Seasonal life cycle and the forms of dormancy in ants

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Seasonal life cycle and the forms of dormancy in ants

Bericht door Unexisted »

Volledige titel:
Seasonal life cycle and the forms of dormancy in ants

Auteur(s):
Vladilen E. Kipyatkov

Gepubliceerd in:
-

Jaar van publicatie:
2001

Abstract:
-

Webadres:
http://www.bio.pu.ru/staff/pdf/kipyatkov2001b.pdf
Dit artikel gaat in op de verschillende soorten winterslaap. Uit dit artikel blijkt ook dat het uitblijven van een winterslaap voor de soort Pheidole pallidula de gezondheid van de koningin niet negatief beinvloed.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Seasonal life cycle and the forms of dormancy in ants

Bericht door Mika »

Ik heb het nog niet gelezen, maar het belooft heel interessant te zijn!!
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Seasonal life cycle and the forms of dormancy in ants

Bericht door Unexisted »

Jazeker. Ik heb het nu helemaal gelezen en ik ga zo een paar andere documenten neerzetten van deze auteur.

Het is alleen jammer dat ik delen van de tekst niet direct kan kopieren en kan citeren. Ik gebruik Foxit reader.

Edit:

Er is alleen 1 ding dat ik niet snap. Messor barbarus heeft een exogene ritme. Dat betekent dat deze soort zijn diapause instelt afhankelijk van externe factoren, zoals temperatuur. In het artikel staat dat M. barbarus bij de optimale temperatuur het hele jaar door eitjes kan leggen. Uit 2 jaar durende experimenten is gebleken dat het missen van de jaarlijke diapauze van de M. barbarus geen negatieve invloed heeft gehad op de kolonie. Via de eigenaar van Ants@Home heb ik te horen gekregen dat de M. barbarus uit Afrika geen diapauze hebben. Daarnaast hebben we nog het feit dat het broed van deze soort ook overwintert. Uit deze informatiebronnen kunnen we stellen dat M. barbarus helemaal geen diapauze nodig heeft, wat denken jullie?
Plaats reactie