Bruidsvlucht? en dode mannetjes of koninginnen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Bruidsvlucht? en dode mannetjes of koninginnen?

Bericht door TheRoeler »

Ik kom net thuis en zie in de tuin mieren ter grootte van koninginnen lopen. Gelijk naar zolder gerend en een groot buisje opgehaald. Ik heb toen 8 mieren gevangen. Ook bij de buren in de tuin. Alleen er zaten geen mieren met vleugels bij.

Nu ben ik naar zolder gegaan maar daar aangekomen zag ik de mieren kronkelen alsof ze pijn hadden of zo. 10 minuten later lijken de meesten dood.
Ik heb twee er uit weten te halen die aan andere kant van buisjes zaten en zitten nu in hun eigen buisje met water.

Vraag is:

- was dit een zeer lokale bruidsvlucht?
- kan het zijn dat dit alleen mannetjes waren?
- vallen koninginnen / mannetjes elkaar aan als ze bij elkaar in een buisje zitten?

Ik heb een foto bijgevoegd met de mieren erop:
Afbeelding
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Bruidsvlucht? en dode mannetjes of koninginnen?

Bericht door TheRoeler »

Ik heb ondertussen er 3 met vleugels weten te vangen en op de goede manier gelijk in een buisje heb ondergebracht (de anderen hebben dus hun vleugels al verloren of zijn mannetjes).

Afbeelding
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Bruidsvlucht? en dode mannetjes of koninginnen?

Bericht door Mika »

Het zijn allemaal gynes. Die met vleugels hebben mogelijk gepaard, maar mogelijk ook niet. Die zonder hebben nagenoeg zeker wel gepaard.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
TheRoeler
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2015
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 48

Re: Bruidsvlucht? en dode mannetjes of koninginnen?

Bericht door TheRoeler »

Ja klopt, 6 hebben uiteindelijk eitjes gelegd :-)
Dank aan Maxis voor het maken van SimAnt (1991) wat mijn levenslange fascinatie met mieren veroorzaakte
Plaats reactie