Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
ender
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 januari 2024

Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door ender »

Hallo!

Ik ben in januari 2022 met mijn zwager in aanraking met de hobby 'mieren' gekomen omdat ons dit beide aansprak en het erg interessant is!

Echter heeft de hobby op een heel laag pitje gestaan afgelopen 'jaren' en is er dus niet tot nauwelijks progressie ontstaan en afgelopen week zijn we ook tot het punt gekomen dat ik het gehele project tot mijzelf heb genomen maar nu komt mijn grote vraag; Is dit nog te redden en kan ik de mieren die er nog zijn tot een grotere kolonie brengen?!

Ik heb de arena al opgeruimd en schoon gemaakt omdat dit een beetje verwaarloosd was en er was nog één mier actief in de arena maar die heeft helaas het leven gegeven, ik had 1 mini druppeltje suikerwater in het 'voerbakje' gedaan maar dat heeft hij helaas niet overleefd zag ik net toen ik thuis kwam..

In het reageerbuisje zitten nu nog; 3 kleintjes, 1 grote en de koningin.

Het watje is ook niet heel schoon meer, behoorlijk zwart en zit nog voor de helft vol met vocht (Denk suikerwater)

Kunnen jullie mij hier mee helpen?
SASSEM
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 mei 2020
Gender:

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door SASSEM »

Als de koningin nog gezond is dan moet het wel goed komen. Hoe oud is de koning? Nu moet je in principe opnieuw beginnen. Zorg dat ze goed kunnen eten en drinken. Suikerwater is leuk maar de zaadjes (klein) zijn belangrijker. Stukje insect kan helpen. De koningin zal van zelf weg gaan als het haar niet bevalt. Voor nu is een donkere nest (waarin ze al zit) blijkbaar voldoende.
ender
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 januari 2024

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door ender »

Hoe kan ik het beste het vocht voorzien, ik ga er nog wel vanuit dat het watje in het reageerbuisje 'vochtig' is en blijft maar ben bang als ik weer iets van vocht in het voerbakje doe dat ze verdrinken..

De koningin is nu zo'n 2 jaar oud gok ik, kwam foto's tegen van januari 2022.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
JonasAntFarm
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 oktober 2023
Gender:

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door JonasAntFarm »

Hoe lang is de slang tussen de arena en de reageerbuis?
Als er geen mieren komen eten kun je ze weer in hun reageerbuis voeren.
ender
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 januari 2024

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door ender »

Ik gok zo'n 15cm, zal vanavond het buisje vervangen door een watje en wat zaden in het reageerbuisje stoppen
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door Mika »

Geef voldoende warmte, en geef kleine insectjes.

Zaden zijn pas goed als ze met meer zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
JonasAntFarm
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 oktober 2023
Gender:

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door JonasAntFarm »

Ik zou ze ook een nieuwe reageerbuis geven deze is vies en bijna uitgedroogd, hoe gaat het nu met ze?
ender
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 januari 2024

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door ender »

Ik had een aantal weken geleden een opleving, 2/3 mieren waren buiten de reageerbuis en heb daarop direct actie ondernomen door een aantal zaden neer te leggen en honing dauw en dit werd goed opgepakt, ze bleven heen en weer lopen tot de daarop volgende weken.. er is nu weer onwijs weinig beweging en het vocht in hetreageerbuisje is erg laag en het watje behoorlijk zwart.

Hoe kan ik dit het beste doen om ze een schoon verblijf te geven?

Overigens geldt het bovenstaande verhaal ook voor de nieuwe mieren (Lasius niger) op het buisje na, die is nog nieuw en schoon
Streets
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 april 2024

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door Streets »

Misschien late reactie maar ik zeg het toch:

Ik regel elk begin van het jaar een nieuwe setup voor ze.
Dus nieuwe arena gekoppeld aan nieuwe nest en/of nieuwe reageerbuisjes met water en watje ertussen. (hangt af van de grootte van je kolonie)

Oude nest waar koningin in zit, leg je in de arena(buitenwereld) precies bij de entree naar nieuwe nest/reageerbuis met water.(desnoods oude nest half gedekt met aluminiumfolie zodat ze ff kunnen schuilen.
'S nachts is het super donker en de volgende ochtend zullen ze al in hun nieuwe schone nest zitten.

Nooit forceren! Geduld is een schone zaak
Streets
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 april 2024

Re: Wat te doen!? (Messor Barbarus)

Bericht door Streets »

Nog een tip:
NIET die zwarte koppelstuk(van mierenboerderij) gebruiken voor reageerbuisje want op die manier verpletter je de mieren die ertussen kruipen.
Qualityants heeft betere koppelstukjes voor reageerbuisjes
Plaats reactie