Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Suggesties of meldingen van problemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door ProXi »

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag op zoek geweest op dit forum naar informatie over verwarmen en de winterslaap.
En ik vroeg me af of het wellicht niet handig zou zijn om deze onderwerpen ergens te behandelen, net zoals jullie gedaan hebben over
uitbraakpreventie, een formicarium bouwen en voeding.

De winterslaap en het verwarmen zijn namelijk onderwerpen die vaak terugkomen en waar ook steeds weer opnieuw, zoals door mij ook vandaag, vragen over gesteld worden. Je kan wel via de zoekfunctie wel het een en ander vinden, maar ik dacht wellicht is het handig om ergens op een centraal punt wat informatie over deze onderwerpen neer te zetten.

Verder is het wellicht handig als bepaalde topics ook aangevuld worden of geupdate worden.
Wanneer er bijvoorbeeld vragen gesteld worden over het onderwerp voeding, die niet in het bijbehorende informatietopic vermeld staat.
Dat dit dan vervolgens toegevoegd wordt.

En is het wellicht handig om alle informatie over de verschillende onderwerpen op 1 centrale plaats te zetten, zodat wanneer je informatie zoekt en je niet precies weet waar je moet kijken, je maar op 1 plek hoeft te kijken en niet alle topic menuutjes door hoeft.

Dit was mijn suggestie eigenlijk, ik weet dat het wel veel werk is natuurlijk. Maar dacht misschien is het wat.

Ik hoop dat jullie het goed opvatten en ik niet iets over het hoofd gezien heb, omdat het wel al ergens staat :oops:

Groetjes,

ProXi
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Een suggestie

Bericht door Floris »

Ik denk dat het een prima suggestie is een uitgebreid onderwerp (sticky) te schrijven over verwarmen en winterslaap. Dat kost zoals je zegt wel wat uitzoekwerk. Veel van de informatie is al beschikbaar, maar de zoekfunctie van phpBB is inderdaad niet heel goed.
Heb je een voorstel welke informatie of antwoorden op welke vragen in de onderwerpen over verwarmen en over winterslaap zou moeten komen?
ProXi schreef:Verder is het wellicht handig als bepaalde topics ook aangevuld worden of geupdate worden.
Wanneer er bijvoorbeeld vragen gesteld worden over het onderwerp voeding, die niet in het bijbehorende informatietopic vermeld staat.
Dat dit dan vervolgens toegevoegd wordt.
Toegevoegd, door wie? :)
Als je suggesties hebt over welke informatie er verder in stickies moet komen, wordt het op prijs gesteld als je die via een pb (bijvoorbeeld aan mij) stuurt. We kunnen het dan efficiënt aanpakken doordat iedereen op die manier mee kan helpen om de beschikbare informatie in de informatieonderwerpen te krijgen.
En is het wellicht handig om alle informatie over de verschillende onderwerpen op 1 centrale plaats te zetten, zodat wanneer je informatie zoekt en je niet precies weet waar je moet kijken, je maar op 1 plek hoeft te kijken en niet alle topic menuutjes door hoeft.
Ik begrijp niet precies wat je hiermee bedoelt. Bedoel je dat alle informatie over een onderwerp, bijvoorbeeld over de winterslaap, in een onderwerp zou moeten komen? Of dat alle informatie op het forum op een plaats moet komen?

Ik heb overigens de titel aangepast zodat er op het subforum al te zien is waarover het gaat.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door ProXi »

Hallo Floris,

Ik zou zelf niet precies weten welke informatie aangezien ik nog niet super veel ervaring heb zelf met deze onderwerpen.
Maar over warmtematjes bijvoorbeeld de vragen die ik zelf gesteld heb ik een topic ( ik zie overigens dat een lid mijn suggestie opgepakt heeft)
Over winterslaap bijvoorbeeld o.a.
-wanneer ze in winterslaap moeten,
-of je nog maatregelen moet treffeen voor je ze in slaap doet (voedsel bijv),
-op welke manier je ze in winterslaap moet brengen, dus niet van 25 graden naar 8 graden in een keer bijv
-of ze tijdens winterslaap verzorging nodig hebben
-welke temperatuur (eventuele locaties)
-hoe je dat het best kan doen met grote kolonie, want dan lopen er veel mieren ook in buitaenwerelden enzo, hoe krijg je die allemaal in het nest
je kan niet alles zomaar loskoppelen en sjouwen zonder dat ze ontsnappen bijvoorbeeld.
-hoe krijg je ze weer wakker.

Over het bijhouden, Mods zouden die sticky's moeten aanmaken, zodat het geen rotzooi wordt. Wanneer leden informatie missen in een sticky
kunnen zij dat dan aangeven bij de desbetreffende mod en die zou dan zo nodig het kunnen toevoegen.

De onderwerpen warmtematjes en winterslaap mis ik dus persoonlijk.

Ik bedoel echt een apart informatiegedeelte op het forum, waar alle informatie over de verschillende onderwerpen te vinden is (op alfabetisoche volgorde)
Dat is overzichtelijker wanneer iemand informatie zoekt.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Floris »

ProXi schreef:( ik zie overigens dat een lid mijn suggestie opgepakt heeft)
Ben heeft inderdaad een aanzet gegeven, dat was waarop ik aanstuurde in mijn bericht. De informatie is er wel, het moet alleen op overzichtelijke manier opgeschreven worden.
Ik bedoel echt een apart informatiegedeelte op het forum, waar alle informatie over de verschillende onderwerpen te vinden is (op alfabetisoche volgorde)
Dat is overzichtelijker wanneer iemand informatie zoekt.
Wat bedoel je hiermee? We doen ons best om de forumindeling zo te houden dat de informatie (want dat is wat er op een forum staat, informatie) goed te vinden is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door mn »

Ik bedoel echt een apart informatiegedeelte op het forum, waar alle informatie over de verschillende onderwerpen te vinden is (op alfabetisoche volgorde)
Dat is overzichtelijker wanneer iemand informatie zoekt.
Wat bedoel je hiermee? We doen ons best om de forumindeling zo te houden dat de informatie (want dat is wat er op een forum staat, informatie) goed te vinden is.
Ik denk dat hij bedoelt... Voorbeeld: er zijn nu 3 topics over warmtematjes, wil je er wat over weten zul je die allemaal moeten door lezen. en vaak staat er nog eens een hele hoop andere dingen bij waardoor het vinden van de juiste info altijd even duurt. Als dit is samengevat in één topic hoef je enkel je vraag te zoeken en het antwoord staat er dan gewoon onder. Zo win je heel wat tijd. Maar voor mij maakt het niets uit.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Floris »

Dat is toch het principe van een sticky? Alle informatie bijeen, en makkelijk te vinden omdat het bovenaan staat.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door mn »

Ja inderdaad.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door ProXi »

Floris schreef:Dat is toch het principe van een sticky? Alle informatie bijeen, en makkelijk te vinden omdat het bovenaan staat.
Ja inderdaad alleen dan dus alle sticky's op 1 plek bij elkaar.
Dus niet zoals nu dat je bij de verschillende onderwerpen moet kijken of er een sticky over is als je niet precies weet waar je het onder moet zoeken.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door mn »

Maar dan zouden alle andere onderverdelingen nuteloos zijn.
Zoals: voeding, deze kan dan zo goed als weggelaten worden omdat alle topics die er staan sticky's worden. En Die sticky's worden dan verplaatst naar een andere plek. Lijkt me erg zinloos.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door ProXi »

Nee, die zijn niet nutteloos geworden.
Want daar kan gewoon over die verschillende onderwerpen vragen gesteld worden en gediscussieerd worden.

Maar het is overzichtelijker als alle informatie op 1 punt staat.
Normaal heb je op een site ook altijd informatie gedeelte en en forum waar bijvoorbeeld vragen gesteld kunnen worden.

Aangezien deze site bestaat uit enkel een forum is het daarom handig dat je dan op 1 plek alle informatie alfabetisch neerzet, zodat
wanneer iemand informatie zoekt niet bij alle verschillende deel onderwerpen moet kijken of daar ergens de informatie
staat die hij of zij zoekt. Bijvoorbeeld je zoekt algemene informatie over warmtematjes (als die er eventueel straks is). Moet je dan zoeken bij Formicaria of nestcondities of misschien onder overig. Je moet dus nu speuren waar je moet wezen, terwijl als je alle sticky's op 1 plaats zet, je dus het sticky die je nodig heb zo kan vinden.
Dat is dus zeker niet zinloos wat ik zeg, maar maakt alles een stuk overzichtelijker en gestructureerd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Floris »

ProXi schreef:(...) het is overzichtelijker als alle informatie op 1 punt staat.
Normaal heb je op een site ook altijd informatie gedeelte en en forum waar bijvoorbeeld vragen gesteld kunnen worden.
Aangezien deze site bestaat uit enkel een forum is het daarom handig dat je dan op 1 plek alle informatie alfabetisch neerzet, zodat wanneer iemand informatie zoekt niet bij alle verschillende deel onderwerpen moet kijken of daar ergens de informatie staat die hij of zij zoekt.
Ik denk dat je daar een interessant punt aanstipt. Dit is inderdaad een forum. De huidige indeling is een poging de informatie te ordenen door het op te delen in categorieen. Het is in sommige gevallen niet duidelijk in welke categorie informatie thuishoort. Daardoor is informatie niet altijd makkelijk te vinden.
Als we alle stickies op een plaats neerzetten, is er echter in de subfora 'formicaria' en 'nestcondities' helemaal geen sticky meer te vinden over die warmtematjes.

Het zou inderdaad mooi zijn als er een omvattende webzijde zou zijn voor AntForum. Daarop zou dan inderdaad die informatie kunnen komen op de manier zoals jij dat voorstelt. Als zo'n webzijde er ooit komt, zal dat nog wel even duren. Vergis je er niet in hoeveel tijd er nu al gestopt wordt in het beheer van en verbeteringen aan het forum. Bijdragen hieraan zijn welkom.

Ik denk dat, met genoemd nadeel van het verplaatsen van de stickies, het verstandig is de stickies in het subforum te plaatsen waar ze bijhoren.
Het zou mooi zijn als, net als op een omvattende webzijde, alle informatie van de stickies makkelijk te vinden zou zijn. Wellicht is hiervoor een oplossing te vinden zonder de stickies te verplaatsen en zo het forumidee in tact te laten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door ProXi »

We kunnen misschien wel met ze alleen Phantom heel lief aankijken :p
Hij weet wel het een en ander over sites en forums.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Phantom »

Offtopic: Heus niet meer dan de andere teamleden. ;)
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door jofriek »

Ik ben er ook mee eens dat de informatie die in de loop der tijd naar boven is gekomen, makkelijk toegankelijk zou moeten zijn. Er hoeven geen nieuwe dele aangemaakt te worden. Er kan toch een nieuw forum onderwerp aangemaakt worden met de naam "sticky's" met daarin alle verwijzingen naar de sticky's die in de subonderwerpen staat. Dan zou je het zelfs kunnen zien als verbetering / vervanging van de snelzoekservice. Wanneer iemand een suggestie heeft voor een van de sticky's kan hij dit via de verwijzing kwijt bij het desbetreffende onderwerp. Zo is het 'slechts' een kwestie van doorlinken. Misschien is het mogelijk om een van de leden te vragen die zich alleen bezig houdt met het controleren en aanpassen van de sticky's.

Idee :?:
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door XToF »

Jofriek, bedankt voor het meedenken.
Uit hetgeen ik van je suggestie begrijp, beschrijf je een onderwerp waarin een overzicht van alle sticky's geplaatst werd. Is dit een onderwerp zoals dat hier te vinden is? Dit onderwerp kan je vinden in het snelstart menu op de indexpagina en bovenaan in de header op alle andere pagina's. Deze veranderingen werden pas recentelijk aangebracht. Dit zal wellicht de reden zijn waarom je dit nog niet was tegengekomen.

Het idee dat leden suggesties aanbrengen voor aanvulling of het opstellen van nieuwe sticky's, vind ik een leuk initiatief en kan ik alleen maar aanmoedigen.
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door jofriek »

Inderdaad, niet gezien sorry :oops: . Dat bedoelde ik ja. Misschien is het voor de beginners goed om een step by step sticky te plaatsen zodat ze als ware begeleid worden bij het opzetten van hun eerste kolonie. Ik zie wel een aantal dingen terug bij de F.A.Q. maar vind deze nog erg onoverzichtelijk.

Tot zover mijn ideeën / opmerkingen. Vind de huidige opzet van het forum zeker wel goed hoor! Laat daar geen misverstand over bestaan 8-)

:idea: P.S. Is het mogelijk om een chat te realiseren? Direct contact is wel leuk op zo'n forum om dingen te bespreken die je niet direct doet in het forum. :idea:
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Phantom »

De algemene ervaring van chats op forums is toch dat ze erg slecht gebruikt worden. Een chat is geschikt voor snel overleg, een forum is geschikt voor langdurige overleg. Bij een chat moeten namelijk alle deelnemers tegelijk online zijn, terwijl op een forum de bezoekers veel gespreider over de dag langs komen.

Als je andere zaken dan mieren wil bespreken, doe dat dan vooral in de Babbelbox, die is er om de wat meer offtopic onderwerpen te behandelen. ;)
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door XToF »

Geen probleem!
Het installeren van een chatbox is een tijd geleden al eens aan bod gekomen bij overleg tussen de teamleden. Naast het argument van Phantom, is een andere belangrijke reden dat er tot nu toe nog geen enkel chatscript gevonden is dat voldoet aan onze wensen van een chatbox voor dit forum.
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door jofriek »

Phantom schreef:De algemene ervaring van chats op forums is toch dat ze erg slecht gebruikt worden. Een chat is geschikt voor snel overleg, een forum is geschikt voor langdurige overleg. Bij een chat moeten namelijk alle deelnemers tegelijk online zijn, terwijl op een forum de bezoekers veel gespreider over de dag langs komen.
Ik bedoelde ook niet dat de chat gebruikt wordt specifiek voor informatie uitwisselen maar meer als een leuke bij functie. Wanneer je bezig bent met posten bijvoorbeeld en iemand anders is online om dan tijdens het posten ook tegelijk ff te chatten. Misschien dat er dan wat meer persoonlijke contacten mogelijk zijn. Forum blijft toch wat afstandelijk.
XToF schreef:Geen probleem!
Het installeren van een chatbox is een tijd geleden al eens aan bod gekomen bij overleg tussen de teamleden. Naast het argument van Phantom, is een andere belangrijke reden dat er tot nu toe nog geen enkel chatscript gevonden is dat voldoet aan onze wensen van een chatbox voor dit forum.
Dan houdt het voorlopig op he ;)
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Floris »

jofriek schreef:Ik bedoelde ook niet dat de chat gebruikt wordt specifiek voor informatie uitwisselen maar meer als een leuke bij functie. Wanneer je bezig bent met posten bijvoorbeeld en iemand anders is online om dan tijdens het posten ook tegelijk ff te chatten. Misschien dat er dan wat meer persoonlijke contacten mogelijk zijn. Forum blijft toch wat afstandelijk.
Dat zou inderdaad leuk zijn. Het nadeel is dat wanneer er niemand anders online is, of reageert in de chat, dit teleurstelt. Vooral mensen die nieuw zijn op het forum zouden kunnen verwachten of hopen dat hun vragen direct beantwoord worden, zoals door een betaalde helpdesk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door Unexisted »

Ik denk dat een chat alleen gaat werken als we een groot aantal leden hebben op het forum. Als we een vaste basis hebben en als er dan veel mensen op de chat actief zijn, dan denk ik wel dat het een toegevoegde waarde heeft.
Gebruikersavatar
jofriek
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2009
Locatie: 't harde
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Suggestie voor meer informatieonderwerpen

Bericht door jofriek »

Dat is waar, maar denk dat er dan ook duidelijk bij mag worden gezet dat de meeste vragen wel worden beantwoord in het forum, en anders kunnen ze een post doen op het forum. Wanneer dit duidelijk is dan heb je dat probleem niet. Het is immers geen helpdesk. :roll:
Voor iedereen aan te raden: de trilogie van de mieren door Bernard Werber! Erg leuk om te lezen en daagt de lezer zelf uit om kritisch te kijken naar de verschillen tussen mens en mier!
Plaats reactie