pws mierenkolonie starten

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
nina
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 augustus 2021

pws mierenkolonie starten

Bericht door nina »

Hallo medemierenliefhebbers!

Wij zijn 2 leerlingen uit vwo 6 en wij willen ons pws houden over hoe je een mierenkolonie kunt maken. Wij weten ondertussen wel het een en ander, maar er is een klein probleempje. We hebben maar 2 maanden voor ons pws dus minder dan 2 maanden voor ons experiment. We denken dat de zwarte mier een handige mier is om in het experiment te gebruiken, denken jullie dat we met deze mier resultaat kunnen behalen binnen 2 maanden? Hebben jullie tips hoe we dit het beste kunnen aanpakken? Wij willen ook ons formicarium zelf maken. We waren dit van plan te doen met beton tegen wanden van een glazen bak aan. Hebben jullie ook hier tips voor? Alle hulp is welkom :) heel erg bedankt alvast.

Groetjes,
Hanna en Nina
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: pws mierenkolonie starten

Bericht door miel »

Grappig, ik heb ook mijn PWS over mieren gedaan, waarbij ik de verschillen tussen fully claustrale en parasitaire koloniestichting heb onderzocht. :)
Nu ben ik benieuwd, wat voor hoofd-en deelvragen heb je precies bedacht, als je deze nu al bedacht hebt?

Strict genomen kun je dit binnen twee maanden voor elkaar krijgen: een Lasius niger koningin zal na twee maanden haar eerste werksters hebben, meestal zo'n 10-30 werksters. Hoewel dit nog een prille kolonie is, kan men dit natuurlijk per definitie een kolonie noemen. Een formicarium heb je echter nog lang niet nodig. Een mierenkolonie groeit over het algmeneen niet super snel. Na een jaar heeft een Lasius niger koningin, bij de meest optimale omstandigheden,zo'n 100 werksters.

Zo'n kleine kolonie kun je om meerdere redenen beter in een reageerbuis houden:
- vochtigheid is optimaler;
- mieren zijn beter te zien';
- een groot nest wordt snel als vuilnisbelt gebruikt, waardoor schimmel kan ontstaan;
- in een groter nest raakt een kolonie sneller broed kwijt.

Je kunt verder op meerdere manieren aan een koningin komen. Het leukste hierbij is deze zelf te vangen (over dit onderwerp heb ik meerdere video's op mijn kanaal). Echter weet ik niet of Lasius niger nog een keer gaat uitvliegen, aangezien het al eind augustus is. Ik sluit dit echter niet volledig uit: alles is dit jaar een beetje later door het koele voorjaar (vliegen uit van eind juni tot eind augustus).

Ik weet niet wanneer jullie het pws moeten maken, maar neem aan na de zomer pas :). Mocht dit op korte termijn af moeten, dan zou ik met een koningin beginnen die nu haar eerste larven heeft (die kun je heel goedkoop krijgen).

Ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen. Als er nog verdere vragen zijn, stel ze maar.
Plaats reactie