Messor barbarus (Everio)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Hier dus op of aanmerkingen over mijn 2 Messor barbarus kolonies.

Messor barbarus (Everio)
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Dumdidum »

Ik zie dat je het warmtematje onder de waterreservoirs hebt liggen. Je hebt dan kans dat er condensatievocht ontstaat in het gedeelte waar koningin en werksters zitten waardoor ze mogelijk verdrinken.
Als het lastig is om de opstelling te wijzigen kun je ook aluminiumfolie wikkelen om het gedeelte van de buisjes waar het water zit, dan beperk je in ieder geval condensatie.

Succes met deze kolonie(s).
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Unexisted »

Ik heb mijn bestelling ook ontvangen. Snelle verzendtijd van Antstore. Dinsdag verzonden, donderdag in huis.

Succes met de kolonie!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Hmm, ja mij werd aangeraden om het warmtematje onder de buisjes te leggen... ik wikkel wel even aluminium folie om de waterreservoirs :)

Zijn nog niet verhuisd, wacht met smacht (A)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Floris »

Voor de duidelijkheid: een warmtemat onder de buis is goed, maar onder het waterreservoir levert condens op. Dus als je het zo kun neerleggen dat wel de buis, maar niet het reservoir verwarmd wordt, is het het beste.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Hmm, Ik heb een warmtemat gekocht die voor nu te groot is, alvast gekocht voor de toekomst...

Er was inderdaad al condensvorming in de buisjes dus heb het matje snel er overheen gelegd, probleem alleen nu is dat het matje te groot is en niet mooi eroverheen ligt, wel alu folie over het waterreservoir gewikkeld dus dat moet zo goedkomen... Zijn nog steeds niet verhuisd en de koninginnen liggen echt zowat opgerold tegen het watje aan, is dit niet erg? (Lijkt net of ze dood zijn, veel insecten rollen zich dan op. Echter bewegen de koninginnen af en toe nog wel.)

Als ze over een uurtje niet verhuisd zijn ga ik een lamp zetten op het reservoir waar ze uit moeten, kijken of dat helpt! Kan zonder problemen neem ik aan? (Vaker op het forum gelezen.)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Phantom »

Wat ook helpt tegen condensvorming is de gehele buis verwarmen, maar dan moet je wel zeker weten dat ze tegen die temperatuur en vochtigheid kunnen.

Een warmtematje over je buisjes heen leggen heeft denk ik niet zo veel nut. De matjes geven al weinig warmte af en zonder isolatie zal de warme lucht naar boven stijgen.
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door zaphero »

Ziet er leuk uit.
Mijn familie dacht ook eerst: mieren??? Maar nu vinden ze het wel lachen hoor en interessant.
zaphero
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door mpower000 »

Hey Everio,

Zorg er vooral voor dat het suikerwater niet te stroperig is, anders raken de miertjes erin vast en verdrinken ze. En Messor Barbarus worden niet fysogastratisch (het achterlijf kan bij hen niet opzwellen zoals bij bv. Lasius Niger).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door McK »

Je moet de macro functie wel aanzetten natuurlijk ;)
Bij Canon is dat meestal op het linkse pijltje duwen en daar dan macro selecteren.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Macro functie wel aan hoor... op de S70 is dat een knop met als afbeelding een bloem (roos?).

Voor de geinteresseerden: Handleiding Canon Powershot S70 Nederlands en dan op pagina 52.

Wat ik merkwaardig vind is dat als ik mijn telefoon (iPhone 3Gs) over de buisjes hou heb ik een duidelijker beeld dan dat ik zou hebben met de Canon, terwijl de Canon 7.1mp is en de iPhone 3.2mp is ofzo. (En ik overal lees dat deze camera toch wel een 'paradepaardje' is voor die prijs en omvang.)
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door McK »

Ik heb even de specificaties gelezen, met een focus afstand van 4cm in combinatie met de ingebouwde lens vrees ik dat het toestel hopeloos verouderd is en dat je er niet méér van moet verwachten.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Haha, ja toch he.. Dat verwachtte ik zelf ook al.. Toestel is dan wel van mijn vader maar is inderdaad al enkele jaartjes oud!

Vind het weer zonde om zoveel geld uit te geven aan een fototoestel dat ik af en toe gebruik voor dit soot doeleinden.. In ieder geval bedankt voor de moeite om het even na te kijken.. Ga ik me bedenken wat ik ga doen om een passende oplossing te vinden!
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Dumdidum »

Kolonie 1: 3 werksters en broed. (Deze gaat beduidend slechter dan kolonie 2! De reden is mij echt totaal onbekend!)
Het verschil in groei kan diverse oorzaken hebben, die je zelf niet in de hand hebt. Het kan zijn dat koningin 1 minder goed is verzorgd, schade heeft opgelopen bij het transport of toen ze werd gevangen, of genetisch gezien minder goed functioneert.

Mijn eigen messor barbarus kolonie van Antstore had 4 werksters toen ze aankwamen waarvan er snel 2 doodgingen. Inmiddels na ongeveer 1 jaar is de kolonie 50 werksters groot. Het allerbelangrijkste is dat ze in alle rust kunnen groeien.

Goed om te lezen dat kolonie 2 naar verwachting presteert.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door dondiablo »

Heb jij nou rode folie en aluminiumfolie? Of alleen die rode folie voor als je wilt kijken?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Alu folie over het water reservoir en over de buisjes rode folie. Daar overheen een dubbele papieren zakdoekje. Ik had eerst ook daar alu folie over maar daar stond stroom op metdie dimmer? Echter heb ik nu een thermostaat waar ik echt tevreden over ben! Geen omkijk meer naar de temperatuur. :)
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door dondiablo »

Best apart om te zien hoe goed de een en hoe minder de ander het doet.. Ik hoop dat mijn kolonie binnenkort ook een spurtje trekt :D. Maargoed, we gaan het ziet. Ik ga denk straks voor het eerst sinds ik ze gekregen had het folie er eens af halen en kijken wat er aan eitjes ligt.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Dat vind ik ook het aparte ja, beide liggen nog geen 5 cm van elkaar af, onder hetzelfde warmtematje etc etc, maja had het er ook nog met Unexisted over en hij zei ook al dat mieren soms toch ook maar vaag zijn. :P En daar kan ik me geheel bij aansluiten haha!

Succes in ieder geval. Als je dadelijk gaat kijken, laat me wat weten!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Mika »

Everio schreef:Ik heb zojuist het nest nog iets uitgebreid, op de laatste foto heb ik nog twee verticale kamers gemaakt, die zijn te bereiken door de rechtse kamer waar een gat zit naar beneden toe.

Verder nemen ze geen fruitvliegjes meer aan? In ieder geval niet zoals ze dit in het begin deden! (Het zijn wel fruitvliegjes van dezelfde kweek, dit zijn nieuwe net uitgekomen vliegjes, misschien merken de mieren dat deze niet voedzaam genoeg zijn en het daarom houden bij de zaden?)

Iemand die me daar wat info over kan verstrekken?
De mieren weten niet dat er meer en beter is. Ze halen meer suikers uit de granen. Mogelijk hebben ze dat meer nodig. Maar een (beginnende) kolonie die iets laat liggen omdat het te weinig is... dat denk ik niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door dondiablo »

Het kan denk ik ook zijn dat ze minder larven hebben op het moment , dus minder eiwit behoefte. Of ze zijn momenteel genoeg gevoed.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Ze moeten wel beide meerdere larven hebben momenteel! Laatste keer dat ik echt goed gekeken had was op 7 juni toen ik die twee filmpjes gemaakt heb. Daarna eigenlijk alleen nog gestoord zonder het rode folie weg te halen. In 10 dagen moeten de eitjes veranderd zijn naar larven en toen had beide kolonies veel eitjes liggen!

Maar ik denk gewoon dat ze momenteel de zaadjes preferen, het fruitvliegjes kweek heb ik nu ook al zeker een maand, ik denk dat ik nog een paar keer kijk of ze ze wel weer gaan aanvaarden en anders gooi ik die weg en dan moeten ze het verder met wat zaadjes gaan doen! Eind juli ga ik een week op vakantie en dan moeten ze sowieso genoeg hebben aan alleen de zaadjes. Kijk ik wel als ik terug kom of ik nog een kweek fruitvliegjes haal of dat ik ze voorlopig op de zaden laat!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door mn »

Ziet er goed uit, blij dat het toch wat gelukt is :).
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Bedankt voor je reactie! :) Ik heb vandaag nog eens gebeld en 2mm was 13.75 euro. Ik heb dat dan toch maar gekocht. Ik denk dat het materiaal in verhouding minder duur is als manuren en snijden. Ik ga er dan ook van uit dat het goedkoper wordt zodra de stukken groter worden. (Daarnaast was het echt bij een glaswinkel, die niet veel in dit klein werk handelen...) Bedankt voor je tips iig! :)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door mn »

Het nest is waarschijnlijk te vochtig voor de zaden, de mieren leggen ze daarom buiten zodat ze niet gaan ontkiemen.
Heb je geen droog deel in je nest? Anders kun je steeds een verduisterde proefbuis in de buitenwereld leggen, met de opening in de buurt van de ingang.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Dat zou wel zo moeten zijn hoor. Ik dacht er ook aan dat dit het probleem was maar wat ze nu gedaan hebben is totaal tegenstrijdig.

In plaats van het zaad zover mogelijk van de vochtbron af te leggen, leggen ze het er letterlijk tegenaan.

Het broed ligt op onderstaande foto in de meest linkse kamer helemaal bovenkant foto tegen de rand aan. Daar zit ook de gyne en meeste werksters.

Het zaad ligt op de foto in de middelste kamer, ook helemaal tegen de wand aan (Op de foto dus helemaal onderaan tegen de wand)

De rechtse kamer is leeg, ook te zien is dat helemaal links onder op het ytong de blumat is bevestigd, de bevochteraar. Dan zou de rechtse kamer het verst weg zijn van het vocht.

Afbeelding

Bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door mn »

Everio schreef:Dat zou wel zo moeten zijn hoor. Ik dacht er ook aan dat dit het probleem was maar wat ze nu gedaan hebben is totaal tegenstrijdig.

In plaats van het zaad zover mogelijk van de vochtbron af te leggen, leggen ze het er letterlijk tegenaan.

Het broed ligt op onderstaande foto in de meest linkse kamer helemaal bovenkant foto tegen de rand aan. Daar zit ook de gyne en meeste werksters.

Het zaad ligt op de foto in de middelste kamer, ook helemaal tegen de wand aan (Op de foto dus helemaal onderaan tegen de wand)

De rechtse kamer is leeg, ook te zien is dat helemaal links onder op het ytong de blumat is bevestigd, de bevochteraar. Dan zou de rechtse kamer het verst weg zijn van het vocht.

Afbeelding

Bedankt voor je reactie!
Dat zaad op de vochtigste plek leggen ken ik. Ik weet ook niet waarom ze dat doen.

De reden waarom de rechtse kamer niet gebruikt word is waarschijnlijk doordat er te veel licht in valt, dat door de ingang van de buitenwereld naar binnen komt. De mieren kiezen dan liever een donkerdere kamer, vaak ook als de omstandigheden slechter zijn.

Denk je dat de temperatuur overal gelijk is?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Everio »

Nu is de temperatuur wel overal nagenoeg gelijk. Ik had gister de sensor eens in het nest geduwd, was bijna 32 graden, toen direct 3cm dikke piepschuim tussen warmtematje en het nest in (bovenaf) en toen zakte de temperatuur naar ongeveer 28 graden op de temperatuurmeter. Die wel niet geijkt is. Vandaag lag het zaad dan ook niet buiten, misschien doordat het te warm was en ze het daarom buiten legde?

Fruitvliegjes worden ook nog altijd goed aanvaard, maar alleen als ze dood zijn... als ik af en toe eens probeer een levende aan te bieden schrikken ze er eerder van haha...
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door mn »

Everio schreef:Nu is de temperatuur wel overal nagenoeg gelijk. Ik had gister de sensor eens in het nest geduwd, was bijna 32 graden, toen direct 3cm dikke piepschuim tussen warmtematje en het nest in (bovenaf) en toen zakte de temperatuur naar ongeveer 28 graden op de temperatuurmeter. Die wel niet geijkt is. Vandaag lag het zaad dan ook niet buiten, misschien doordat het te warm was en ze het daarom buiten legde?

Fruitvliegjes worden ook nog altijd goed aanvaard, maar alleen als ze dood zijn... als ik af en toe eens probeer een levende aan te bieden schrikken ze er eerder van haha...
Door de temperatuur stijging gaat het vocht in het nest sterk verdampen, en dan nog eens die hogere temperatuur, wat ideaal voor het laten ontkiemen van zaden. Het zal allemaal wel wat aan elkaar hangen.

Voor een volgend nest zou ik gaan voor een langwerpig, waardoor je van warm en vochtig naar koud en droog kunt gaan. De mieren kiezen dan zelf wat het beste is.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ANT
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 juli 2010
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door ANT »

Jammer van de gestorven mieren, nu maar hopen dat de verhuis tenminste goed gaat.
& Toffe filmpjes :)
ik ga zelfs niet meer op vakantie met al die insecten hier :lol: ..
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Messor barbarus (Everio)

Bericht door Dumdidum »

Ik vind het lastig om je tips te geven over het "perfecte nest". Maar als ik zo naar je setup kijk dan lijkt het mij zo dat de foutmarge klein is. Ik bedoel daarmee dat het nest klein is (begrijpelijk bij een beginnende kolonie) en dat het dus lastig is om de kamers zo te fabriceren dat je droge, vochtige, warme en koude omstandigheden hebt in verschillende kamers zodat ze zelf kunnen kiezen.

Tegenwoordig maak ik mijn nesten wat groter dan strikt nodig is en blokkeer ik gedeeltes met zand/klei. Nadeel is dat ze met de klei aan de haal kunnen gaan en je zicht beperken. Voordeel is dat ze zelf bepalen wat de ideale nestgrootte is. Bovendien heb ik zo het vermoeden dat zand toch een soort wondermiddel is: ze kunnen daarmee de ideale omstandigheden in het nest creeren die jij met hamer en beitel niet kunt evenaren. Bovendien neemt zand vuil en vocht op en breekt het afval af (door de microscopische kleine fauna die in zand leeft, heb ik me laten vertellen).

Ter overweging. Ik weet dat de meesten op dit forum geen voorstander zijn van formicaria met afgesloten buitenwerelden. Ik doe echter (noodgedwongen) niet anders, en tot nu toe werkt het prima. Ik kan me voorstellen dat je problemen krijgt bij zeer grote kolonies, maar bij kleine kolonies is een buitenwereld met een afsluitbaar deksel (waar je nog een soort snelvoerbakje opknutselt) volgens mij te verkiezen boven een gracht, of fluon, etc. Ik kan wel wat foto's maken van mijn deksels als je wilt, als voorbeeld.
Plaats reactie