M.B. blog [Martin87]

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

M.B. blog [Martin87]

Bericht door Martin87 »

Hallo allemaal,

Soms kan het ineens snel gaan.
Zo heb je alleen mieren in je tuin en weet je er weinig vanaf,
Zo ga je erin verdiepen en begin je met een simpele miersoort Lasius Niger (ook te volgen in een blog viewtopic.php?f=72&t=16159) en vanaf donderdag 27.05 tevens in het bezit van een mooie kolonie Messor Barbaris.

Mede-forumlid (Antlife11) had geen interesse meer en deed deze weg. Heb na thuiskomst ze rustig neergezet op de kast waar ze rustig staan en zijn momenteel nog lekker druk in de weer dus hebben (gelukkig) weinig meegekregen van de reis.

Er ligt momenteel nog wat oud zaad in de arena, sommige gaan zelfs ontkiemen dus ga binnenkort even een beetje schoonmaak houden.
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door Martin87 »

Het is al weer enige tijd stuk geweest, dus er mag wel eens een update komen :D

Na enkele dagen dat ik de M.B. had opgehaald even lekker met rust gelaten. Gezien ze in de zandbak aan het spelen zijn en ik ze in de toekomst graag elders wil hebben, bad ik besloten een buisje met water en zaden bovenin te leggen zodat het idee was de omstandigheden hier beter waren zodat langzaam de werksters met queen richting het buisje zouden gaan.

Dit is deels gelukt....

Na enige tijd miste ik al mijn werksters en zat de queen helemaal alleen benenden, zelf alle broed was verdwenen :o :shock:
Zou de queen in stress alles hebben opgegeten dan?

Omdat de queen al enige dagen alleen zat besloten het buisje rustig om te draaien zodat de werksters terug de t-farm in zouden gaan en wat bleek, ze hadden alle eitjes naar het buisje gebracht :?

Mmmmm... en nu???

Ik heb het buisje teruggelegd en het broed ging weer terug het buisje in, dit heb ik 1 dag afgewacht zodat ik zeker wist dat alles weer terug was.

De volgende dag heb ik het buisje afgesloten en heb besloten de T-farm stukje bij beetje uit te graven en het is me gelukt de queen uit de T-farm te krijgen.

Nadat de queen samen met de werksters in het buisje zat begon ze meteen uitgebreid te drinken en kon ik even rustig het nieuwe verblijf inrichten.

Ik had een cube staan, hier heb ik enkele zaden ingedaan en een klein bakje met watten erin voor het water.
Nadat dit klaar was het buisje geopend en de mieren in de cube gestopt.

Ik weet dat dit normaal eigenlijk nog te groot is voor deze kolonie, maar had even geen goede buis voor langere tijd en blijkbaar hebben ze het naar hun zin in de cube.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door cas139 »

hey Martin87
zelf heb ik ook een messor kolonie maar de zaden dat je ze geeft lijken veel te groot voor de kolonie bv. de zonnebloem pitten
alsook kon je ze best in een testtube laten en in de donker gewoon een tijd wegleggen
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door emier »

er was geen vragen of opmerkingen topic dus ik doe het hier maar.
Het nest is nog veel te groot, gelijk er uit halen, het gaat niks goeds doen voor de kolonie.
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door webside »

en donker is niet nodig.
Messor Barbarussen kunnen perfect aan normaal licht wennen.
Dat doe ik althans op aanraden van AntHeap.nl en tot hiertoe werkt dit perfect.
Ze doen het "normaal".
Enkel als ik eens iets moet doen in de Arena e.d. veroorzaakt trillingen en dan slaagt iedereen in paniek, maar daar is niets aan te doen denk ik?
Martin87
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 mei 2021
Leeftijd: 36

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door Martin87 »

@cas139
Ik gebruik een vogelmix voer met verschillende zaden, zitten idd ook wat grote zaden tussen maar heb er ook graszaad tussen alleen is op foto niet goed zichtbaar, maar hebben een mix van grote en wat kleiner zaad.

@webside
Had onderin een aluminiumfolie zitten om het wat donkerder te maken maar hierdoor stond de cube niet helemaal lekker, ik ga het zien of ze gewoon licht kunnen verdragen. Verder staat de cube stil, alleen als er water toegevoegd moet worden maar dat 2x per week ong. Daar hebben ze idd niet zoveel last van
Mijn mieren:

• Lasius Niger {viewtopic.php?f=72&t=16159}
• Messor Barbarus {viewtopic.php?f=74&t=16183}
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door emier »

webside schreef: 29 jun 2021, 16:14 en donker is niet nodig.
Messor Barbarussen kunnen perfect aan normaal licht wennen.
Dat doe ik althans op aanraden van AntHeap.nl en tot hiertoe werkt dit perfect.
Ze doen het "normaal".
Enkel als ik eens iets moet doen in de Arena e.d. veroorzaakt trillingen en dan slaagt iedereen in paniek, maar daar is niets aan te doen denk ik?
de Stres die veroorzaakt word bij een verduisterde kolonie komt vaak puur door de trillingen, dus het is niet gek dat ze in paniek raken als je trillingen veroorzaakt, is eigenlijk ook niks tegen te doen
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: M.B. blog [Martin87]

Bericht door webside »

emier schreef: 01 jul 2021, 10:37
webside schreef: 29 jun 2021, 16:14 en donker is niet nodig.
Messor Barbarussen kunnen perfect aan normaal licht wennen.
Dat doe ik althans op aanraden van AntHeap.nl en tot hiertoe werkt dit perfect.
Ze doen het "normaal".
Enkel als ik eens iets moet doen in de Arena e.d. veroorzaakt trillingen en dan slaagt iedereen in paniek, maar daar is niets aan te doen denk ik?
de Stres die veroorzaakt word bij een verduisterde kolonie komt vaak puur door de trillingen, dus het is niet gek dat ze in paniek raken als je trillingen veroorzaakt, is eigenlijk ook niks tegen te doen
mijn kolonie zit steeds in het daglicht, no problem.
Inderdaad: als je iets aan je mieren moet doen, dan slaan ze allemaal in paniek, pffff. Ze nemen poppen mee, koningin crossed door de gangen, ... .
Plaats reactie