Nieuwe (exotische) soort

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Nieuwe (exotische) soort

Bericht door Roelants »

Hoi iedereen,
Ik zit nu twee jaar in de hobby en heb intussen ervaring opgedaan met de soorten Lasius niger, Lasius flavus, Messor barbarus en Pheidole pallidula. Soms ging het even fout maar over het algemeen heb ik deze soorten (tot nu toe) succesvol gehouden.
Nu wil ik een stapje verder gaan met een nieuwe, eventueel exotische soort.
Ik zat te denken aan de soorten Camponotus nicobarensis en misschien zelfs Polyrachis dives. Ik heb mij laten wijsmaken dat dit goede exotische soorten zijn om mee te beginnen.

Heeft iemand nog suggesties voor een andere soort of advies voor een van deze soorten? Ook vooral zeggen als je denkt dat ik nog niet aan een moeilijkere soort toe ben, ik zou mezelf nog niet heel erg ervaren noemen en wil natuurlijk geen kolonie kopen die daarna te moeilijk blijkt te zijn en dan sterft.
Alvast bedankt voor je advies :D
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Nieuwe (exotische) soort

Bericht door emier »

beide zijn idd goede soorten als je een stapje verder wilt.
nicobarensis kan extreem snel groeien en is erg mooi.
dives is ook erg mooi en maakt zoals je waarschijnlijk wel weet zelf gewoven nesten. dit zijn vrij goede klimmers dus plafluon is wel aan te raden. Ook deze soort groeit vrij snel. je moet alleen wel oppassen dat er genoeg oppervlakte is in de bak anders zullen de mieren de "overpopulatie" afmaken
Roelants
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 april 2019

Re: Nieuwe (exotische) soort

Bericht door Roelants »

Polyrhachis lijkt mij een hele gave soort om te houden, alleen deze lijkt moeilijk aan te komen en de setup is vrij prijzig.
Nicobarensis is een stuk goedkoper en makkelijker aan te komen, dus ik denk dat ik voor deze ga kiezen. En dat ik dan later misschien nog de Polyrhachis dives neem.
Maar mocht iemand een Polyrhachis kolonie te koop hebben zou ik die graag willen kopen.
Kolonies die ik heb:
Pheidole Pallidula ~200w
Messor Barbarus ~200w
Camponotus Nicobarensis ~30w
Bronziy
Junior lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 juni 2020
Locatie: oostvlaanderen
Gender:
Leeftijd: 17

Re: Nieuwe (exotische) soort

Bericht door Bronziy »

Poly dives kun je op heel wat wepsites vinden hoor. (ook zijn er vaak wel mensen die ze verkopen). De set up hoeft niet percé prijzig te zijn. Hoewel als je er wat meer geld in steekt deze vaak mooier is (naar mijn mening). Verder zijn de 2 soorten mooie soorten en wel goed te houden als eerste exoot.
lasius niger
lasius flavus
tetramorium caespitium
myrmica sp
pheidole pallidula
Temnototax
Camponotus ligniperda
Solenopsis fugax
crematogaster biroi
Camponotus lilianae
aphaenogaster exasperata
Plaats reactie