Wéér dood na winterslaap

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Wéér dood na winterslaap

Bericht door Antie »

In 2018 is mijn Lasius niger-kolonie dood gegaan na de eerste winterslaap van hun leven.
Vorig jaar ben ik opnieuw begonnen met 3 zelfgevangen gynes die mooi broed maakten en wat werksters hadden toen ik ze weer in winterslaap liet gaan eind vorig jaar. De kolonies groeiden traag, vond ik. Maar ik heb geen idee wat de gemiddelden zijn (?)
Langzaam heb ik ze af laten koelen en heb ze de winter in de koelkast laten staan (7 graden). Daarna heb ik ze in maart weer langzaam opgewarmd. Één koningin was al dood toen ze uit de koelkast kwam. De andere twee zijn in de paar weken daarna doodgegaan.
De enige reden die ik kan bedenken, is dat ze te snel opgewarmd zijn, maar ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten doen. Ik heb eerst de koelkast een week lang op 11 graden gezet, daarna een week op de minst warme plek in huis (de inpandige berging), daarna in de beschaduwde hal en daarna in de schaduw in de woonkamer.

Heeft iemand tips voor hoe ik dit soort ellende kan voorkomen met het volgende nest?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wéér dood na winterslaap

Bericht door Mika »

Beste Antie,

Dit ligt vermoedelijk niet aan te snelle opwarming.
Hadden ze voldoende vochtige proefbuisjes?
Hadden ze voldoende voedsel en warmte na de eerste generatie werksters? Ik heb kolonies gekweekt tot 250 werksters voor de eerste winterslaap, en ik heb ooit gehoord van kolonies van een 500tal werksters.

Bovendien: een koelkast op 11 graden is geen koelkast meer: bewaar je daar voedsel in?

De kolonies die ik heb laten sterven gingen van winterslaap naar 30graden op enkele uren. Dat is te snel, maar op enkele dagen kan geen probleem zijn.
DUCKDUCKGO!
Antie
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 december 2017

Re: Wéér dood na winterslaap

Bericht door Antie »

Wow! Voldoende water hebben ze zeker; altijd genoeg in het buisje achter een prop watten.
Ik geef ze honingdauwsurrogaat en fruitvliegen, misschien ze beter volproppen voor ik ze in winterslaap zet....

En die 'warmere' koelkast is een paar dagen, waar ik geen voedsel in bewaar dat echt koud moet staan ;-)

Bedankt voor je reactie!
Plaats reactie