Pheidole pallidula (mn)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door Everio »

Maar bij mn hadden ze zich ook al direct in een woningmuur gevestigd in enkele uren, dat zegt toch wel voldoende lijkt me..
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

Mika schreef:Ik denk namelijk niet dat zij zich bij ons gaan kunnen vestigen, en dat ze een plaag kunnen worden in huis. Als er gevallen bekend zijn, dan hoor ik het graag natuurlijk. Maar tot dan denk ik het niet. Het zijn monogyne kolonies. Dat formulier van Antstore is om zichzelf in te dekken.
Klopt, moest er toch iets mee gebeuren dat ze zichzelf niet verantwoordelijk stellen.

Werksters houden het opzich niet lang uit na enkele uren droogte kunnen ze al dood gaan. Maar dat is het probleem met buiten, waar werksters meestal wel voldoende vocht zullen vinden. Maar dat zal toch van meerdere factoren afhangen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Heb je deze kolonie nog? Zo ja, hoe gaat het er mee?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ameiseman »

Zoals te lezen in de blog, is deze kolonie al een tijd dood.
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Sorry, het stond in de laatste zin en daar heb ik blijkbaar helemaal over heen gelezen.

Toch een paar vragen aan mn:

1. Is het gebruik van een warmte matje volgens jou noodzakelijk? Heb je die zelf ook gebruikt, zo ja, wat was het wattage, en de bereikte temperatuur, en de duur van aanstaan?
2. Wat is volgens jou, na al die ontsnappingen, de beste manier om deze beestjes binnen het formicarium te houden?
3. Gaf jij ze alleen maar vocht via de buitenwereld (drinken) of maakte jij het nest ook nog vochtig?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

Warmtematje is echt wel een must, niet alleen voor de groei van de kolonie, maar ook voor de productie van majors, welke enkel bij 26°c ontwikkelen.

Moest ik ze in de toekomst nog eens houden komt er sowieso een deftig deksel op. Al blijf ik erbij dat het moet lukken met enkel anti-ontsnappingsmiddel. Mits je regelmatig controleerd. (Dat laatste was vaak een fout van mij.)

Het nest dient sowieso vochtig gehouden te worden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Wat is jou ervaring wat betreft het afdekken of donker houden van de kolonie? Had jij je mieren afgedekt voor het daglicht of waren ze onbedekt waardoor het licht van je kamerlamp of zonlicht indirect zo het nest in kon schijnen? Als jij ze afdekte hoe deed je dat dan? Rood folie misschien?
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door mn »

Steeds afdekken, ik doe dat altijd met aluminiumfolie. Mieren kruipen op een hoopje als je dat niet doet, ontwikkelingen gaan veel trager, de mieren zullen dan enkel snachts actief zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Nog even over het warmte matje. Hoeveel uur per dag liet jij het matje aan staan? 24 uur of alleen overdag? Enig idee wat de temp. was?

Obv. Mika's onderstaande commentaar heb ik mijn vragen aangepast.
Laatst gewijzigd door ANThousiasteling op 28 mar 2012, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door Mika »

Het wattage en de warmte van het matje hebben niets met elkaar te maken.

De warmte hangt grotendeels af van de afstand tot het matje, en de isolatie. Het wattage hangt gewoon af van de grootte van het matje.

En Kenneth, mieren houden is een dynamisch gegeven. Voor de meeste soorten hangt het vereiste vochtige gedeelte af van de uitgebreidheid van het jonge broed: dus eitjes en larven. Zijn er veel van, dan moet er ook veel vochtigheid zijn. Groeit een kolonie, dan kan het noodzakelijk zijn dat er meer ruimte vochtig gehouden wordt. Wordt een kolonie groter, dan krijgt ze veel vocht binnen via suikerwater en prooien, en kan het zijn dat ze minder afhankelijk worden van externe toevoer.

Het belangrijkste is om zelf ervaring op te doen, en te kijken naar de reactie van de kolonie op de aangeboden situatie. Geef een gradiënt van vochtigheid, en van temperatuur, en kijk hoe de kolonie reageert. Het heeft geen zin om per soort strikte, vaste richtlijnen uit te geven, want dat verschilt ook nog wel eens. Daarom zijn de richtlijnen eerder 'richtinggevend'.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Dus anders gezegd, ik bedoel: Hoe groot was het matje dat je gebruikte in relatie tot het nest? En op welke temp. hield jij deze kolonie? Liet jij het warmte matje dag en nacht aan staan of alleen gedurende de dag?

Mika, bedankt :) voor de uitleg over de relatie tussen wattage, warmte en de grote van het matje, dat wist ik nml. niet (ben niet zo'n electro man) .

Natuurlijk wil ik graag zelf ervaring opdoen met de soorten die ik heb, maar om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken is het niet verkeerd na te vragen onder welke condities mede hobbyisten hun kolonie hebben gehouden. Zij zijn namelijk instaat gebleken hun beginnende kolonie naar enkele duizenden of zelfs tien duizenden werksters te laten groeien. Hun (dus ook jou) ervaring kan het verschil betekenen tussen een gewone en haperende start met regelmatig stervende kolonies (als ik een aantal blogs mag geloven) of juist een vliegende start. Omdat in deze hobby, volgens de woorden van Floris, "zo weinig nog bekend is" is het verstandig veel meningen en ervaringen te verzamelen van personen die succesvol zijn gebleken en tegenstrijdige meningen uit te zoeken. Deze meningen en ervaringen kun je dan bundelen en combineren waardoor je als beginner geen (of veel minder) beginners fouten hoeft te maken en je tot, voor die soort, specifieke basis criteria kunt komen. Deze criteria staan nml. niet altijd vermeld in de caresheets.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door Mika »

In het algemeen zijn onze (beperkte(?)) aanbevelingen zeker voldoende. Bij de meeste fouten gaat het om beginners die het allemaal toch beter weten.
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Oeps, ik hoop niet dat je mij bedoeld :D ...zoals je kunt lezen in mijn berichtjes ben ik al bekeerd wat het vocht in een nest betreft. Maar het klopt...ik blijf vragen stellen en info verzamelen (en soms aan ideeën en meningen peuteren, maar daar is volgens mij nog nooit iemand slechter van geworden).
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door Mika »

Inderdaad, jij bent een bekeerling, en je doet het heel goed. :D

Er is niets verkeerd met aan meningen peuteren, maar dat moet dan gebeuren door mensen met ervaring, en niet door absolute beginners met wilde ideeën. En ik geef toe, af en toe zijn die wilde ideëen niet slecht (maar meestal... ).
DUCKDUCKGO!
ANThousiasteling
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 24 januari 2012
Locatie: Hengelo
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door ANThousiasteling »

Deels kan ik daar inkomen, maar nieuwelingen kunnen soms een erg verse blik hebben op zaken. Maar goed, laten we dit onderwerp maar even zitten want voor je het weet moet een moderator onze conversatie nog als off topic aanmerken. We "treffen elkaar wel weer in een andere topic" hihi :D . Ik hoop dat mn nog even op mijn "echt" laatste vragen wil reageren. Alvast bedankt.
Messor barbarus 1x, febr.'12 1-3 duizend mieren.
Messor capitatus 1x, dec.'16 300 mieren.
Camponotus aethiops 1x, aug.'15 500 mieren.
Atta sexdens 1x, mrt. '17 35-210 duizend mieren
BartR
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 juli 2018

Re: Pheidole pallidula (mn)

Bericht door BartR »

Beetje erg laat. Ik zat er aan te denken om deze soort te nemen, dus vind je blog nu pas.

Maar nu ik dit zo lees vrees ik toch wel een beetje. Wat een explosieve groei zeg! Was dit echt binnen een half jaar? :shock:
1x Polyrhachis dives - 1q 20W Blog
1 x Formica fusca 1Q 6W - Blog
1 x Lasius flavus 1Q - Blog
1 x Camponotus cruentatus 1Q - Blog
Plaats reactie