Camponotus ligniperda doen niks

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
woutern
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 april 2009
Leeftijd: 36

Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door woutern »

Beste mede mierenliefhebbers,

Ik heb sinds vorig jaar mei mijn eerste kolonie. Na 1,5 maand kwam de eerste werker maar daarna is eigenlijk elke ontwikkeling gestopt. Ik weet dat ze in winterslaap zijn geweest (geen/lage activiteit) maar ze zijn hier al een redelijke tijd uit. Nu zijn er altijd wel een paar eitjes geweest en is er eentje groter aan het worden. Ik geef ze elke week een bakje met suikerwater en eentje met alleen water. Ik vroeg mij af of er meer mensen met problemen zijn met de C. ligniperda of dat mensen tips voor mij hebben. Anders denk ik dat ik een tweede kolonie ernaast ga nemen die zich sneller voortplanten.
Gebruikersavatar
Harm
Lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 21 juli 2007
Locatie: Rotterdam
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door Harm »

Hou er rekening mee dat Camponotus ligniperda een van de aller langzaamste soort in zijn ontwikkeling zit. Als ik het goed heb kan het wel 2 maanden duren voordat een eitje tot een werksters is geworden. Echt een soort voor mensen met veel geduld dus!
When in doubt, C4
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door Floris »

Als je ze elke week een bakje met suikerwater geeft, kan ik me voorstellen dat er niet veel gebeurt. Ik zou ze elke dag wat suikerwater en drie keer per week een insect geven, en kijken wat er dan na een paar maand gebeurd is.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
woutern
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 april 2009
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door woutern »

Het is wel zon groot flesje met suikerwater die ik 1x in de week ververs dus ze hebben genoeg suikerwater tot hun beschikking. Insecten heb ik geprobeerd maar die duwen ze gewoon het buisje weer uit. Zou ik misschien iets anders kunnen voeren?
Gebruikersavatar
woutern
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 april 2009
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door woutern »

ik heb geen verwarming zou dat een probleem kunnen zijn?
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door ProXi »

Wat voor insecten voer je ze?
Ik heb ook een kleine kolonie en gaat inderdaad niet bepaald makkelijk en goed.
Maar die van mij eten wel mini spinnetjes en fruitvliegjes.
En je moet ze vooral ook veel met rust laten en in het donker.

Verder raad ik een zeer kleine buitenwereld aan in het begin, want in een te grote bak
lijken de mieren soms te verdwalen...
Gebruikersavatar
woutern
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 april 2009
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door woutern »

Voor de winterslaap voerde ik ze vliegjes maar die namen ze niet aan en duwden ze weer uit het buisje. Nu zijn ze uit de winterslaap en wil ik fruitvliegjes gaan proberen. Verder ben ik van plan om honingdauw te gaan maken en dit elke 3 dagen aan te bieden. Dit is mijn eerste kolonie (als je het zo kan noemen) en heb op het moment helaas wel een beetje spijt van mijn keuze in soort. Ik heb mij beetje blind gekeken op de Majors en de grootte van het soort.

Nieuwe opstelling wordt --> nieuw buisje (oude is erg vies en het water is bijna op) met kleine buitenwereld. en een verwarmingsmatje van 7 watt onder het buisje en buitenwereld. De gehele opstelling ze ik dan in de kast zodat ze praktisch niet gestoord worden en bijna altijd in het donker zitten.
Gebruikersavatar
woutern
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 april 2009
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door woutern »

Owja ik ben ook aan het uitproberen wat ze allemaal lekker vinden. Is er een manier om te zien welk eten ze lekker vinden of is het meer toeval dat je ze moet zien eten. Ik probeer ze namelijk zoveel mogelijk met rust te laten dus ik zie ze bijna niet.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda doen niks

Bericht door Gortello »

Hoe doet de kolonie het nu? Ik had ook veel problemen met deze soort in het begin vooral met eitjes verliezen. 1e keer door een meikever in buisje gekropen en 2e keer door schimmel in een te groot nest. Na deze fouten heb ik nog een keer een te groot nest gemaakt, maar toen heb ik de eitjes gered en dat zijn nu larven in tussen tijd van 4 naar 1 werkster gegaan. Ze zitten nu rond de 15 larven de eitjes zijn van 24 mei en het zijn larvjes bijna 3 weken oud dus of er is iets niet helemal goed of deze zijn heel langzaam :) Dus eigenlijk heb ik er nog steeds problemen mee :lol:
Plaats reactie