Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
sjaak
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 juli 2021

Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door sjaak »

Hallo,

Ik heb 1 Lasius Niger kolonie die ongeveer 1 jaar oud is maar er zijn onderweg nogal wat werksters gesneuveld waardoor de kolonie nog niet zo groot is. Ik heb een paar dagen geleden 7 Lasius Niger koninginnen gevangen en deze hebben alle 7 eitjes gelegd. Nu is mijn vraag, zou ik de eitjes van de nieuw gevangen koninginnen bij de al bestaande mierenkolonie kunnen brengen zodat de groei van deze kolonie sneller gaat of zal de kolonie deze eitjes niet accepteren en bijvoorbeeld opeten?
cas139
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 juni 2021

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door cas139 »

ik zelf zou het nooit doen met als gevolg de 7q dood kunnen gaan, je 1jr oude kolonie komt wel weer op dreef het is btw ook normaal dat werksters doodgaan
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door miel »

Ik zou dan sowieso poppen van buiten gebruiken. Deze kosten veel minder energie om te verzorgen dan larven die (toekomstig) voedsel vragen.
sjaak
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 juli 2021

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door sjaak »

miel schreef: 28 jul 2021, 23:20 Ik zou dan sowieso poppen van buiten gebruiken. Deze kosten veel minder energie om te verzorgen dan larven die (toekomstig) voedsel vragen.
Hoe bedoel je poppen van buiten gebruiken?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door miel »

Zoals ik het zeg. Poppen roven uit een wild nest dus. :p
sjaak
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 juli 2021

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door sjaak »

miel schreef: 29 jul 2021, 09:35 Zoals ik het zeg. Poppen roven uit een wild nest dus. :p
En de kolonie accepteert deze eitjes en voedt ze op of zullen ze de eitjes opeten?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door miel »

Deze zullen ze opvoeden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door Mika »

sjaak schreef: 29 jul 2021, 10:07
miel schreef: 29 jul 2021, 09:35 Zoals ik het zeg. Poppen roven uit een wild nest dus. :p
En de kolonie accepteert deze eitjes en voedt ze op of zullen ze de eitjes opeten?
Poppen zullen ze eerder laten uitgekomen. Qua tijd en energie maakt het niet veel uit of ze eitjes opvoeden of opeten, waarom zouden ze die dan niet opeten?
DUCKDUCKGO!
sjaak
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 juli 2021

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door sjaak »

Mika schreef: 29 jul 2021, 14:53
sjaak schreef: 29 jul 2021, 10:07
miel schreef: 29 jul 2021, 09:35 Zoals ik het zeg. Poppen roven uit een wild nest dus. :p
En de kolonie accepteert deze eitjes en voedt ze op of zullen ze de eitjes opeten?
Poppen zullen ze eerder laten uitgekomen. Qua tijd en energie maakt het niet veel uit of ze eitjes opvoeden of opeten, waarom zouden ze die dan niet opeten?
Ik snap je vraag niet?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kan ik eitjes van de ene koningin bij een andere kolonie brengen?

Bericht door Mika »

Ik zal het anders zeggen.

Qua tijd is er een sterke winst op poppen te laten uitkomen in een kolonie: dadelijk helpers, al zijn het 'vreemden'.

Wat betreft eitjes: de kans is veel groter dat deze wel opgegeten zullen worden (indien de mieren een verschil opmerken), of als voedsel aan larven gegeven zullen worden.

Het is wel zeer moeilijk om te controleren of deze eitjes al of niet opgegeten zullen worden...


Om te antwoorden op je vraag: het is niet slim om eitjes van beginnende kolonies te geven aan 'reeds gelukte kolonies'. Je verkleint de slaagkansen. Laat die koninginnen gewoon met rust.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie