Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
skinnyvodka
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 43

Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door skinnyvodka »

Hoi allemaal,

Ik krijg deze of volgende week mijn eerste kolonie lasius niger miertjes. En omdat ik direct al iets moois wil maken heb ik de materialen in huis gehaald om een ytong nest te maken. Ik wil twee dikke stroomdraad door het nest hangen en die steeds een beetje opschrijven op het nest groter te maken.
mierennest.JPG
Naar idee van watten. Heeft iemand tips voordat ik aan het klussen ga. Hier mijn ontwerp:

Verder wil ik er een vijvertje in maken voor de bevochtiging met een bak water in het formicaria. Er komt wel een ander bakje voor het suikerwater. De openingen aan de bovenkant zijn dicht.

Tips zijn altijd welkom.

Groet,

Mark
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door Phantom »

Ik weet niet hoe groot je kolonie is dit binnenkomt, maar ik vermoed dat dit veel te groot is voor je kolonie. Zo'n nest is geschikt voor duizenden mieren, niet voor tientallen, helaas. Je zou een heel klein ytongnestje kunnen maken, maar ik raad je aan eerst wat te spelen met het ytong. De bevochtiging, vorming en bevestiging van zo'n nest is niet heel erg gemakkelijk.
skinnyvodka
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door skinnyvodka »

Bedankt voor je tip. Op zich wil ik beginnen met 2 kamers in het ytongnest. Langzaamaan wil ik dan elke keer een extra kamer toevoegen door de kabel er iets verder uit te trekken.En in de tekening lijkt het allemaal wat druk maar het blok is maar 30 bij 30 cm, en zal dus uit minder kamers komen te bestaan.. Als ik morgen bezig ga alles te tekenen op het blok zal ik er een foto bijzetten. Ik ga dan ook dingen proberen. Bijvoorbeeld of een dikke kabel voldoende is om zo'n gang te dichten of dat er toch watten aan de uiteinden moeten.

Moet er echt een hele droge en hele natte kamer zijn voor een nest of mogen ze beide redelijk nat zijn? Ik las namelijk dat Ytong tot 20 cm water optrekt. aangezien mijn blok 30 bij 25 is betekend dat dat het hele blok vochtig is.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door Floris »

Een nest van 30 bij 30 cm is groot. Mijn grootste nest is 12 x 15 cm, en dat zit niet vol met 300 Lasius niger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
skinnyvodka
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door skinnyvodka »

Hoi Floris heb je misschien een foto van dat nest. Raad je me anders aan om 2 nesten in de bak te bouwen? 1 klein nest en een groot nest wat ik later open kan zetten?

Groet,

Mark
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door Floris »

Ik raad je aan te beginnen met een buizennest. Een buisje in een bakje met uitbraakbeveiliging werkt prima.
Later kun je een klein Ytongnest maken. Een systeem van een uitbreidbaarnest draait vaak uit op gravende of onsnappende mieren. De kolonie verhuizen naar een groter nest indien nodig, is handiger.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
skinnyvodka
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 maart 2010
Gender:
Leeftijd: 43

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door skinnyvodka »

Ik snap je voorkeur van een buizennest. Ik vind ze alleen niet zo mooi :). Ik wil de mieren best eerst in 2 buizen houden maar dan wel graag in een grote bak. Ontsnappen kunnen ze natuurlijk net zo goed uit een grote als een kleine bak. Verder lijkt mijn bak en het idee een beetje op de volgende foto.

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik op zich wel zou kunnen doen is dat ik aan 1 kant een klein Ytong nest maak van zeg 2 kamers en aan de andere kant een grote die ik eerst sluit.

Nog andere tips?
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mijn eerste nest en dan direct een Ytongnest

Bericht door Harm »

Dat is al een beter idee. Uitbreidbare nesten zijn naar mijn weten nog maar zelden echt geslaagd. Meerdere kleine nesten die je langzaam aan open stelt is een veel betere oplossing als je ze perse in een ytongnest wilt hebben. Maar, ook ik wil je aanraden om te beginnen met een buizennest. Dit is allemaal veel makkelijker te controleren. Dit zal een hoop teleurstellingen voorkomen verwacht ik.
When in doubt, C4
Plaats reactie