Hoe houden jullie de fruitvliegjes onder controle

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
msbox
Berichten: 37
Lid geworden op: 21 januari 2021

Hoe houden jullie de fruitvliegjes onder controle

Bericht door msbox »

Hallo

Ik heb een kweekset fruitvliegjes in een groter bus gedaan.
Als ik de bus open komt alles naar boven.
Hoe kan ik er een paar vangen zonder dat er tientallen ontsnappen ?
Heeft iemand een goede tip
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hoe houden jullie de fruitvliegjes onder controle

Bericht door Kegge »

msbox schreef: 25 jun 2021, 18:41 Hallo

Ik heb een kweekset fruitvliegjes in een groter bus gedaan.
Als ik de bus open komt alles naar boven.
Hoe kan ik er een paar vangen zonder dat er tientallen ontsnappen ?
Heeft iemand een goede tip
Zet ze en kwartiertje in de vriezer. Ze raken dan verdoofd maar overleven het wel en rennen niet meteen je bakje uit.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
MijnheerMier
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 december 2020
Locatie: Winschoten

Re: Hoe houden jullie de fruitvliegjes onder controle

Bericht door MijnheerMier »

Of je tikt even met de onderkant van de bus op het aanrecht (Of tafel of... ) ze vallen dan naar beneden, .... vliegensvlug deksel los... tikt een paar over in een ander potje... doet het deksel weer terug.. pak dan snel het andere potje, tik die ook mét de bodem tegen... en doet daar een deksel op.... het kleine potje een uurtje in de vriezer (tegen mijt) die kun je dan voeren.
Het verreist handigheid en coördinatie maar wil prima...

De vorige tip zei... kwartiertje in de vriezer. Denk dat ze dan dood zijn. Koelkast zou kunnen, maakt ze in ieder geval trager...
tuut-e-reTUUT 8-)
Gebruikersavatar
Kegge
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 11 oktober 2014
Locatie: Den Haag
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Hoe houden jullie de fruitvliegjes onder controle

Bericht door Kegge »

MijnheerMier schreef: 25 jun 2021, 23:13

De vorige tip zei... kwartiertje in de vriezer. Denk dat ze dan dood zijn. Koelkast zou kunnen, maakt ze in ieder geval trager...
Ik zou zo'n tip niet geven als ik er niet zelf ervaring mee had. Tot een half uur bij -22 zijn mijn fruitvliegjes in leven gebleven.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Hoe houden jullie de fruitvliegjes onder controle

Bericht door AlmeloRW »

Ik had een emmertje waarin ik de fruitvliegjes hield, met extra hooi erin en ze kweekten als gekken. Als ik fruitvliegen nodig had, opende ik het kleine emmertje in een grotere emmer, opende t verblijf van de fruitvliegjes en liet eruit komen wat ik nodig had. Ondertussen tikte ik aan de zijkant van de emmer als er een aantal vliegjes bijna bij de rand waren. Als ik genoeg had, sloot in het verblijfje en verwijderde die uit de grotere emmer, wel opletten dat er ondertussen geen,ontsnap pogingen gedaan worden. Als ik het zover had dat ik ze voeren kon, tikte ik tegen de emmer die ik iets schuin hield, dan viel alles in een rand onderin de emmer, hield de emmer op zijn kop boven de buitenwereld en tikte ze er dan uit. Ik heb nog nooit 1 ontsnapte fruitvlieg gehad op die manier. Maar de vriezer manier klinkt ook goed. Kan je een hoop opgelet en getik tegen de emmer besparen hahaha.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie