Endogeen of exogeen ritme?

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Endogeen of exogeen ritme?

Bericht door Unexisted »

Ik had een vraagje over het endogene ritme van de Camponotus sp. Van de mieren uit Europa kun je eigenlijk twee 'types' winterslapen onderscheiden. Exogeen-heterodynamisch en endogeen-heterodynamisch.

Lasius niger is een voorbeeld van endogene winterslaap. Messor barbarus is een voorbeeld van een exogene winterslaap. Weet iemand specifiek voor de soort Camponotus cruentatus of deze een endogene ritme hebben of een exogene ritme? Het gaat hier eigenlijk dan over de Camponotus sp. die uit Europa komen.

Edit:
Na wat leeswerk hoogstwaarschijnlijk endogeen.
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Endogeen of exogeen ritme?

Bericht door Wimpie »

Mag ik vragen wat endogeen en exogeen in dit verband inhoudt?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Endogeen of exogeen ritme?

Bericht door Unexisted »

Exogeen betekent in dit verband dat het jaarlijkse ritme van de mier wordt beïnvloed door factoren van buitenaf. Endogeen betekent van binnenuit.
Wimpie
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 november 2009
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Endogeen of exogeen ritme?

Bericht door Wimpie »

Als ik het goed begrijp treden sommige soorten dus in winterslaap ook al is de temperatuur nog zomers (endogeen) en treden andere soorten alleen in winterslaap wanneer de temperatuur daalt (exogeen).
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Endogeen of exogeen ritme?

Bericht door Unexisted »

Klopt. Exogene soorten hebben in tegenstelling tot de exotische soorten het voordeel dat ze flexibel zijn ivm met de temperatuur. Als de temperatuur daalt, dan reageren ze daar direct op. Exotische soorten zouden dan dood gaan. Dit is dan ook de reden dat een soort zoals Messor barbarus voorkomt in het zuiden van Frankrijk. Messor barbarus komt oorspronkelijk uit Africa (geloof ik). Omdat ze exogeen zijn, kunnen ze zich ook vestigen in Zuid-Frankrijk, waar relatief koude winters zijn.
Plaats reactie