Oude colonie, wie heeft er een?

Onderwerpen die niet behoren tot de categoriën hierboven
Plaats reactie
slavko99
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 maart 2021

Oude colonie, wie heeft er een?

Bericht door slavko99 »

Op deze forum zijn er veel berichten over beginnende colonies. Maar ik vind er nooit iets over een colonie van 15+ jaar... (de koningin van Lassius Niger of Messor Barbarus schijnt langer dan 25 jaar te kunnen leven).
Heeft iemand een echt oude colonie? Lukt dat niet in gevangenschap?
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Oude colonie, wie heeft er een?

Bericht door emier »

veel kolonies worden niet oud,omdat mensen niet lang genoeg in de hobby blijven, er fouten gemaakt worden. maar vooral omdat zulke oude kolonies enorme hoeveelheden plaats innemen. ook niet alle gynes zijn sterk genoeg om zo oud te worden.
ik heb een 3 jaar oude messor barbarus kolonie met de eerste alates, maar die is dus nog niet echt oud
slavko99
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 maart 2021

Re: Oude colonie, wie heeft er een?

Bericht door slavko99 »

emier schreef: 03 jun 2021, 19:39 veel kolonies worden niet oud,omdat mensen niet lang genoeg in de hobby blijven, er fouten gemaakt worden. maar vooral omdat zulke oude kolonies enorme hoeveelheden plaats innemen. ook niet alle gynes zijn sterk genoeg om zo oud te worden.
ik heb een 3 jaar oude messor barbarus kolonie met de eerste alates, maar die is dus nog niet echt oud
Hi Emier,

Dank je voor de reactie. Zoiets had ik al vermoed... Een beetje zoals ieder jaar een nieuwe puppy of kitten aanschaffen :(
Mijn dochter van 9 heeft naar aanleiding van een of andere Youtube video een Messor B. colonie gekocht. Dat was in februari, toen waren er ~20 werksters, nu zijn er (schat ik) een stuk of 150+, plus net zoveel broed. En ik ben natuurlijk uiteindelijk de mierenverzorger geworden. De zielige beesten hebben er niet voor gekozen om bij ons te komen wonen en ik zie het als mijn ethische plicht om ze zo goed mogelijk te verzorgen zolang ze leven. Ook al zal het (blijkbaar) veel plaats innemen.

Heb je ergens foto's van jouw nest/opzet? Bij ons ziet het zo uit. (De reageerbuis gebruiken ze nog ook, om vocht op te nemen, om mierenbrood te maken en om elkaar schoon te poetsen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Westdijk
Lid
Berichten: 477
Lid geworden op: 24 december 2012
Locatie: Dichtbij de A-27
Gender:
Leeftijd: 47
Contacteer:

Re: Oude colonie, wie heeft er een?

Bericht door Westdijk »

Voor mijn gevoel is het nog kort geleden dat ik mijn laatste kolonie heb vrijgelaten, maar het is toch alweer ruim een jaar geleden. De koningin hiervan had ik op 22 juli 2013 gevangen. Het was voor mij een fascinerende tijd van de koloniestichting tot hun uiteindelijke vrijlating op 13 mei 2020. Gedurende 2487 dagen groeide het uit tot een kolonie van vele duizenden werksters of wel 6,81 jaar. Ik had de keuze tussen decimatie om de kolonie in mijn appartement te behouden of hen vrijlaten, omdat ze met deze omvang meer nodig hadden dan ik in staat was hen te bieden. Wat mij hiermee bespaard is gebleven is het meemaken van de uiteindelijke ondergang ervan.
Tom1mier
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 februari 2021

Re: Oude colonie, wie heeft er een?

Bericht door Tom1mier »

Hangt van de soort af want lasius niger heeft na 10+ jaar veel werksters alleen een pheidole pallidula Q heeft na 2 jaar al 1500K
Werksters ong net als ik heb maar als je camponotus kolonies ziet met 10K plus werksters zijn die wel minimaal 8 jaar oud
Pheidole pallidula 1000+
Camponotus cruentatus 5W
Odontomachus monticola Q
:D
Dahubster
Lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 04 oktober 2017
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Oude colonie, wie heeft er een?

Bericht door Dahubster »

Zeer goede vraag, Slavko! :)
Ik denk inderdaad, zoals Emier, dat de meesten het gewoon niet zo lang volhouden. Goed om te lezen van Westdijk, dat hij zijn L. niger zo lang heeft kunnen houden. Ik denk dat je echt helemaal gefacineerd moet zijn zoals hij om het zo lang vol te houden! :)

Ikzelf heb een mooie kolonie P. pallidula en Carebara diversa gehad. Echter, door geplande verbouwingen, heb ik alles weg gedaan (verkocht aan iemand hier op het forum). Ik heb hier enorm spijt van en vraag me af hoe ver ik zou gekomen zijn moesten de verbouwingen er niet tussen gekomen zijn.

Nu ik mijn huis verkoop en in het huis woon van mijn vriendin, is het helaal niet mogelijk om in de nabije toekomst terug te beginnen, omdat zij dit niet in huis wilt, maar ik plan wel om misschien volgend jaar opnieuw een Carebara diversa kolonietje aan te schaffen... als ik mijn vriendin kan overtuigen van het feit dat dit onschadelijk is (LOL ; wordt niet makkelijk!)

Veel succes met je nieuwe (opgelegde) hobby! ;)
Plaats reactie