Heb ik een Mannetje of Koningin Mier gevangen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Mkar
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 juli 2021

Heb ik een Mannetje of Koningin Mier gevangen?

Bericht door Mkar »

Beste mierenkenners,
Ik ben vrij nieuwe met mieren houden. Heb laatst een messor barbarus kolonie gekocht. Maar nu vond mijn broer buiten een mier met vleugels. Deze kwam zomaar op zijn arm landen. Naar mijn mening lijkt het een koningin, maar weet het eerlijk gezegd echt niet. In de onderstaande bijlagen, kun je foto's zien van de mogelijke koningin. Graag zou ik jullie mening willen weten. :D

Mij lijkt het ook leuk te weten wat voor soort het is? :)

Alvast bedankt voor de moeite,
Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Heb ik een Mannetje of Koningin Mier gevangen?

Bericht door miel »

Dat is een Lasius fuliginosus koningin. Een parasitaire soort, dus stop haar in de koelkast tot je een plan hebt.
Mkar
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 juli 2021

Re: Heb ik een Mannetje of Koningin Mier gevangen?

Bericht door Mkar »

Hartstikke bedankt voor uw antwoord. Ik heb wat onderzoek en kreeg daardoor nog wat vragen.

Wat voor opties heb ik om met deze koningin verder te kunnen? Zijn ze echt zo afhankelijk van het ondergeslacht Chthonolasius of is het ook mogelijk om met alleen een koningin een kolonie te starten?


Nogmaals heel erg bedankt,
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Heb ik een Mannetje of Koningin Mier gevangen?

Bericht door miel »

Deze kan maar enkele dagen leven zonder werksters buiten de koelkast. Je zult dus een gastkolonie moeten regelen. Op het forum zijn veel berichten te vinden over de manieren dit aan te pakken, dus zou dat even doorspitten.
Plaats reactie