Messor barbarus of Pheidole pallidula?

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Messor barbarus of Pheidole pallidula?

Bericht door BerendBassleer »

Hallo,

Ik zit te twijfelen tussen twee soorten.
Ik kan namelijk niet kiezen tussen Messor barbarus en Pheidole pallidula.
Ik zou ontzettend graag de Messor barbarus willen nemen omdat dit een iets grotere mierensoort is dan de Pheidole pallidula.
Maar Pheidole pallidula aan de andere hand heeft geen winterslaap nodig en kan ontzettend snel aangroeien in aantallen.
Graag jullie mening over welke soort het interessantst is.

Groeten,
Berend
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door Harm »

Offtopic: Of hij is al verplaatst, of je bedoelt een ander subforum, maar hij staat al in verzorging van mieren.

Om je vraag te beantwoorden.
Ik zou toch de Messor barbarus nemen. Ik heb Pheidole pallidula op de beurs gezien, jij waarschijnlijk ook en ze zijn erg klein. Messor is makkelijker te houden in verband met uitbraakgevoeligheid. Pheidole pallidula komt nagenoeg overal uit. Verder is Messor barbarus erg makkelijk wat voedsel betreft. Met een zakje vogelzaad kom je minimaal 1 jaar toe. Ze groeien inderdaad wat minder snel, maar zodra ze een bepaalde grootte bereikt hebben (50-100) werksters gaat ook dat met een flink tempo.

Maar zoals je al zei, beide hebben zo hun eigen voor- en nadelen. ;)
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door mpke »

Hoezo P. pallidula heeft geen winterslaap nodig? Het is toch een Zuid-Europese soort, en zover ik weet hebben alle Zuid-Europese soorten ook een winterslaap nodig hoor. Ik zou zelf ook voor de Messor gaan mits P. pallidula een moeilijke soort is.
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door BerendBassleer »

@mpke: P. pallidula moet niet per se een winterslaap hebben (Zei mr. Kalytta toch).
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door Mika »

Beide komen sterk overeen qua problemen.

Pheidole pallidula is inderdaad zeer klein, en kan ontsnappen uit openingen van minder dan een halve millimeter. Ze hebben een hoge luchtvochtigheid nodig, en kunnen zeer goed door ytong of gips bijten als het nat is. Ze kunnen enorm aangroeien op korte tijd.

Messor barbarus heeft een groter polymorfisme, en heeft werksters tot 13 millimeter, in tegenstelling tot 5 millimeter bij Pheidole pallidula, maar groeit veel trager. Messor barbarus heeft bij grote kolonies ook zeer goed afgeschermde kolonies nodig, omdat ze ook door materialen kunnen bijten.

Qua noodzaak tot winterslaap zullen beide soorten nogal overeenkomen. Er zijn mensen die Messor barbarus ook geen winterslaap geven zonder problemen.
DUCKDUCKGO!
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door BerendBassleer »

Offtopic: Zijn er eigenlijk soorten die gemakkelijk te houden zijn en toch geen winterslaap nodig hebben?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door Phantom »

Soorten die geen winterslaap nodig hebben zijn veelal soorten uit (sub)tropische oorden. In deze gebieden zijn de temperaturen zodanig stabiel, dat de mieren geen periode van terugtrekking nodig hebben. Het gevolg is dat deze soorten het altijd beter zullen doen bij hogere temperaturen en/of specifieke vochtigheid. Dat wil echter niet zeggen dat het moeilijke soorten zijn, maar je moet er wel rekening mee houden dat het extra moeite kost.

Moeilijkheid is daarbij lastig uit te drukken. Zo zullen vele exotische soorten lastiger te houden zijn dan Myrmica rubra, maar in welke mate, dat is denk ik nogal persoonsafhankelijk.

Zoals ook vermeld, er zijn ook mensen die Messor barbarus géén winterslaap geven. Het hoeft ook niet per se bij Lasius niger. Maar het wordt wel aangeraden voor de soorten uit de gematigde gebieden van de aarde.
BerendBassleer
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 17 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus of Pheidole pallidula ?

Bericht door BerendBassleer »

Ja, ik was immers ook al van plan om mijn L. niger kolonie niet in winterslaap te doen.

Berend
Plaats reactie