Aanvulling FAQ

Suggesties of meldingen van problemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Aanvulling FAQ

Bericht door Everio »

Beste,

Is het misschien een idee om de FAQ aan te vullen? De basis is er maar ik als beginner heb er nog niet heel veel aan...

Ik ben me aan het orienteren op het houden van mieren, hoe dit werkt, eisen etc etc... En natuurlijk lees je dan de FAQ :)

Neem bijvoorbeeld de FAQ 'Ik ga met vakantie', toevallig ga ik met vakantie in de zomer en ik kan niemand regelen die voor me verzorgt...

Dan staat er bij de desbetreffende FAQ deze uitleg:
Een kolonie kan geruime tijd zonder voedsel overleven. Let op, dit geldt niet voor water! Voorzie steeds een watervoorraad wanneer je een tijdje niet voor de kolonie kan zorgen. Deze watervoorraad kan bestaan uit een met water gevuld proefbuisje, afgesloten met een prop watten. Zorg ervoor dat je de kolonie voor je vertrekt van net voldoende voedsel hebt voorzien.
Heel leuk om te weten dat de kolonie altijd water nodig heeft en dat ze lang zonder eten kunnen maar hoe lang is lang? Kan een kolonie van 50 werksters gemiddeld 2 dagen zonder? een week zonder? 2 weken zonder? een maand zonder? 2 maanden zonder? Zitten natuurlijk veel verschillen in..

En zo zijn de meeste wel, beetje summier! Terwijl met de kennis hier onder de medewerkers en de leden deze zeker aan te vullen zou moeten zijn, scheelt een hoop vragen!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aanvulling FAQ

Bericht door mn »

Zulke dingen zijn vaak ook moeilijk te zeggen, omdat dat van soort tot soort, van koloniegrote, van het opgeslage voedsel en nog zoveel andere factoren afhangt. Ik denk ook niet dat er iemand zich kandidaat wil stellen om zijn kolonie te laten uithongeren om te zien hoe lang ze het uithouden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aanvulling FAQ

Bericht door Floris »

Dit soort vragen komen veel voor. Voor mieren is er helaas vaak geen eenduidig antwoord te geven. Het antwoord op vragen hangt vaak sterk af van de soort, de koloniegrootte, hoeveelheid broed, temperatuur, tijd van het jaar enzovoort.
Voor de meeste soorten (daar gaan we al) geldt dat het niet goed voor ze is als het water in het nest op is. Er hoeft geen water in te staan, maar als het echt droog is, zal de kolonie doodgaan. Ook al is het maar een dag.
Voor vakanties heb ik voor mijn eigen kolonies ook geen pasklare oplossing.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Aanvulling FAQ

Bericht door Mika »

Meestal zorg ik ervoor dat er iemand 2-3 keer per week mijn kolonies kan verzorgen, als ik op vakantie ga in de zomer. Dat is al wel 3 jaar geleden.

Het grote probleem is dat kolonies in de zomer in volle activiteit zijn: wat je ze maximaal kan voederen op 1 moment verbruiken ze op minder dan enkele dagen. Na die tijd zullen ze proberen te ontsnappen, op zoek naar voedsel. Ik spreek nu over actieve kolonies met duizenden werksters. Een mogelijkheid is om ze op een koele plaats te bewaren (kelder?) en ze enkel water en suikerwater te geven.

Er zijn inderdaad belangrijke verschillen naar gelang de soort en de activiteitsgraad. Sommige soorten overleven maanden zonder water, andere maar enkele uren indien de vochtigheidsgraad geen 100% bedraagt. het lijkt me best dat we dit soort informatie vermelden op de caresheet per soort, en niet op bij algemene informatie.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie