Mesor Barbarus verhuizen

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
GvdH
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 augustus 2023
Gender:

Mesor Barbarus verhuizen

Bericht door GvdH »

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post maar ik ben stiekem al een tijdje aan het rondneuzen. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een Mesor Barbarus colonie gekocht. Na wat tegenslag en een winter waarin ik dacht dat ze niet groeiden heb ik mezelf wat verdiept in de verzorging en nu zijn ze flink gegroeid. Helaas heb ik het nest ook teveel water gegeven dus dat was een beetje groen uitgeslagen.

Dan maar een nieuw nest :)

Afbeelding

Dat is vandaag binnen gekomen en nu wil ik graag de verhuizing in werking zetten. Bij het nest heb ik een warmtekabel (van 1m) gekocht.

Nu heb ik een aantal vragen:

Aansluiting nieuw nest
Hoe kan ik het nieuwe nest het beste aansluiten? Optie 1: direct naast het oude nest (dus nieuw->oud->arena), of het nieuwe nest juist beter aansluiten op de arena (dus: nieuw -> arena -> oud)?

Vocht geven:
Ik heb ze nu altijd vocht gegeven in het midden van het nest, maar ik las op dit forum dat het beter is om het gipsnest droog te houden en juist het vocht via de arena te geven. Wat is het beste?

Warmtekabel op tijdklok ja of nee?
De warmtekabel heeft een bij mij onbekend wattage maar is 1m. Ik kan deze rondom het nest leggen, dus zodat de buitenkanten warm word. Is dat een juiste optie of moet ik bijv. hem alleen aan 1 kant leggen? Ik kan hem op een tijdklok zetten en daarnaast eventueel met een temperatuursensor uitrusten zodat hij alleen aanstaat als het in de woonkamer kouder is dan bijv. 25 graden?

Eten in het oude nest:
In het oude nest liggen een hoop kamers met heel veel kleine zaadjes. Ik heb geen idee of ik ze te veel voer geef, want ik blijf ze eigenlijk maar zaden aanbieden dus die kamers worden alleen maar voller. Moet ik er vanuit gaan dat ze dit eten ook gaan opeten ooit en dus verhuizen of is dit afval (dode mieren enzo leggen ze al in de arena)

Rode folie:
Zoals je op de foto ziet hebt ik ook rode folie besteld. Dit heb ik echter nooit gebruikt tot op heden. Wat is het nut en hoeveel kamers zal ik hiermee afdekken?

Tot zover en ik hoop op een antwoord!
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mesor Barbarus verhuizen

Bericht door emier »

Als je het oude nest dalijk uit de setup wil halen zou ik oud nest-buitenwereld-nieuw nest doen. Als je het oude nest er aan wilt houden dan zou ik nieuw nest-oud nest-buitenwereld doen.

Je kolonie is nog net te klein om al het vocht voor goede groei via de buitenwereld te krijgen. Blijf het nest dus wel bevochtigen, dit hoeft alleen niet zo vaak. Wat ik deed toen ik mijn messor in hetzelfde grote gipsnest had was kijken wat de mieren deden. Zaten ze opgepropt rond het vochtreservoir gaf ik ze extra vocht. Deden ze dat niet dan gaf ik ze geen vocht. Wel is het goed om er voor te zorgen dat ze ALTIJD water uit de buitenwereld kunnen halen.

Ik heb verwarmingselementen voor mijn mieren nog nooit op een tijdklok gezet, dit kan wel maar is niet nodig. Ik denk ook niet dat je er een temperatuur sensor aan hoeft te koppelen. Ik leg de kabel altijd op of onder een gedeelte van het nest, dus bijvoorbeeld de linkerkant 10cm. Zie ik dat de mieren daar veel gebruik van maken dan geef ik ze meer verwarmde oppervlakte. Zie ik dat ze er minder gebruik van maken of er van "vluchten" dan geef ik ze minder verwarmde oppervlakte.

De zaden in het oude nest is gewoon voedsel dat ze nog gaan opeten. Als je ze een tijdje geen zaden geeft zal je zien dat deze voorraad kleiner word.

Ik gebruik nooit rode folie, ik laat mijn mieren altijd aan het licht wennen. Dan kan ik altijd goed kijken. Met rode folie kan je ook wel kijken maar een stuk minder. En als je mieren eenmaal aan het licht gewend zijn(geef ze een paar uurtjes max) dan groeien ze even snel als met rode folie of als ze verduisterd zijn.
GvdH
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 augustus 2023
Gender:

Re: Mesor Barbarus verhuizen

Bericht door GvdH »

emier schreef: 02 aug 2023, 09:13... Wat ik deed toen ik mijn messor in hetzelfde grote gipsnest had was kijken wat de mieren deden. Zaten ze opgepropt rond het vochtreservoir gaf ik ze extra vocht. Deden ze dat niet dan gaf ik ze geen vocht. Wel is het goed om er voor te zorgen dat ze ALTIJD water uit de buitenwereld kunnen halen.
Ja dat doe ik idd ook nu, soms zitten ze rondom het vochtreservoir in het oude nest. Nu deed ik altijd dan het vochtreservoir ramvol, zodat er wat druppels buiten het reservoir kwamen, maar dat hoeft waarschijnlijk dus niet; gewoon een bodempje zou genoeg moeten zijn?

Over vocht in de buitenwereld, nu heb ik een soort blauw suikerwater in een buisje; daar schijnen ze van te drinken want ik zie dat het minder word. Moet ik daarnaast ook nog water (evt op een watje in een frisdrankdopje) aanbieden?
emier schreef: 02 aug 2023, 09:13Ik heb verwarmingselementen voor mijn mieren nog nooit op een tijdklok gezet, dit kan wel maar is niet nodig. Ik denk ook niet dat je er een temperatuur sensor aan hoeft te koppelen. Ik leg de kabel altijd op of onder een gedeelte van het nest, dus bijvoorbeeld de linkerkant 10cm. Zie ik dat de mieren daar veel gebruik van maken dan geef ik ze meer verwarmde oppervlakte. Zie ik dat ze er minder gebruik van maken of er van "vluchten" dan geef ik ze minder verwarmde oppervlakte.
De kabel is 10w en maar 1m lang, ik heb hem nu in een lus onder het nieuwe nest gelegd aan de buitenkant, hierdoor is er in het midden dus altijd minder warm.
emier schreef: 02 aug 2023, 09:13De zaden in het oude nest is gewoon voedsel dat ze nog gaan opeten. Als je ze een tijdje geen zaden geeft zal je zien dat deze voorraad kleiner word.
Top!
emier schreef: 02 aug 2023, 09:13Ik gebruik nooit rode folie, ik laat mijn mieren altijd aan het licht wennen. Dan kan ik altijd goed kijken. Met rode folie kan je ook wel kijken maar een stuk minder. En als je mieren eenmaal aan het licht gewend zijn(geef ze een paar uurtjes max) dan groeien ze even snel als met rode folie of als ze verduisterd zijn.
Vooralsnog ligt er rode folie op, ik heb het (op aanraden van mierenboerderij) nu zoals dit aangesloten:
Oud nest -> Nieuw nest -> Arena

Vraag me alleen af hoe lang het duurt (ik ga uit van een paar weken) voordat ze verhuisd zijn.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Mesor Barbarus verhuizen

Bericht door emier »

Ik geef mijn messors helemaal geen suikerwater of andere vloeistoffen(buiten water), dat hebben ze namelijk helemaal niet nodig als je ze zaden voert en het geeft alleen maar verdrinkingsgevaar.
Plaats reactie