestekens staan ongetwijfeld in de top 3 :).
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door Floris »

Het probleem hier is dat een opmerking bij een wijziging voor iedereen zichtbaar is, en dat deze opmerkingen altijd blijven staan. Ik kan me voorstellen dat het niet prettig voelt als onder elk bericht staat dat je er spelfouten in gemaakt hebt. (Al zou dit sommigen misschien aansporen er beter op te letten.)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door Dumdidum »

Floris schreef:Het probleem hier is dat een opmerking bij een wijziging voor iedereen zichtbaar is, en dat deze opmerkingen altijd blijven staan. Ik kan me voorstellen dat het niet prettig voelt als onder elk bericht staat dat je er spelfouten in gemaakt hebt. (Al zou dit sommigen misschien aansporen er beter op te letten.)
Als je wel eens het Amerikaanse forum The Ant Farm and Myrmecology Forum hebt bezocht dan weet je ook hoe het niet moet. De moderator van dat forum heeft er plezier in elke post te ontsieren met alle spelfouten die je hebt gemaakt. Niet alleen worden alle bijdragen over mieren op die manier verziekt, maar bij mij en vele anderen wekte het dermate veel irritatie dat we er niet meer komen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door Floris »

Juist. Dat willen we niet.
We willen een forum waarop mensen aandacht besteden aan de berichten die ze plaatsen. Goed verzorgde taal is daar onderdeel van. Helaas houdt dit in dat we een hoop tijd kwijt zijn aan het verbeteren van taal. Tijd die we ook zouden kunnen gebruiken met het typen van een antwoord op de vraag.
Vaak heb ik na het verbeteren van taal het gevoel dat ik al genoeg tijd heb besteed aan het bericht, en heb ik geen zin meer om een reactie of antwoord te typen.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door XToF »

Het is inderdaad verre van een goed idee om mensen publiekelijk te corrigeren en/of feedback te geven. Dat voelt voor de gebruiker niet prettig aan en leidt tot de gevolgen die jij beschrijft, Dumdidum. Daarom proberen we dat publiekelijk corrigeren hier zo veel mogelijk te vermijden.
Bovendien geloof ik dat als mensen correcte woorden lezen, ze die ook sneller zullen gaan gebruiken en dat het 'leerproces' ten goede komt. Als voorbeeld neem ik Lasius niger. Op andere plaatsen zie je Niger vaak met de hoofdletter geschreven, terwijl dit volledig ingaat tegen de regels van de taxonomie. Als je honderden malen Lasius niger leest met de kleine letter, zul je dat zelf ook gaan beginnen gebruiken en zo leer je bij op een passieve manier.
Een andere reden waarom het gebruik van juiste woorden belangrijk is, is het gebruik van de zoekmachine. Onze zoekmachine werkt niet fonetisch. Als iemand 'surogaat' ipv 'surrogaat' schrijft, zal zijn bericht niet verschijnen in de zoekresultaten voor 'surrogaat'.
Ook als je toekomstgericht gaat denken, is het gebruik van correcte woorden belangrijk. Vertaalprogramma's worden steeds beter. Wie weet komt er ooit een dag dat vertaaltechnologie in staat is om nagenoeg volledig correct te gaan vertalen. Op die dag zullen onze informatie en berichten toegankelijk worden voor miljoenen internationale gebruikers.

Dit zijn enkele hoofdredenen waarom wij, wellicht meer dan op andere plaatsen, in ons beleid veel belang hechten aan een correcte schrijfwijze.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Beleefdheid beheerders en mods tegenover (nieuwe) leden

Bericht door Everio »

Vaak is de incorrecte schrijfwijze geen teken van niet kundig zijn maar hier niet bij op letten. Toen ik mij net had aangemeld werden er ook veel posts gewijzigd met als opmerking het taalgebruik, hier ging het dan vaak om hoofdletters, punten, komma's en noem maar op. Uiteindelijk ga je er zelf ook meer op letten dat je correct typt. En dan is wel het doel bereikt, niet om men af te kraken maar in te laten zien dat een correcte schrijfwijze gewaardeerd en verwacht wordt. En een kleine moeite naar mijn inziens!

Op andere fora's telt dat dan niet zo zeer maar ik vind het zelf ook wel fijner om topics te lezen die grammatisch goed of nagenoeg goed in elkaar zitten. (Leest toch veel makkelijker!) (Elke uitzondering en kleine foutjes daar gelaten, er wordt niet gemierenneukt natuurlijk. Maar een post waar structureel geen hoofdletters gebruikt worden bijvoorbeeld. ;))
Gesloten