Messor barbarus Emier

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Messor barbarus Emier

Bericht door emier »

deze blog gaat over mijn messor barbarus kolonie van zo een 3 a 4 jaar oud, dit is de 3e kolonie die ik heb gehad en de oudste die ik nog heb.
De kolonie heeft ongeveer 1000/1500+ en heeft minimaal 3 alates gemaakt dit jaar, einde vorig jaar hadden ze er ook 1 gemaakt maar vermoord voor ik wist dat ze er een hadden.
De kolonie zit in 2 antheap 3d large nesten en een zelfgemaakte substraat bak gemakt van een (5 liter?) mepal modula bak.
De kolonie groeit en eet als een gek, ik kan ze volgens mij 10 grote dubias per dag voeren en er niks meer van terug vinden, ze hebben ook stapels poppen die ik kan zien. het grootste deel van de kolonie en het broed zie ik niet omdat ze in het substraat zitten
Mier06
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 juni 2021
Gender:

Re: Messor barbarus Emier

Bericht door Mier06 »

Waar heb jij je barbarus kolonie gekocht met nest/arena etc?
Gaat binnenkort mieren (Messor Barbarus) kopen!
webside
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 mei 2021
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Messor barbarus Emier

Bericht door webside »

Mier06 schreef: 08 jun 2021, 10:57 Waar heb jij je barbarus kolonie gekocht met nest/arena etc?
Bij AntHeap.nl denk ik.
Ik heb mijn Messor Barbarus kolonie er ook gekocht: topservice en goed verpakt! En hun starterset is echt fantastisch 8-)
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor barbarus Emier

Bericht door emier »

deze kolonie heb ik 3 jaar geleden via iemand van antforum gekocht, antheap bestond toen nog niet.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Messor barbarus Emier

Bericht door emier »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update over de kolonie heb gedaan.
In de vakantie zijn ze ontsnapt toen ik niet thuis was, gelukkig had ik een verzorger.
De kolonie heeft toen een spoor naar buiten gemaakt van zo een 10 meter lang, daar hebben ze ook gegraven.
De verzorger heeft het lek zo snel mogelijk gedicht en zoveel mogelijk mieren teruggedaan.
Ik kwam pas een week na de uitbraak weer thuis en was bang dat de gyne mee naar buiten was verhuist.
Ik heb ze gewoon doorverzorgd zoals normaal maar ik zag geen eitjes of ander overtuigend bewijs dat de gyne nog leefde. Daarom heb ik ze zaterdag maar uit hun substraat nest gehaald. Hier heb ik een aantal poppen en een mooie lading larven gezien. Ook heb ik er 2 alates gevonden en de gyne gelukkig.
De kolonie ga ik nu langzaam afkoelen en klaarmaken voor de winterrust.
Plaats reactie