Bladluizen onder de grond ?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Bladluizen onder de grond ?

Bericht door Ben »

Zoals jullie misschien hebben gelezen bij "voeding --> bladluizen" heb ik een extra buitenwereld die bestaat uit een plantje klimop in een Ferero Rocher bakje met zand. Nu gaan ze door de watten en vogelzand heen, maar ik vind het plezier van het kijken naar de melkende mieren dat wel waard. Tot nu toe is met het vrijgekomen zand enkel de ingang van het nest verkleind.

Nu zag ik vanmiddag opeens iets raars, er is één plek waar de miertjes een gang in de grond hebben gemaakt aan de voet van de klimopplant (wordt ook gelijk hersteld als ik hem dichtmaak) en daar sleepte een mier een tegenstribbelende bladluis in.
Waarom?
Kan het zo zijn dat ze daar onder de grond bewaard worden? Maar wie/wat voedt ze dan? Waarom laten de mieren die luizen niet gewoon bij hun verse blaadjes zitten? Hier komen ze immers ook om te melken. Graag antwoord ! :?: :)
Laatst gewijzigd door XToF op 04 sep 2009, 00:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar Algemene informatie
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Bladluizen onder de grond ?

Bericht door XToF »

Dat is een leuke observatie die je daar gemaakt hebt. Het is inderdaad bekend dat mieren hun 'veestapel' beschermen en verplaatsen naar andere oorden waar het veiliger wordt geacht. Er zijn beestjes uit de superfamilie Aphidoidea (Bladluizen) die enkel onder de grond wortels aanboren om zich te voeden. Men noemt deze beestjes dan wortelluizen. Dit in gedachte, is het eventueel mogelijk dat deze soort hetzelfde, maar tijdelijk en onder dwang, moet doen. Een andere denkpiste is dat de bladluizen door de mieren terug op het gedeelte boven de grond worden gezet wanneer ze nood hebben om zich te voeden.
Gebruikersavatar
Ben
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 05 mei 2009
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Bladluizen onder de grond ?

Bericht door Ben »

Grappig dat dit hier bij mij gebeurt.
Overigens doen ze dit lang niet met alle luizen, heb dit slechts 1 keer gezien en heb geen noemenswaardige krimp in de populatie bladluizen op de plant gezien.
Wel gaan er miertjes de gang in, en kunnen daar dan heel lang blijven. Ze zullen toch iets aan het doen zijn daar beneden ;)
Ik blijf het in de gaten houden, hopelijk vind ik nog een clue.
Plaats reactie