Diacamma rugosum (Antlucky)

Plaats reactie
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Diacamma rugosum (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

hallo allemaal,

Dat is alweer een hele tijd geleden sinds ik op dit forum heb gezeten. Volgens mij was het 2018 voor het laatst. naja daar ben ik weer :)

Ik heb zoals sommige misschien nog wel weten al eens eerder Diacamma rugosum gehouden. Ik heb dit toen ook geblogd en dit kun je nog steeds lezen. dus ik zeg doen! Toen ik die kolonie hield ben ik verliefd geworden op deze soort. Dit omdat ze zo intelligent en mooi zijn.

Ik zal in het eerste deel van deze blog over de setup schrijven, waar ik ze gekocht heb, de eerste weken en tot slot hoe het nu met ze gaat.
Ik hoop dat jullie het leuk zullen vinden ;)


Al een hele tijd zat het in mijn hoofd om weer de prachtige Diacamma te gaan houden. Ik heb er altijd spijt van gehad dat ik mijn vorige kolonie weg heb gedaan. Dus toen ik ze op exoticantstore.com zag staan heb ik ze gekocht. Samen met een vriend van mij Matthijs aangezien de verzendkosten behoorlijk hoog waren. Hij had een kolonie Camponotus mutilarius gekocht en ik natuurlijk de Diacamma rugosum.
Het was een heel gezeik om ze hier te krijgen maar na 1,5 tot 2 maanden wachten waren ze er eindelijk!
tempImage40xw0B.gif
tempImageEG5Xp8.gif
Zoals je ziet zijn ze in een klein plastic bakje gekomen met daarin kranten papier en een stuk bamboe. In het stuk bamboe zat de volledige kolonie. Ik heb ze toen in een iets groter bakje gedaan waar ik stukjes turf als vloerbedekking gebruikte om het vochtig te houden. Ook had ik er een extra reageerbuis in gedaan. Deze gebruikte ze soms.

Toen ze aankwamen waren er een aantal werksters dood en een aantal larven. Wat wel te verwachten was. Ze zaten ongeveer een week op de post denk ik. Maar al met al een sterke kolonie. Ze hadden niet veel broed, wat poppen, larve en eitjes.

Ik had ze in deze plastic bak gezet omdat de setup waar ze in zouden komen was nog niet af. Ik had een terrarium besteld bij Dutchrana.nl maar deze was nog niet klaar.
898083B9-6544-459C-87AF-BF933F5EC5F9.jpeg
Dit is de locatie van het terrarium. Mooi onder mijn kikker bak.

Het terrarium waar de mieren in zullen komen is 90X40X70 (L-B-H). Ik hoop groot genoeg voor een volwassen Diacamma rugosum kolonie. Het terrarium waar ik mijn vorige kolonie in hield was 100X40X50 en hiervan werd elk hoekje gebruikt!

D14A488E-9EAD-433B-A0DC-71863DF6DAD8.jpeg
9F111074-598B-437C-A1D6-A02EE38DD9E8.jpeg
Hier ben ik bezig met het maken van de achterwand van het terrarium. Mijn inbeelding was om een modderige achterwand te maken. Normaal maak ik achterwanden met turf maar dit keer wilde ik een mengsel gebruiken van oranje leem, turf en kokos humus. Ik wilde dit zo maken omdat ik in Thailand ben geweest en het daar goed modderig kan zijn. dit wilde ik terug laten komen in mijn terrarium. Ook wilde ik veel klim mogelijkheden hebben aangezien ik weet Diacamma houd van klimmen om de omgeving te bekijken.
992E7412-DF54-42F7-9908-71195CC2F376.jpeg
970AA802-BA6A-4489-BC88-1024B96492D7.jpeg
Ik was hee tevreden met het resultaat van de achterwand! De lianen maken het af vind ik. Deze heb ik op aliexpress gekocht :)
Vervolgens ben ik aan het werk gegaan om de bak verder in te richten. Ik heb een automatisch sproeisysteem op de bak staan dus er is een drainage laag nodig. Dit ga ik maken van hydrokorrels. Daarbovenop zit worteldoek. Normaal zou ik horrengaas gebruiken maar omdat deze bak veel leem bevat wat door horrengaas heen gaat gebruik in worteldoek als barrière. Dan heb ik vervolgens een mix van leem, kokoshumus, kokosvezels, turf, orchideeën bark snippers en nog wat potgrond in de bak gedaan. Hier heb ik een aantal planten opgezet maar nog niet heel veel. Dit omdat ik nog wil testen en wat andere planten wil laten ingroeien voordat ik wat delicatere planten erin wil doen. Ik ben begonnen met Davallia fejeensis, Philodendron micans, Saxifraga stolonifera, Pyrossia lanceolata, Pyrossia nummularifolia en Monstera acuminata. Sommige van deze planten heb ik vast gemaakt aan de achterwand met een mix van leem, kokos humus en klei. Dit zorgt voor een goeie stabiele plek voor de plant om te gaan wortelen. Ook heb ik dit nog wat op bepaalde plekken gekliederd om de achterwand mooier te maken en het kleiige idee te versterken.
1B9EAC95-6303-4608-BCED-9D52A4E95A60.jpeg
Hier de bak gepland en ready for some ants!

Jammergenoeg heb ik niet veel foto's van de mieren in de bak. Ik heb vooral filmpjes en ik weet eigenlijk niet hoe ik filmpjes op dit forum moet plaatsen. Maarja er komen nog wel goeie foto's aan binnenkort no worries!

De mieren zijn vrij snel de bak gaan onderzoeken en gaan nestelen in scheuren en kiertjes in het kurk. Wat mij verbaasde is dat deze kolonie heel anders is dan mijn oude kolonie. Maar dat kan ook gewoon wennen zijn bedenk ik mij nu. Deze mieren kunnen namelijk mensen leren herkennen en ik merk dat ze nog best bang voor mij zijn. ondertussen is dat al wel wat minder.. Wat ook niet geweldig is aangezien deze mieren wel lekker kunnen steken en met al die lianen in de bak beloofd dat leuk te worden als ik ga lopen rotzooien. Naja dan maar niet rotzooien...
dussss de mieren deden het heel lekker in het terrarium. Lekker zonnen in de warmte lamp, lekker graven, krekeltje pakken, honing bijten. the usual bij Diacamma. Maarja dan ga je een weekendje weg en besluit je van te voren je sproeisysteem een aantal minuten langer te laten sproeien en dan gaat alles fout:) het zou ook eens niet toch?

Dus ik krijg een paniekerende vader aan de telefoon. Heel de bak staat onder water en alles is dood!.... Ik ben zo snel mogelijk naar huis gegaan. Op dat moment was ik in Hilversum bij mijn vriendin en ik woon origineel in Vught. Nou je weet al dat dat een hele leuke treinrijs moest zijn... not...

Ik heb foto's gemaakt van hoe het eruit zag maar het gaat te moeizaam om ze erin te zetten. Er blijft maar staan dat ze te groot zijn.. lekker moeiluuukkk
Maarja beeld je de bak van boven in gevuld met water..

Toen ik verder ging kijken of er overlevende waren zag ik 1 werkster op de achterwand lopen. ze zag er nat uit en niet heel "blij". Ik keek ook in het ytong nest en daar zag ik naar mijn verbazing 1 dode werkster. Dit was eigenlijk goed nieuws want dit was de enige plek waarvan ik bang was dat werksters vast zouden komen te zitten en dood zouden gaan maar het is er dus maar 1. Hopen dat dat niet net de gamergate was. Ik heb uiteindelijk het water uit de bak gezogen via een pvc buis die rechts aan de voorkant van de bak zit. En toen begon ik hier en daar wat mieren te zien. De meesten zaten in het kurk! Ik was zo ongelofelijk blij dat ze nog leefden. Gelijk maar een krekeltje en wat honing gegeven.

Nu op dit moment (dezelfde dag nog) zijn ze bezig met tussen scheuren in klei een nest te graven:)

Nou ik houd hem daarbij voor vandaag. Ik hoop dat jullie het interessant vonden en deze blog gaan volgen. Ik vind het in ieder geval heel leuk om deze soort weer te houden en het bij te houden op deze site. En hopelijk nog wat feedback van andere mierenhouders te krijgen.

Hier kunnen de vragen en opmerkingen--> viewtopic.php?f=31&t=16322

Antlucky out
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Antlucky
Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 juni 2016
Gender:
Leeftijd: 21

Re: Diacamma rugosum (Antlucky)

Bericht door Antlucky »

De mieren doen het zeer goed op het moment. En bak groeit goed in ook!
A64A5863-953E-4079-9AA5-2729DDED6088.jpeg
495DE387-71D6-437C-9FA2-EF9588ABFD45.jpeg
384A23D0-E855-4AE3-B381-46F6EC847299.jpeg
60F498D8-B851-45EB-95C4-A74C03CA9008.jpeg
60F498D8-B851-45EB-95C4-A74C03CA9008.jpeg
60F498D8-B851-45EB-95C4-A74C03CA9008.jpeg
E570EE3C-7769-46C2-8968-35FA709C8F76.jpeg
7E4082CD-77F9-4C76-B654-772A317AE14C.jpeg
Dit was het voor nu!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lasius niger
Camponotus cruentatus
Camponotus pseudoirritans
Diacamma rugosum
Crematogaster osakensis

De natuur haast zich niet, maar toch is alles af.
Plaats reactie