Starten Messor Barbarus

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Kobarrie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 november 2023
Locatie: Antwerpen, Belgie
Gender:
Leeftijd: 22

Starten Messor Barbarus

Bericht door Kobarrie »

Hallo Allemaal
Eind september heb ik mijn kolonie ontvangen. De kolonie is van de soort Messor Barbarus. Toen had ik een koningin met 10 werksters. 2 weken later had ik de indruk 30 werksters te hebben. Hierdoor had ik besloten om een klein gipsen nest toe te voegen met een kleine ingerichte arena. Deze waren aangesloten met de nest in het midden, arena aan de linker kant en rechts de testtube. Tot begin november zag ik al het afval altijd in de arena liggen maar ondertussen ligt het altijd in hun gips nest. Gisteren heb ik het nest er uit gehaald aangezien ze zelfs de testtube niet meer verlaten.
Nu maak ik me zorgen omdat ik maar 15 werksters meer tel (en begin ik te twijfelen dat ik wel degelijk 30 werksters had). Ook zie ik maar 3 eitjes liggen. Dit lijkt mij redelijk weinig?
In het begin namen ze fruitvliegjes aan. Ondertussen ook dit niet meer.
Is er iets dat ik moet nakijken of wat ik verkeerd doe?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
luukvanderpluijm
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 december 2023
Locatie: Alblasserdam
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Starten Messor Barbarus

Bericht door luukvanderpluijm »

hoi Kobarrie, zelf heb ik deze soort ook van mierenboerderij.nl . vraagje, is het reageerbuisje beschut? De stop van de fruitvliegjes zou kunnen komen door dat ze richting de winterrust gaan, doen ze bij mij nu ook de afgelopen week. een andere reden zou kunnen zijn dat ze op dit moment genoeg proteine hebben en ze daarom de vliegjes niet hoeven. het gips nest probleem komt waarschijnlijk omdat het nog te groot is voor ze, dit is bij mij ook het probleem. heb je wel het nest bevochtigd? ook is rust erg belangrijk bij deze soort, zeker in het begin, en probeer ze op een plek te houden met zo min mogelijk trillingen. voor de rest zie ik niets wat problemen kan veroorzaken op de fotos. waar de wersters zijn gebleven zou ik zelf ook niet zo 1 2 3 weten, ben zelf ook nog maar een beginnen in dit vak. hoop dat je wat hebt aan deze info, en voor een anders, verbeter mij gerust als ik iets fout heb gezegd!
messor barbarus: gene met +- 20 werksters
Kobarrie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 november 2023
Locatie: Antwerpen, Belgie
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Starten Messor Barbarus

Bericht door Kobarrie »

Hey Luukvanderpluijm
Dankuwel voor jouw reactie. Momenteel heb ik ook de arena tijdelijk weg gehaald en ze op een donker plaatsje gezet. Nu is het dus enkel de testrube met een stukje darm. Momenteel zie ik nog steeds maar 3 eitjes. Aangezien mijn post al een tijdje geleden geplaatst is, denk ik dat dit nieuwe eitjes zijn.
Wat het nest betreft, ik maakte het vaak genoeg vochtig maar deze was inderdaad een stuk te groot voor het nest. De mierenboerderij heeft mij ook laten weten dat de nest geschikt kan zijn vanaf 30 werksters maar je wacht best tot 50 tot 100 werksters.
Ik hoop ook dat de kolonie in winterrust gaat. Nu kijk ik hier elke week naar en geef ze vers eten indien nodig (dit tot ze voldoende gegroeid zijn)
Jouw info is naar mijn ondervindingen correct ;)
luukvanderpluijm
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 december 2023
Locatie: Alblasserdam
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Starten Messor Barbarus

Bericht door luukvanderpluijm »

hoi Kobarrie,
goed om te horen dat het beter gaat, zelf merk ik op dit moment wel dat ze in winterrust zitten. Zelf ga ik denk van de week ook maar is het gipsnest er tussen uit halen, hopelelijk gaan ze hierna wat beter groeien. Heb je al een warmtematje of kabel voor warmte? Vanaf half februari kan je die rustig aan aanzetten, om ze zo sneller te laten groeien, zelf merkte ik van de herfst dat het erg helpt. Let er wel mee op dat je maar een deel van het nest verwarmt en het matje niet te hoog zet. zelf heb ik een matje van mierennederland.nl, voordeel van deze is dat hij niet belachelijk duur is en je zelf de hitte kan aanpassen. Hoop dat je hier wat aan hebt!
messor barbarus: gene met +- 20 werksters
luukvanderpluijm
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 december 2023
Locatie: Alblasserdam
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Starten Messor Barbarus

Bericht door luukvanderpluijm »

hoi Kobarrie,
goed om te horen dat het beter gaat, zelf merk ik op dit moment wel dat ze in winterrust zitten. Zelf ga ik denk van de week ook maar is het gipsnest er tussen uit halen, hopelelijk gaan ze hierna wat beter groeien. Heb je al een warmtematje of kabel voor warmte? Vanaf half februari kan je die rustig aan aanzetten, om ze zo sneller te laten groeien, zelf merkte ik van de herfst dat het erg helpt. Let er wel mee op dat je maar een deel van het nest verwarmt en het matje niet te hoog zet. zelf heb ik een matje van mierennederland.nl, voordeel van deze is dat hij niet belachelijk duur is en je zelf de hitte kan aanpassen. Hoop dat je hier wat aan hebt!
messor barbarus: gene met +- 20 werksters
Kobarrie
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 november 2023
Locatie: Antwerpen, Belgie
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Starten Messor Barbarus

Bericht door Kobarrie »

Hey Luukvanderpluijm
Ik heb nog geen warmtematje of kabel. Voorlopig laat ik ze in een warme kamer staan (20-22°C) dit is te warm voor de winterslaap maar dit jaar wil ik hier nog niet echt aan meedoen. Volgend jaar doe ik dit wel (wanneer ik meer ervaring heb in het voederen).
Dankuwel voor de tip voor het warmtematje. Ze zijn inderdaad duur en heb hier ook al naar gekeken. In de lente wil ik er 1 bijplaatsen 🙂!
Momenteel zitten ze in de testtube met een kleine arena (3cm diameter). Hier bewegen ze overal wel eens in en kan ik ook makkelijk voedsel geven. Deze opstelling gaan nog een tijdje voldoende groot zijn om verder te evolueren 🙂
Plaats reactie