Camponotus ligniperda (ProXi)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Vragen en opmerkingen over mijn blog over Camponotus ligniperda.
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door jkinkie »

Succes! ;)
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door mn »

Ziet er al goed uit, succes!
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door mn »

Leuke filmpjes! Zie ik daar nu een naaktpop in plaats van een gewone pop ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Gortello »

mooi dat het zo goed gaat misschien kun je i.p.v. een groter buisje ook een klein y-tong nestje maken . Heb ik zelf ook gedaan gewoon uit een blok een aantal blokjes gehaalt van 10 bij 19,5 (was 20 maar met zagen is het korter geworden). En in dat nestje dan 4 kamertjes maken als je wilt zien hoe het er uit ziet (mijne :oops: ) dan moet je ff een pm sturen dan maak ik wel even een foto. ;)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Hey, ja ik ben wel benieuwd naar wat je gemaakt heb.
Maar ook of jij ze verwarmt, wat voor eten je ze geeft en hoeveel werksters jij al hebt.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Gortello »

Sorry voor de late reactie. Ik was druk ik had vier werksters. Nu een. De rest is aan ouderdom gestorven en ik heb ze niet verwarmd.
http://www.antstore.net/viewtopic.php?f ... &start=105
Ik heb zo snel niet echt een duidelijkere foto. ;)
(foto alleen te zien met acc)
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Floris »

ProXi schreef:Wederom heb ik een nieuwe buitenwereld gekocht en deze schoongemaakt met water.
Ook heb ik nieuwe ondergrond gebruikt, gezorgd voor luchtgaten waar ze niet doorheen konden en ditmaal een nog kleinere buitenwereld gebruikt.
De lengte was iets groter dan een reageerbuisje en de hoogte maar iets hoger, zodat ze niet van hoog konden vallen als ze gingen klimmen en ze ook niet echt konden verdwalen.

Maar ook dit maal ging het weer helemaal fout en heeft het geleid tot nu 3 sterfgevallen en 1 ligt op sterven.
Ik denk dat ik ze geen buitenwereld ga geven meer nu aangezien dit al poging 5 is geweest.
Alles gaat goed, tot ik een buitenwereld aansluit...
Heb je misschien een foto of duidelijke omschrijving van de buitenwereld? Er moet toch een verklaring te vinden zijn voor het sterven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Everio »

Floris schreef:
ProXi schreef:Wederom heb ik een nieuwe buitenwereld gekocht en deze schoongemaakt met water.
Ook heb ik nieuwe ondergrond gebruikt, gezorgd voor luchtgaten waar ze niet doorheen konden en ditmaal een nog kleinere buitenwereld gebruikt.
De lengte was iets groter dan een reageerbuisje en de hoogte maar iets hoger, zodat ze niet van hoog konden vallen als ze gingen klimmen en ze ook niet echt konden verdwalen.

Maar ook dit maal ging het weer helemaal fout en heeft het geleid tot nu 3 sterfgevallen en 1 ligt op sterven.
Ik denk dat ik ze geen buitenwereld ga geven meer nu aangezien dit al poging 5 is geweest.
Alles gaat goed, tot ik een buitenwereld aansluit...
Heb je misschien een foto of duidelijke omschrijving van de buitenwereld? Er moet toch een verklaring te vinden zijn voor het sterven.
Ik ben wel ook erg benieuwd naar een foto!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik heb geen vreemde dingen gebruikt.

De eerste buitenwereld:
De eerste keer had ik gewoon een buisje aangesloten op een bakje van de chinees
Afbeelding
Ik had op de bodem geen zand of grind gebruikt.
In het dekseltje zaten kleine gaatjes en gebruikte de zelfde materialen als verbindingen die ik gebruik voor het buisje waar ze in zitten.
Ik had verder geen ondergrond gebruikt en de verbindingen die ik had gebruikt zijn hier te zien.

Resultaat: 2 doden

De tweede buitenwereld:
Afbeelding
Een glazen aquarium met deksel. Op de bodem lag een soort van kristal steentjes. Verder nog een nepplantje en een steen en een tak.
Het buisje had ik gewoon in de buitenwereld gelegd.
Reultaat: 5 doden

De derde buitenwereld:
Een glazen aquarium met als ondergrond kleine steentjes + wat andere decaratiestukken.
Deksel had ik zelf gemaakt, geen rare materialen gebruikt daarvoor.
Ze zaten toen in een kleine ytong nest die ik had aangesloten op de opening die je in het begin van het volgende filmpje ziet.
Ze wilden alleen het Ytong nest nooit uit via het slangetje en sluiting.
Ik heb het nest toen in de buitenwereld gelegd.
In het filmpje zie je ook de aquarium zelf.

Resultaat: 3 doden

De vierde buitenwereld:
Een bakje die ik had gekocht bij de Xenos van plastic
Afbeelding
Hierin had ik gaatjes gemaakt in de deksel ook voor lucht.
Het buisje heb ik er gewoon ingelegd op een zand ondergrond.
Resultaat: 1 dode en 2e liep wild rond in de buitenwereld en was ik dus nog op tijd bij.

De vijfde buitenwereld:
Een bakje gebruikt waar men broodbeleg in kan bewaren.
Ik had er eentje waarbij de dekstel 0,5 cm was ofzo dus wijkt beetje af van de onderstaande afbeelding.
Afbeelding
Als grond had ik witte steentjes gebruikt. Buisje had ik gewoon in de buitenwereld gelegd.
En in de deksel had ik gaatjes gemaakt en een groot gat met een stuk plexiglas waar ik het voedsel en suikerwater door kon doen.
Resultaat: 4 doden

Van de laatste buitenwereld kan ik nog wel een foto maken, maar de batterij is nu op.
In het eerste filmpje zie je de opzet zoals het nu weer is. Zolang ik die hanteer gaat alles goed.
Alleen kan ik ze zo heel moeilijk eten geven ten eerste, omdat ze altijd in die mini buitenwereld ook zitten en daarnaast wordt het buisje nu te vol.
Maar als ik ze dus meer ruimte geef in de buitenwereld gaan ze dood.
Ik gebruik geen rare lijm, pasta of andere dingen.
Ik heb verschillende types buitenwerelden gedaan qua materiaal, hoogte, grootte maar dat maakte niets uit.
De eerste doden vallen ook al binnen een paar uur en ze vertonen vaak eerst wild ren gedrag alsof ze de weg kwijt zijn.
Vervolgens hebben ze waarschijnlijk geen energie meer en lijken ze motorisch ook niet meer goed te zijn.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Dumdidum »

Puur kijkend naar het gedrag lijkt het of ze te weinig water hebben en "opbranden".
Zou het kunnen dat het verschil in luchtvochtigheid (buisje t.o.v. de buitenwereld) de oorzaak is?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Everio »

Waarom wil je overal een deksel op maken? Waarom gebruik je geen talk?

Plaats je de buitenwereld in de buurt van een warmtebron? Koude bron?

Is de buitenwereld niet te groot? Dat ze verdwalen als ze het geurspoor niet meer vinden, als de kolonie klein is hebben ze ook maar een klein geurspoor, bij een te grote buitenwereld vinden ze de nest ingang niet terug.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Floris »

Everio schreef:Plaats je de buitenwereld in de buurt van een warmtebron? Koude bron?
Dat is een goede vraag. Staan ze niet in de zon?
Direct zonlicht en uitdroging zijn de meestvoorkomende doodsoorzaken bij beginners; al weet ik niet of jij daar nog toe behoort.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Gortello »

Wat gebruik je eigenlijk als buitenwereld? Ik zelf gebruik een bakje waar m'n motortje in heeft gezeten van mijn rc-hobby, maar als ik die niet had dan had ik niet als bij mijn Lasius niger gewoon een bakje van Hertog ijs gebruikt. Het is niet te groot en je kan er makkelijk een gaatje in boren. Zelf gebruik ik fluon als anti-uitbraak werkt prima. En bij Camponotus ligniperda moet het zeker lukken omdat ze veel zwaarder zijn en als je bang ben voor alsnog uitbraak kun je er altijd nog een glasplaatje op leggen. Ik heb zelf nu ook een warmtematje, ik heb alleen nog problemen met de temperatuur. Gisteren heb ik het een beetje uitgeprobeerd. Het werd wel 35 graden in het buisje als je er geen thermostaat tussen hebt. :o

Succes
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dumdidum schreef:Puur kijkend naar het gedrag lijkt het of ze te weinig water hebben en "opbranden".
Zou het kunnen dat het verschil in luchtvochtigheid (buisje t.o.v. de buitenwereld) de oorzaak is?
Dat 2e zou eventueel kunnen.
Alleen heb ik geen idee hoe ik dat kan oplossen.
Ik heb namelijk gewoon een reageer buisje gebruikt als nest en een mini klein rond sambal bakje (van de chinees) als buitenwereld aangesloten.
Dat gaat prima.

Maar leg ik het buisje los in een kleine buitenwereld dan gaan het fout.

Ik heb overigens een klein ytongnest gemaakt waar ik ze naar toe wil laten verhuizen.
Die laat ik nu nog even een paar dagen luchten.
Het nest gedeelte is dan wat groter.
Als buitenwereld hou ik dan vooralsnog het kleine sambal bakje aan tot ik weet hoe ik het probleem echt kan oplossen.
Everio schreef:Waarom wil je overal een deksel op maken? Waarom gebruik je geen talk?

Plaats je de buitenwereld in de buurt van een warmtebron? Koude bron?

Is de buitenwereld niet te groot? Dat ze verdwalen als ze het geurspoor niet meer vinden, als de kolonie klein is hebben ze ook maar een klein geurspoor, bij een te grote buitenwereld vinden ze de nest ingang niet terug.
Ik gebruik geen talk, omdat ik niet het risico wil lopen dat ze toch ontsnappen en je talk regelmatig moet vervangen en bij stoten het loslaat.
Aangezien ik soms wel eens 2/3 dagen er even niet ben nu kan ik het niet in de gaten houden.
Zonder deksel mag ik ze daarom dan nu ook niet hier houden.

Nee ik heb ze niet in de buurt van een warmte of koude bron.
Heb ze in een kast staan op de slaapkamer, die ver van de verwarming of raam afstaat en ook niet in de zon.
Dezelfde plek waar het ook altijd gewoon goed gaat, tot ik een nieuwe grotere buitenwereld aansluit. ( dus ook meteen Floris zijn vraag beantwoord bij deze)
Ik heb inderdaad al enige ervaring, maar dit probleem is heel apart.

Ik heb verschillende buitenwerelden gebruikt, hele kleine en ook wat grotere, ook verschillende hoogtes aangezien ze ook klimmen, maar dat maakte niets uit.
Gortello schreef:Wat gebruik je eigenlijk als buitenwereld? Ik zelf gebruik een bakje waar m'n motortje in heeft gezeten van mijn rc-hobby, maar als ik die niet had dan had ik niet als bij mijn Lasius niger gewoon een bakje van Hertog ijs gebruikt. Het is niet te groot en je kan er makkelijk een gaatje in boren. Zelf gebruik ik fluon als anti-uitbraak werkt prima. En bij Camponotus ligniperda moet het zeker lukken omdat ze veel zwaarder zijn en als je bang ben voor alsnog uitbraak kun je er altijd nog een glasplaatje op leggen. Ik heb zelf nu ook een warmtematje, ik heb alleen nog problemen met de temperatuur. Gisteren heb ik het een beetje uitgeprobeerd. Het werd wel 35 graden in het buisje als je er geen thermostaat tussen hebt. :o

Succes
Ik heb verschillen buitenwerelden gebruikt. Als het goed is kan je dit terugvinden in de beschrijving in dit topic op de vorige pagina of in mijn blog.
Heb zelf ook een soortgelijke buitenwereld gebuikt als jij, maar ook daar ging het mee mis helaas.
Met een glasplaatje krijgen ze alleen geen lucht, dus ik gebruik nu gaas of veel kleine luchtgaten.
Fluon moet ik ook maar weer eens aangeschaffen. Vind het beetje vervelend dat je het niet in Nederland simpel kan kopen
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Everio »

Wat je ook kan doen als je ze perse wilt afsluiten is zoals ik dat ook gedaan heb. Ik heb goed afsluitbare bakjes gekocht. (Ik eet bijna nooit ijs ofzo. :P Dus had zelf bakjes gekocht bij de blokker.

Daarnaast had ik nog fijnmazig gaas van bij antstore (Maar in Nederland ook te krijgen) met openingen van 0.2mm geloof ik. Nu heb ik in de deksel een gat gemaakt over de hele lengte alleen aan alle 4 de kanten 2cm over gelaten, dan heb ik het gaas vanaf de onderkant erop gelijmd. Kan hem nu dus perfect afsluiten maar er is wel voldoende luchting op deze manier.

En verder tjeh, ik vind het maar raar en anders eens proberen om zolang mogelijk geen grotere buitenwereld aan te sluiten totdat ze erg gegroeid zijn in aantallen. Misschien raken ze wel te zeer verwijderd van het nest. (Ook al is de buitenwereld klein.)

Succes iig!
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ik zal die constructie ook proberen met gaas.
Dat van de buitenwereld wordt wel lastig, want zelfs bij super kleine buitenwerelden gaat het fout.
Ik heb nu een nieuw ytongnest gemaakt. Dit weekend ga ik kijken of ze willen verhuizen erin.
Heb ondertussen wel weer 22 werksters en veel kleine larven die zich niet meer lijken te ontwikkelen.
Wellicht vanwege de winterslaap die eraan komt.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Everio »

Winterslaap? Begin september? En anders zou ik ze inderdaad in de proefbuisjes laten de winterslaap en ze erna verhuizen naar een nieuw nest, dat ze mooi zijn aangesterkt. Een verse start.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Ja het is wel erg vroeg, maar het is de afgelopen nachten ook niet bepaald warm geweest met 6/7 graden hier.
Ik zal de ontwikkeling van de larven nog even in de gaten houden.
Ze eten namelijk nog wel gewoon goed momenteel.
Kijk het nog even een weekje aan voor ik ze eventueel voorzichtig verhuis.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Phantom »

Ik heb de discussie over al dan niet schadelijke kunststoffen afgesplitst naar een nieuw onderwerp.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Dankje wel,
Ben benieuwd of dat eventueel een rol speelt bij mijn kolonie :P
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door dondiablo »

Wat bij mij het geval was, was dat ik me warmtemat onder mijn buitenwereld had gelegd en het reageerbuisje. Het probleem was alleen dat het in het buisje 27 graden was maar omdat de buitenwereld (zonder op te letten) direct in contact stond met de warmtemat konden de mieren de hitte niet verdragen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ameiseman »

Nou, je kan een flinke uitbereiding verwachten! Hebben ze nu een buitenwereld?
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Nelis »

Wat een mooi filmpje :D
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door efbi »

Heb je al eens geprobeerd van ze een buitenwereld te geven met een gladde wand(ijsdoos of zoiets) waar ze dus niet eens kunnen op klimmen?
Of talk tot beneden aan doen.
Of denk je dat de sterfte aan iets anders ligt dan het vallen?
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Martijn »

Sterfte door vallende mieren lijkt me stug i.v.m. hun lage lichaamsmassa.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Nelis »

Het zou wel kunnen Camponotus zijn toch vrij groot, ik vraag me alleen af of ze wel zo hoog kunnen komen.
Het zijn niet echt goede klimmers.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door efbi »

Camponotus Vagus zijn wel goede takken klimmers volgens de caresheet van Mika (die denk ik wel betrouwbaar is :D )
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door ProXi »

Die van mij kunnen heel goed klimmen,
zowel op glas als op plastic. Wel komt het voor dat ze vallen inderdaad.
Daarom heb ik nu een lage buitenwereld ( vleeswaren beleg opbergdoosje )
Ze sterven ook niet meer sinds ik deze buitenwereld gebruik, wat wel bij de 4 of 5 eerdere buiten werelden gebeurde.

Het vallen is denk ik alleen niet de oorzaak dat ze stierven.
Want ze raakten gewoon in een soort van stress, paniek bui. Helemaal door het dolle heen en bleven maar rennen rennen rennen tot ze stierven.
Ook als ik ze hielp het nest terug te vinden en de weg van het buisje naar de buitenwereld blokkeerde. Ik denk dat het eerder iets te maken heeft gehad
met luchtdruk of luchtvochtigheid of eventueel dus de materialen (soort plastic bak bijvoorbeeld)
Laatst gewijzigd door ProXi op 28 feb 2011, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Camponotus ligniperda (ProXi)

Bericht door Nelis »

Dan weet ik het ook niet, mijn herculeanus kan namelijk nauwlijks tot niet klimmen( maar dat is dan ook niet te vergelijken ;) )
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Plaats reactie