Nieuwe test tube set-up

Onderzoek en (school)projecten van leden
Plaats reactie
Cascade
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 september 2021
Gender:

Nieuwe test tube set-up

Bericht door Cascade »

Hey allemaal,

Ik ben een biotechnologie student aan het einde van mijn studie. Ik ben momenteel met een groot project bezig aangaande de weefselkweek van D. californica, en toen kwam ik op het idee dat het medium ook voor mieren gebruikt kan worden. Waarschijnlijk wordt het al ergens gedaan, maar het leek me leuk om dit uit te proberen met jullie:)

Medium in een test tube met:
- Sucrose > voeding
- Water > duh
- Agar > voor de gel
- Pencilline + streptomycine > bestrijden van de schimmels en bacteriën die zo vaak voorkomen bij de normale test tube set-up
- ?

En dan kom ik uit op ongeveer het volgende product:
Afbeelding

Feedback? Interesse?

Ik weet niet zeker of het een positief effect heeft op de initiële groeifase van een kolonie, dus als jullie wat jonge kolonies/gyne's over hebben kun je wel wat van deze test tubes ophalen (of opgestuurd worden) om het uit te proberen. Op voorwaarde dat je me op de hoogte houdt van wat er gebeurt ;)
Cascade
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 september 2021
Gender:

Re: Nieuwe test tube set-up

Bericht door Cascade »

Oof, niet kijken naar de spellingsfouten, en ik betwijfel of de afbeelding zichtbaar is voor jullie :P
Gebruikersavatar
MarijnMeijers
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 mei 2016
Gender:
Leeftijd: 23
Contacteer:

Re: Nieuwe test tube set-up

Bericht door MarijnMeijers »

Cascade schreef: 19 sep 2021, 17:28 Hey allemaal,

Ik ben een biotechnologie student aan het einde van mijn studie. Ik ben momenteel met een groot project bezig aangaande de weefselkweek van D. californica, en toen kwam ik op het idee dat het medium ook voor mieren gebruikt kan worden. Waarschijnlijk wordt het al ergens gedaan, maar het leek me leuk om dit uit te proberen met jullie:)

Medium in een test tube met:
- Sucrose > voeding
- Water > duh
- Agar > voor de gel
- Pencilline + streptomycine > bestrijden van de schimmels en bacteriën die zo vaak voorkomen bij de normale test tube set-up
- ?

En dan kom ik uit op ongeveer het volgende product:
Afbeelding

Feedback? Interesse?

Ik weet niet zeker of het een positief effect heeft op de initiële groeifase van een kolonie, dus als jullie wat jonge kolonies/gyne's over hebben kun je wel wat van deze test tubes ophalen (of opgestuurd worden) om het uit te proberen. Op voorwaarde dat je me op de hoogte houdt van wat er gebeurt ;)
Dit klinkt super interessant, is het zoiets als een gel farm? En nee we kunnen helaas de foto niet zien.
--------------------
Ik heb 20+ soorten

Youtube: https://www.youtube.com/estheticants
Website: https://www.estheticants.nl
Cascade
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 september 2021
Gender:

Re: Nieuwe test tube set-up

Bericht door Cascade »

Hey Martijn! Ja, een soort van, alleen dan voor beginnende kolonies met meer voedingsstoffen in de mix.
Sorry dat ik de foto's niet kon laten zien, ik heb ze wel kunnen plaatsen op een ander forum, de link is hieronder.
https://www.formiculture.com/topic/1732 ... be-set-up/

Ik ben begonnen met een pilot studie om te kijken of het een goede oplossing om ''queen mortality'' etc.. bij beginnende kolonies te verminderen.
Zo ver, zo goed. De twee beginnende kolonies die ik erin geplaatst heb doen het uitstekend, en nemen niet eens honing aan wanneer ik het aanbied. (Mijn aanname is dat ze zich al volgegeten hebben)

Aankomende nuptial flight zal ik een wat groter experiment opzetten.
Plaats reactie