Beginnen met een Mierenkolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Avenger
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 juli 2023

Beginnen met een Mierenkolonie

Bericht door Avenger »

Beste leden,


Mijn zoontje van 6 jaar wil heel graag een Mierenkolonie en heb al ondertussen wat informatie opgezocht maar zit nog met veel vragen.
We gaan waarschijnlijk op de website mierenboerderij.nl een set aanschaffen, namelijk deze https://www.mierenboerderij.nl/mierenbo ... rtset.html

De mieren in de set zijn de oogstmieren (Messor barbarus), deze zijn gemakkelijk om te voederen aangezien ze ook zaden eten heb ik gelezen en niet zo moeilijk om te houden vermoed ik ?
Hoe vaak in de week geef je bijvoorbeeld eten aan je mieren ? En moet je dan ook af en toe het vuil of overschot opruimen en hoe doe je dat dan zonder dat de mieren ontsnappen uiteraard.
Bij de set die we van plan zijn om te kopen zit het proefbuisje met de koningin en de werkers, ik veronderstel dat je eerst een Arena aansluit en dan een gipsplaat met kamertjes ?
Houden jullie je kolonie in de woonkamer ?

Alle tips en raad zijn welkom

Vriendelijke groeten,

Jonathan
ThatOnePotterFan
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 juli 2023
Gender:

Re: Beginnen met een Mierenkolonie

Bericht door ThatOnePotterFan »

Een tip alvast, verhuis de mieren niet te snel naar het gipsnest. Als de kolonie nog niet groot genoeg is, zullen de mieren hun afval in de lege kamers in het nest opruimen in plaats van in de arena. Dat kan niet worden opgeruimt en zorgt voor schimmels.

Als de kolonie de juiste grootte voor het gipsnest is, zullen de mieren hun afval dus in de arena hoogstwaarschijnlijk neerleggen, waar jullie het kunnen opruimen. Je kan de arena gerust eventjes openmaken, mieren zullen niet snel proberen te ontsnappen, al helemaal als hun leefomgeving goed is. Voor de zekerheid kan je bij mierenboerderij ook anti uitbraak olie. Hier kun je een laag van op de muren van de arena doen. Mieren kunnen hier niet overheen lopen en kunnen zo niet ontsnappen.

Zorg ervoor dat het nest goed vochtig blijft, en dat je niet teveel eten geeft. Als de mieren dit niet opeten kan het gaan rotten, als je pech hebt hebben de mieren het meegenomen in hun nest, waardoor je het niet kan opruimen.

Ook een belangrijke, zit zo min mogelijk aan het nest en de reageerbuis waar ze eerst in zullen zitten. Iedere keer als je eraan zit is dit erg stressvol voor de mieren, en kan zelfs resulteren in dat de koningin haar broed opeet.

Je kan bij het nest en de reageerbuis rode beschermbladen kopen, ik raad aan om dat te doen. Messor Barbarus kan geen rood zien, waardoor het voor hun lijkt alsof ze in het pikdonker zitten, terwijl jullie de mieren nog wel kunnen zien.

Als de kolonie nog te klein is voor het gipsnest raad ik aan om alleen de arena aan te sluiten, en later pas het gipsnest. Persoonlijk vind ik zelf dat de meest effectieve manier om de mieren van reageerbuis naar gipsnest te laten verhuizen is om de cover van de reageerbuis af te halen en er een lamp op te schijnen. Zorg er dan wel voor dat het gipsnest goed bedekt en vochtig is. De mieren zullen dan vanzelf verhuizen.

Hopelijk heb je hier iets aan
Plaats reactie