Problemen bij Pheidoli Phalidula

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
flyingfish893
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 augustus 2021

Problemen bij Pheidoli Phalidula

Bericht door flyingfish893 »

Hey,

Ik heb een aantal weken geleden (2 a 3), een kolonie Pheidoli Palidula gekocht. Ik had al een tijd geen kolonies meer en wou herstarten met de hobby. Ze kwamen in een reageerbuisje (waar ze nog steeds in leven) met 14 werksters en geen broed. ik heb ze aangesloten op een klein glazen bakje als buitenwereld. Als voeding heb ik ze een 7tal fruitvliegjes en een beetje gemalen vogelzaadjes gegeven. Ze hebben deze aangenomen en weggedragen.

Nu de achtergrondinformatie uit de weg is, over naar het probleem. ik ben een paar dagen weggeweest, zorgend dat er genoeg eten achterbleef. toen ik terugkwam heb ik eens gekeken in de hoop voor eitjes. Deze waren er dan ook, hoewel ze klein zijn schat ik een 7-10tal. Er zijn echter nog maar 4 werksters over, ik betwijfel dat ze ontsnapt zijn, aangezien ik nogal veel lijkjes in het buisje naar de buitenwereld zie liggen. Weet iemand waaraan dit kan liggen en of ik mij zorgen moet maken? of zijn dit gewoon de eerste generatie van werksters die sterven door hun korte levensduur? Ik maak me vooral zorgen dat alle werksters zouden sterven voordat de eitjes uitkomen en de larven volgroeien.

Groetjes,

Oscar.
Hundescheit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 juli 2021
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Problemen bij Pheidoli Phalidula

Bericht door Hundescheit »

Hi Oscar,

Heb je een foto van je setup en wat meer info over temperatuur etc. dan hebben we een compleet beeld.

Alvast bedankt!

Gr, Justin
flyingfish893
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 augustus 2021

Re: Problemen bij Pheidoli Phalidula

Bericht door flyingfish893 »

De kamertemperatuur is 25-27 graden, s'nachts mogelijk wat koeler. Ik kan op het moment geen foto nemen maar het is gewoon een standaard klein glazen bakje met een 4 cm buisje naar een standaard reageerbuisje. de buitenwereld is ongeveer 4op 5 cm, in het begin foerageerden meerdere mieren tegelijkertijd nu een tot geen door de grote van de kolonie.
Hundescheit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 juli 2021
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Problemen bij Pheidoli Phalidula

Bericht door Hundescheit »

Hoe zit het met de luchtvochtigheid / water?
flyingfish893
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 augustus 2021

Re: Problemen bij Pheidoli Phalidula

Bericht door flyingfish893 »

De luchtvochtigheid is aan de droge kant en water is gewoon in het reageerbuisje zoals gebruikelijk.
Hundescheit
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 juli 2021
Locatie: Woerden
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Problemen bij Pheidoli Phalidula

Bericht door Hundescheit »

Het lijkt mij een prima set-up en dus niet aan de condities liggen.. Heb je enig idee hoe oud de kolonie al was voordat je deze kreeg?
Plaats reactie