mieren eten niet en gaan dood

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Campo631
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 juli 2021
Gender:

mieren eten niet en gaan dood

Bericht door Campo631 »

hallo ik ben een beginner en nieuw op dit forum.
ik heb 2 weken geleden een kolonie camponotus barbaricus gekocht in een formicarium van kunststof (1 k en ong 60 werksters)
onder dit formicarium ligt voor 1/3 een warmtematje.
ik had deze aangesloten op een arena gevuld met een zandbodem en hierin water, suikerwater (van rietsuiker, probleem ?) honingdauw en een vlieg gelegd.

de mieren welke in de arena kwamen (3 a 4) keken niet om naar het voer,maar klimden alleen maar tegen de wand.
de volgende dag was de ingang dichtgestopt met zand en lagen de 2 mieren dood.
opening weer open gemaakt maar dag erna hetzelfde. Naar het voedsel wordt niet gekeken.

ik heb daarom het zand er maar uitgehaald, waardoor de arena nu kaal is ( 15x10x10)
nu liggen er weer 3 uitgeput en halfdood op de grond. als voedsel hebben ze water, suikerwater, een vlieg, honing, honingdauw en een klein stukje nectarine.
ze eten en drinken echt niets, ze kijken er niet eens na.

elke week spuit ik voorzichtig 2 halve pipetjes water in het formicarium. is dit teveel of te weinig??
ik kijk zeer weinig en als ik dat doe dan door rode folie en voorzicht bij redelijke duisternis
het formicarium wordt volgens mij ook wat vuiler er wordt geen afval naar de arena gebracht.

ik had de arena bij een raam staan en kon merken dat ze "naar het licht klommen" inmiddels heb ik deze zijde volledig bedekt met karton, zodat geen direct licht invalt.

kan het zijn dat ze eerder andere voedig kregen en daarom dit niet aannemen?

heeft iemand tips wat ik het beste kan doen?

alvast dank,

Fred
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: mieren eten niet en gaan dood

Bericht door emier »

ik zou ze verhuizen naar 2 of 3 schone reageerbuisjes en je suikerwater vervangen
deltaromeo
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 november 2017
Locatie: Amsterdam
Gender:

Re: mieren eten niet en gaan dood

Bericht door deltaromeo »

Jammer dat je het zand er uit hebt gehaald. De mieren maken de ingang naar het nest kleiner met het zand waardoor er minder stress is voor de kolonie en ze zich veiliger voelen. Als je ze weer zand geeft zal dit het probleem van je dode mieren misschien niet oplossen maar de mieren zouden zich wel veiliger en prettiger voelen.
Messor barbarus
Polyrhachis dives
Acromyrmex octospinosus
Campo631
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 juli 2021
Gender:

Re: mieren eten niet en gaan dood

Bericht door Campo631 »

dag deltaromeo en emier,

bedankt voor jullie reactie
het is een klein formicariumv en vrijwel geen kamer is ongebruikt.
ik zal weer wat zand terugdoen, maar de ingang werd volledig geblokkeerd door het zand en was daardoor bang dat de toegang tot het water etc niet meer gebruikt zou worden.
wat kan een reden zijn dat ze doodgaan? kan dit vermoeidheid zijn? ik had de arena redelijk in de zon staan (vensterbank) en aan deze kant klommen ze voornamelijk
Plaats reactie