Camponotus substitutus (Harm)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

14 september 2009.
Hallo Iedereen,

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een kleine Camponotus substitutus kolonie. Deze kolonie komt uit Argentinië.
Bij aankomst bezat hij 3 werksters, 3 poppen en een klont broed.
Na ongeveer 1 week zijn het nu 4 werkster, 3 poppen, waarvan er 1 binnen nu en een paar dagen uitkomt en een aantal grotere larven.
Ik heb ze in een reageerbuis zitten die ingegraven is in zand. Onder de bak met talkafsluiting ligt een warmtematje dat voor ongeveer 24-30 graden overdag en 20-24 graden 's nachts zorgt. Het huidige waterreservoir is leeg, maar dat lijkt ze niet te deren want broed ontwikkeld gewoon en een vers buisje ligt ernaast.
Als voedsel hebben ze tot nu toe suikerwater en vliegen gehad. Ingevroren krekels nemen ze nog niet aan. Verder biedt ik ze nu ook verse meelwormen aan, maar daar heb ik nog geen resultaten van. In een later stadium zullen ze verhuizen naar een ytong nest met externe buitenwereld. Dit zal echter nog wel even duren.

Huidige stand: 1 gyne, 4 werksters ( 3 minors van eerste generatie, 1 kleine media), 3 poppen, 3 L3 larven. L2 en L1 larven zo`n stuk of 10 en een tiental eitjes.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

18-09-09

Even een kleine update.
De 5e werksters heeft het niet gered. Waarschijnlijk slecht uitgehard. Ze is in ieder geval opgegeten. Meelwormen worden verder gewoon aangenomen. Het broed ontwikkelt ook goed en het verlies van de ene werksters zal snel goed gemaakt worden.

Huidige stand: 1 gyne, 4 werksters, 6-8 poppen, 4-5 L3 larven en enkele tientallen kleine larven en eitjes.
Laatst gewijzigd door Harm op 18 sep 2009, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

28-09-09

Hallo iedereen,

Een dag na naturaria weer thuis. Een hoop geleerd, veel mensen leren kennen. Ontdekt dat Duvel en standhouders goed samengaan ;) Mooie soorten gezien en in verbazing staan kijken naar Xtof zijn substitutussen! Zover ben ik nog lang niet.
Ik zit nu op zeven werkster. Verder gaat alles goed bij de kolonie. Vandaag surrogaat gemaakt. Benieuwd hoe ze daar op reageren. Broed is slecht te bekijken omdat ten eerste de buis vrij vuil is, en ze alles op een hoop hebben gegooid.

Groeten en tot snel,

Huidige stand van zaken: 1 gyne, 7 werksters, 6 poppen en larven in alle maten.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

03-10-09

Hallo iedereen,

Kolonie gaat nog steeds voorspoedig. Honingdauwsurrogaat wordt goed aangenomen. Ik kan 1 a 2 keer in de week wel een hele meelworm geven welke zeer snel het nest ingenomen wordt. Meestal zijn er overdag wel 1 of 2 werksters buiten. Van de vermeende nacht activiteit krijg ik
niets mee natuurlijk ;)
Er zijn nu reeds 7 werksters en het broed ontwikkelt zich snel. Ondanks dat het huidige buisje uitgedroogd is, hebben ze nog steeds geen intresse in het tweede buisje. Ze zullen toch wel constant op zo`n 28 graden zitten en dat lijkt ze goed te gaan.

Tot de volgende keer!

Huidige stand: 1 gyne, 7 werksters, 10-15 larven in alle maten en vele eieren
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

04-10-09

Hallo mensen,

Ik was het weekend niet thuis geweest en ik controleerde net even hoe het met ze ging.
Vrijdag waren er 7, nu 14! Verdubbeld over het weekend ;) En er ligt reeds een flinke hoop broed te wachten. Gaat allemaal erg voorspoedig dus!

Groeten,

Huidige stand: 1 gyne, 14 werksters, 10-12 poppen en een klomp met larven en eieren.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

13-10-09

Halle iedereen,

Vandaag weer even onder het zand gegluurd naar mijn kolonie. De laatste tijd wat minder voer aangenomen dan anders. Tot voor kort waren er 3-4 meelwormen per week de sigaar. Nu bleef het beperkt tot slechts 1. En ik weet nu ook waarom. Er zijn op het moment zo`n 11 poppen en maar een relatief klein klompje broed. Van deze poppen zijn er 4 bij die duidelijk groter zijn dan wat ik tot nog toe gezien heb. Ook is er behoorlijk wat veranderd in het werkster aantal. Het zijn er nu reeds 18. Deze kolonie gaat echt razendsnel! Het honingdauwsurrogaat wordt goed aangenomen. Ik zie meerdere malen per dag een werkster hierbij. Ook zijn er nu in de tweede reageerbuis constant 1 of 2 werksters aanwezig. Hopelijk besluiten ze zelf maar eens te verhuizen. Maar zolang ze zich in dit buisje zo goed blijven ontwikkelen maak ik mij geen zorgen.

Huidige stand: 1 gyne, 18 werksters, 11 poppen en een klein klompje broed.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

03-11-09

Hallo,

Weer een update van deze kolonie. Het gaat eigenlijk voortreffelijk. De gyne is verhuisd naar de tweede buis inclusief het resterende broed. Het surrogaat wordt goed opgenomen en de prooidieren worden gegeten. Ik heb opnieuw geprobeerd om ingevroren krekels te voeren, maar daar leken ze alweer niet erg enthousiast over. ik kan echt niet goed zien of ze het nu wel of niet het nest mee in nemen omdat ik de weekenden weg ben. Als ik op vrijdag voer, en het ligt zondag buiten, kan ik niet zien of het nog buiten ligt of weer buiten is gebracht. Moet ik dus even achteraan. Verder zijn er nu geen poppen meer. Enkel nog een klompje broed bestaand uit eitjes en larven. Ook geen grote larven, dus ik vrees dat ze niet genoeg eiwitten binnen krijgen. De gasters van de werksters zijn wel allemaal helemaal gevuld en ook sterk fysogastrisch. Actiepunt is dus om meer eiwitten de kolonie in te krijgen. Verder zal ik binnenkort of een grotere buis in diameter aanbieden of een klein ytong nest gaan maken. Voorlopig eerst echter druk met andere zaken, en ze redden zich prima nu.

Huidige stand: 1 gyne, 30 werksters, 0 poppen en een klomp met eieren en larven.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

10-11-09

Hallo,

Weer even een update. Vandaag wat tijd gehad om te knutselen en heb dus wat geknutseld. Ik heb de reageerbuizen nu in gips gegoten, hierdoor liggen ze stabieler en blijven ze wat warmer dan wanneer ze gewoon los liggen. Ik kan ze er nog uithalen doordat er geen gips op gegoten is. De bovenkant dek ik dan af met aquariumgrind. Kolonie doet het verder nog steeds goed. 30 werksters en van de eierpakketen van de vorige keer zijn er al aardig wat uitgekomen en zijn er nu een aantal kleine larfjes. Ik heb wel het idee dat de kolonie nu iets trager ontwikkeld. Waarschijnlijk komt dit omdat ze nog steeds niet veel trek hebben in ontdooide krekels. Zo snel mogelijk dus wat anders zien te vinden.

Huidige stand: 1 gyne, 30 werksters, 0 poppen en enkele kleine larven plus een hoopje broed bestaand uit larven en eieren.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

16-01-10

Hallo allemaal,

Weer eens een update op mijn kolonie. Er zijn reeds 3 reageerbuizen gevuld met werksters. Deze soort groeit met goede voeding en de juiste temperatuur erg snel in aantal. Ik gok dat ik nu ergens tussen de 40 en de 60 werksters heb. Tellen wordt erg lastig omdat ze nu vrij dicht op elkaar in het nest zitten. Er is nu ook constant buitenactiviteit van zo`n 3-5 werksters. Erg leuk om te zien. Verder eten ze nu de kolonie wat groter is ook bevroren krekels. Toen de kolonie nog klein was werden deze nagenoeg niet aangenomen. Deze prooien zullen toen nog wat te groot geweest zijn. Het honingdauwsurrogaat word zeer goed aangenomen. Ik kan zeker iedere dag een pilstripje vullen. Ook heb ik laatst mijn eerste major buiten gezien! Binnenkort ga ik eens proberen om een nieuw nest te bouwen want de zichtbaarheid in de buizen is erg slecht. Waarschijnlijk wordt het een formiquarium. Een aquarium met een verticaal nest erin. Ik heb nog een antstore bak van 30x20x20. Ik ben van plan om aan iedere lange zijde een nest gedeelte te bouwen. Dit wordt dan afgesloten op eenzelfde wijze als XtoF het gedaan heeft. Dus de vloer van de buitenwereld bovenop de nestgedeeltes. Dit vind ik er meer natuurlijk uitzien en is iets beter handelbaar dan een losse buitenwereld. Dit zijn echter nog things to come! Eerst maar eens de tentamen week met succes afsluiten!

Harm,

Ps: vanaf nu geen exacte tellingen meer totdat ze in het nieuwe nest zitten.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus

Bericht door Harm »

30-01-10

Hallo,

Met de kolonie gaat het nog steeds uitstekend. Ze nemen nu zeer gretig de aangeboden krekels aan. Soms komt daar ook een major bij kijken! Leuk om die nu ook eens buiten te zien. Het honingdauwsurrogaat gaat ook snel. Ik kan zeker om de dag een nieuwe pilstrip vullen. Ik schat het werkster aantal nu op ongeveer 60 tot 70 en bij een blik in het nest vandaag zag ik ook nog eens vele tientallen poppen. Ook is er een flink aantal larven te zien en er is ook een flinke klomp met eitjes. Loopt dus allemaal perfect. Mijn ontwerp voor het nieuwe nest is klaar. Binnenkort ga ik het maar eens tot uitvoering brengen.

Huidige stand: 1 gyne, 60-70 werksters en tientallen cocons, poppen en larven.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

13-03-2010
Hallo iedereen,

Weer eens een update van mijn kolonie.
Na lang plannen, meten, passen, zagen, boren, vijlen, gipsen en schelden is het dan zover. Ze zitten in hun nieuwe nest. De 4 reageerbuizen waar ze tot nu toe in zaten werden wat te krap en de zichtbaarheid was ook niet top. Dat is nu zeker verbeterd. Ze zitten in een verticaal ytong nest van 30x9,5. Hier heb ik er 2 van. Deze staan in een aquarium aan de lang zijden van het aquarium van 30x20x20. Bovenop de nesten ligt een ytong deksteen. In deze deksteen zit een gat waardoor een slang loopt waardoor ik de ytong stenen kan bevochtigen. Op het moment hebben ze maar 1 van de 2 nesten in gebruik. Zelfs deze ene steen is eigenlijk nog te groot voor de kolonie. Ik had het aantal werksters in de reageerbuizen toch wel aardig overschat. Door nu de hele ytongsteen te verwarmen kan ik ervoor zorgen dat ze het hele nest gebruiken en hopelijk voorkom ik zo dat ze een gedeelte als afvalbult gaan gebruiken. Dit is echter nog de vraag en zal in de loop van de tijd gaan blijken. Doordat nu de warmtemat direct op het nest staat merk ik dat de kolonie toch wel veel actiever is ineens. Voorheen waren er niet meer dan 2 of 3 werksters buiten het nest. Nu is dit aantal toch zeker verdrievoudigd. Ze zijn constant bezig met het binnenhalen van honingdauwsurrogaat en het eten van de aangeboden krekels. Dit maakt het kijken naar deze kolonie echt vele malen leuker.

De verhuizing zelf was voor mij ook echt een mooie gelegenheid om het gedrag eens beter te observeren. Ik heb een aantal dingen echt heel duidelijk kunnen observeren. Nadat de eerste werksters het nieuwe nest ontdekt hadden kwamen deze terug naar het nest. Vandaar heb ik een aantal keer kunnen zien hoe ze een geurspoor trokken naar het nieuwe nest. De route werd gelopen met het achterlijf duidelijk op de grond gedrukt. In het begin waren er 3 routes naar de nieuwe nest ingang. De ene werd vaker ververst met een nieuw geurspoor dan de anderen en zodoende was er op het einde van de verhuis nog maar 1 spoor in gebruik. Verder heb ik enkele malen het social carriying kunnen zien. Dit betekent dat de ene werkster de andere optilt en naar het nieuwe nest brengt om haar te laten zien dat er een nieuw en beter nest is. Ook heb ik eindelijk de gyne eens zien verhuizen. In de jaren heb ik toch verschillende kolonies laten verhuizen, maar dit was de eerste keer dat ik de gyne zag verhuizen. Een aantal werksters bleven bij haar in de buurt en trokken haar aan de kaken voort over het gelegde geurspoor. Dit trekken gebeurde zeer kortstondig en dan lieten ze de gyne weer los waarna ze zelf een stukje verder liep. Zodra ze dan weer stil stond trok een werkster haar weer voort. Wie is er nu de baas? De hele verhuizing was binnen 3 uur gebeurd. En al die tijd heb ik zitten kijken. Ja, wat een dagje vrij al niet met je doet. De kolonie doet het nu dus behoorlijk goed. Er zijn zo`n 100-120 werksters waarvan er zo`n 5-10 majors zijn. De rest loopt van minor tot media maar aantallen zijn daar niet echt in te geven. De hoeveelheid broed viel mij eigenlijk een beetje tegen. Misschien zo`n 10-20 poppen en larven en een klein hoopje eieren. Hopelijk verbeterd dit zich snel in het warmere nest en met de grotere hoeveelheid voedsel die ze tot zich nemen. Een ding scheelt aan het feit dat het nest wat te groot is. In dit nest gaan ze het zeker nog wel een half jaar tot een jaar volhouden waarschijnlijk!

Dat was het dan wel weer!

Groeten, Harm

Heb je op- en aanmerkingen? Dan kan dat hier: Op- en aanmerkingen
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

13-03-2010

Hier dan de foto`s waarom gevraagd werd. De kwaliteit is inderdaad hopeloos. De Iphone kan van alles, maar geen foto`s maken ;)

Groeten,

Heb je op- en aanmerkingen? Dan kan dat hier: Op- en aanmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

24-03-10

Weer een update van de kolonie!
Ze zitten nu zo`n 2 weken in het nieuwe nest en dat bevalt aardig goed volgens mij. Zoals in de vorige update al vermeld nemen ze nu veel meer voedsel aan! Alle larven die ik gezien had zijn nu al reeds verpopt dus dat gaat ook veel sneller. Ik schat het aantal poppen nu op zo`n 20-30. Het gebrek aan larven plus de extra hoeveelheid voedsel heeft zich terug betaald in een aanzienlijke hoeveelheid eieren. Niet goed te schatten, maar zeker 1 a 2 kubieke centimeter met eitjes. Dat zullen er dus zo`n 30-50 zijn.

Het is echter niet alleen maar goed nieuws. Ik heb in het niet gebruikte nest gedeelte, wat op de oude foto`s te zien is, vrij veel condens. Opzich is dat in een niet verwarmd nest geen uitzondering maar perfect is anders want Vocht = schimmel... In het nest heb ik er nog geen last van maar de buitenwereld had last van schimmel. Hoogstwaarschijnlijk door de gebrekkige ventilatie van het Antstore deksel met gaas. Ik heb de schimmel eraf gekrast en het deksel eraf gelaten om te kijken of de schimmel weer terugkomt nu. Mocht dat niet het geval zijn ga ik eens kijken of ik de deksel er misschien weer op kan doen om deze dan een paar uur per dag eraf te laten om de ventilatie te verbeteren.

Hieronder 2 foto`s gemaakt met mijn telefoon van het nestgedeelte. Duidelijk te zien dat de kolonie toch nog wel te klein was voor dit nest. Wat goed te zien is, is dat de mieren hun afval tussen de spleet tussen ytong en glas duwen. Hopelijk levert dat geen problemen op. Op de foto 2 is linksonderin ook een klein aantal poppen te herkennen.

Tot de volgende keer,

Harm

Heb je op- en aanmerkingen? Dan kan dat hier: Op- en aanmerkingen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

15-04-10

Hallo,

Een update voor mijn kolonie. Het gaat erg goed met ze! Ze hebben het meer dan naar hun zin in het nieuwe nest. De poppen uit de vorige update zijn nu uitgekomen, dus het nest is al weer wat voller. Ik ben dan ook niet bang meer dat ze het nest als afvalhoop gaan gebruiken. Op het moment zijn er zo`n 130-160 werksters in de kolonie. Hiervan ook zo`n 10-15 majors die grotendeels in het nest blijven en duidelijk als opslagvat dienen. De gasters van deze werksters zijn gigantisch fysogastrisch. Erg leuk om te zien. Verder is er nu er meer voedsel de kolonie ingaat ook duidelijk te zien dat dit tot een verhoogde productie van eitjes leidt. Deze komen binnen enkele dagen uit en er zijn nu dan ook zo`n 50-100 larven in de kolonie. De kolonie neemt dan ook zeer gretig voedsel aan. Bij verse prooien komen wel 30 werksters het nest uit om de prooien aan te vallen en naar het nest te slepen. Verder blijft de gyne op het moment constant eitjes leggen. Het lijkt er dan ook op dat de kolonie nu echt grote stappen kan gaan maken in haar groei.

Ik heb wel een klein probleem en dat is de temperatuur. Ik heb de warmtemat direct op het nest zitten, en dit lijkt toch wat te warm te zijn aangezien ze heel duidelijk naar de kamers trekken aan de rand van de warmtemat. Heeft iemand een idee voor iets wat ik er tussen zou kunnen stoppen? Wat ook brandveilig is. Een stuk karton ertussen lijkt mij niet het allerhandigste. Verder komt er in het tweede niet bewoonde nest wat schimmel naar voren. Ik heb reeds een tijd geleden voor het laatst bevochtigd, dus de schimmel in de buitenwereld is nu geheel verdwenen. Het tweede nest staat in het licht en is afgesloten met een watje. Heeft er iemand tips om te proberen deze schimmel kapot te krijgen of zelfs te verwijderen? Bedankt voor jullie hulp alvast.

Groeten, Harm

Heb je op- en aanmerkingen? Dan kan dat hier: Op- en aanmerkingen
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

12 maart 2011

Hallo allemaal,

Na een half jaar in het buitenland geweest te zijn voor stage was het weer tijd om mijn huisdieren op te halen.
Deze hadden bij een vriend van mij gelogeerd. Hij heeft goed voor ze gezorgd. Ze leven allemaal nog. Hij heeft de soort zonder verwarming gehouden. Verder relatief weinig te eten gegeven. De kolonie was dan ook niet heel sterk gegroeid in dat half jaar tijd. Geen ontsnappingen geweest. Een goed bericht dus.

Nu ik ze weer zo`n 5 weken in mijn bezit heb is er weer een boel veranderd. Ten eerste hebben ze nu constante verwarming in 1 van de 2 nestgedeelten. 3/4 van de mieren is dan ook in dit nest te vinden. En er is dan nog steeds ruimte over. Verder krijgen ze nu wekelijks 6 krekels van maatje 8. Deze gaan schoon op. Dit vertaalt zich naar een grote hoop broed. Ik schat zo`n 50-60 poppen, vele larven en eitjes. Lastig te tellen. De kolonie gaat erg goed dus. Op het moment krijgen ze nog geen honingdauwsurrogaat. Ik ga dat aankomende week weer maken en dan moet de vooruitgang zo mogelijk nog sneller zijn. Binnenkort maar eens beginnen aan een nieuw nest. Ontwerp van het nest werkt uitermate goed dus! Wordt eenzelfde ontwerp, alleen dan in een bak van 60x30x30 of groter. Deze wordt dan met een buizen systeem aan de huidige nestruimte gekoppeld. Misschien maak ik er een wat langere route van om het leuk te houden voor de mij als toeschouwer. Ze kunnen goed met kamertemperatuur overweg, dus een lange route moet in principe geen probleem zijn.

Groeten, Harm

Heb je op- en aanmerkingen? Dan kan dat hier: Op- en aanmerkingen
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus substitutus (Harm)

Bericht door Harm »

11 mei 2011

Hallo Allemaal,

Met de kolonie gaat het super! Ik schat dat het nu zo`n 1000 werksers heeft. Beide nest delen zitten goed vol en er liggen voldoende eitjes en poppen voor een hele nieuwe generatie. Ik heb de verwarming weggehaald op het moment omdat ze zich wel erg snel begonnen ter vermenigvuldigen. Met het huidige warme weer is dat niet zo`n probleem. De hoeveelheid voedsel die er nu doorheen gaat is behoorlijk te noemen.
Gisteren heb ik ook een unicum beleefd. Er is een gyne in mijn kolonie gekweekt. Gisteren liep er een gevleugelde gyne door de buitenwereld. Dit had ik bij nog geen enkele kolonie gepresteerd, dus ik was er dan ook behoorlijk tevreden mee!
Binnen kort een nieuw nest, komt goed met deze kolonie!

Harm

Heb je op- en aanmerkingen? Dan kan dat hier: Op- en aanmerkingen
When in doubt, C4
Plaats reactie