Bespreken bruidsvluchten

Waarnemingen van bruidsvluchten
Luna
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 15 oktober 2018
Locatie: Noorden des lands
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Luna »

Net nog een gyne gevonden in prov Groningen. Lijkt op niger, maar wel wat klein.
Jorisw
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 juni 2019
Gender:
Leeftijd: 22

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Jorisw »

Hallooo,
met dit vele binnenzitten ben ik toch steeds vaker even met mijn kolonies bezig. En met dit mooie week krijg ik steeds weer zin om erop uit te trekken om nieuw gynes te vinden. Nou weet ik dat het nog veeel te vroeg in het jaar is om bruidsvluchten te kunnen verwachten, maar op dat rooster op het internet zag ik dat er 2 soorten waren die al aan het einde van maart zouden kunnen vliegen (formica rufa, en lasius bikornis). Ik weet dat het heel onwaarschijnlijk is, maar ik wou het toch even vragen aangezien we een zachte winter hebben gehad.

Is er iemand met veel ervaring in de hobby, die mij kan vertellen wat het vroegste moment was dat hij een (bevruchte) gyne heeft gevonden?

mvg. Joris
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

formica rufa is parasitair, ze hebben dus een formica kolonie zonder gyne nodig om te kunnen stichten of je moet ze bijvoorbeeld fusca poppen geven. ook komt formica rufa niet in heel nederland. lasius bicornis is zeker niet algemeen in nederland en is ook parasitair, de kans dat je ze vind is niet groot denk ik.
NoahTeunis
Junior lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 16

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door NoahTeunis »

Formica Rufa raad ik ook niet aan om te houden. Ze spuiten veel mierenzuur wat niet heel fijn voelt zover ik weet. En de kolonies groeien heel snel.
1x messor barbarus
2z lasius flavus
5X lasius niger
1X Myrmica rubra
1x Camponotus cruentatus
1x camponotus lateralis
1x tetramorium caespitum
1x camponotus truncatus
Felix
Junior lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 april 2020
Locatie: belgie ANTwerpen
Gender:
Leeftijd: 14

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Felix »

Als ik een kolonie van schorpioenmieren heb, in een formicarium,
Kunnen zij dan een nieuwe (andere) koningin krijgen :?:
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

dit is iets voor een ander subforum
Hulstster
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 juli 2018
Locatie: Hasselt
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Hulstster »

Weet iemand toevallig wanneer tetramorium caespitum bruidsvluchten heeft en of deze gemakkelijk tevinden zijn in de stad

Mvg Hulstster
Pc and antkeeping masterrace forever
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Tijgernootje05 »

https://www.nlmieren.nl/websitepages/nu ... ights.html

Deze site kan je wel helpen denk ik.
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
Hulstster
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 04 juli 2018
Locatie: Hasselt
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Hulstster »

oke bedankt
Pc and antkeeping masterrace forever
hollyghost
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 01 maart 2009
Locatie: Brussel
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door hollyghost »

Hulstster schreef: 20 apr 2020, 22:57 Weet iemand toevallig wanneer tetramorium caespitum bruidsvluchten heeft en of deze gemakkelijk tevinden zijn in de stad

Mvg Hulstster
Vorig jaar vlogen ze bij mij samen uit met L. niger in juli
Lasius niger
Lasius flavus
Temnothorax nylanderi
Messor barbarus
Formica fusca
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door RT »

Lasius fuliginosus Bruidsvlucht vandaag in Roermond.

Ik kan mij herinneren dat er mensen op zoek waren naar Lasius fuliginosus gynes. Laat maar horen als er interesse is. Ze zijn gratis af te halen.
RT
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 juli 2018
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door RT »

Hier een foto van de Lasius fuliginosus
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Ik heb vandaag in Schoorl een Formica fusca koningin en twee myrmica soorten gevangen. Ik had geen idee dat deze soorten zo vroeg in het jaar uitvlogen! Helaas heb het met mijn domme kop voor elkaar gekregen om één van de myrmica koninginnen te pletten tussen het dekseltje van mijn bakje en het bakje zelf :? :cry: . Ik baal hier erg van.

Ik hoop niet dat deze koninginnen bij een bestaand nest horen. Zou het kunnen dat de myrmica koninginnen aan het jagen waren voor voedsel voor hun jonge kolonies? Of horen de kolonies nu inmiddels wel werksters te hebben?

De myrmica koningin die ik nog heb ziet er wat anders uit dan de myrmica rubra koningin die ik al wat langer heb, dus ik weet niet of ik deze koningin kan introduceren bij die kolonie. Weet iemand of er nog andere myrmica soorten zijn in Nederland?

Foto's:

https://photos.app.goo.gl/RFQhP9DeyagYp58H9
https://photos.app.goo.gl/T2Y4DDRbMttHJmst8
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

het lijkt me stug dat fusca nu al vliegt, miss is het rufa. ik zou graag een betere foto willen. ze zullen warschijnlijk niet van een ander nest zijn
de myrmica gyne zou nog wel eens op zoek kunnen zijn geweest naar voedsel voor haar broed, niet teruggooien want ze zal haar nest waarschijnlijk niet meer vinden. je moet zeker weten dat het dezelfde soort is als je al hebt anders gaan ze niet samen. er zijn inderdaad meerdere myrmica soorten in nederlnd die lastig uit elkaar te houden zijn. als het een andere soort is of je het risico van samenvoegen niet wilt nemen kun je de gyne in een reageerbuisje doen met een kleine buitenwereld en daar regelmatig voeding neerleggen
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door miel »

Denk inderdaad dat die Formica gyne een Formica rufa gyne is. Een parasitaire soort, die niet lang zonder gastnest kan. Je moet dus werksters toevoegen. Bekijk even op internet hoe dit het beste kan.

Ook kan deze koningin niet lang zonder eten, geef haar dus een drupje suikerwater als ze nog geen werksters heeft. Als ze dit niet aanneemt, kun je haar het best in de koelkast stoppen tot je een plan hebt.

Als je dit zelf niet wil proberen, zou ik haar tegen verzending over willen nemen. Dan kun je me een pb sturen. Heb namelijk een flink aantal Formica werksters waarbij ik haar graag zou willen introduceren.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Ik denk niet dat de Formica koningin Formica rufa is, aangezien ze helemaal zwart is. Ik heb al vaker Formica fusca koninginnen gezien en deze Formica koningin ziet er bijna exact hetzelfde uit. Ik heb nog nooit een Formica rufa koningin gezien, maar volgens mij zijn die een beetje rood met zwart.

Ik had de koninginnen sowieso wat suikerwater gegeven en de myrmica koningin een fruitvlieg. Ik heb wel spijt dat ik die myrmica koninginnen gevangen heb. De myrmica koningin die ik nog over heb ziet er niet echt gelukkig uit. De Formica koningin lijkt het prima te vinden, dus ik denk dat ik over een paar dagen ga kijken hoe het gaat.

Ik denk niet dat ik de myrmica koningin ga introduceren bij mijn andere kolonie. Ik heb al een klein beetje ervaring hoe ik zo'n koningin moet verzorgen, want ik had de koningin van mijn myrmica kolonie ook zelf gevangen.

Ik denk dus dat de myrmica koningin bij een bestaand nest hoorde, maar hoe kan je het beste een myrmica koningin vinden en zeker weten dat ze niet bij een nest hoort?
Gebruikersavatar
miel
Lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 10 februari 2015
Gender:
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door miel »

Oh, dat is wel opmerkelijk. Formica fusca vliegt meestal niet zo vroeg uit. Maar denk dan inderdaad toch dat het een Formica fusca gyne is ja.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Jobg »

Even een vraag over myrmica rubra
Ik weet wanneer ze uitvliegen maar op wat voor plaatsen vind je ze?
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

De myrmica koninginnen die ik gevangen heb vond ik in de duinen op plekken met veel mos en bomen.
Jobg
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 30 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Jobg »

Thx
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

De Formica koningin die ik gevangen had heeft 5 eitjes gelegd! Het is niet veel, maar een goed begin. Ze heeft haar fruitvlieg ook laten liggen, maar haar suikerwater wel voor de helft opgedronken.
Gebruikersavatar
Tijgernootje05
Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 21 maart 2020
Gender:
Leeftijd: 19

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Tijgernootje05 »

Weet iemand wanneer Myrmica rubra uitvliegt?
Kolonies:

Messor Barbarus
Tetramorium Caespitum
Myrmica Rubra
Lasius Niger
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

Goblin
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 november 2019
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Goblin »

Twee dagen terug plukte ik s'morgens 2 koninginnen Myrmica rubra van mijn terras. Zou dit willen betekenen dat het uitvliegen een dikke maand vervroegd is dit jaar? Misschien nuttige info voor degene die er zoeken.

Greetz.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door ricardovdh »

dit hoef niet, dit kunnen ook gynes van vorig jaar zijn die aan het jagen waren voor hun broed, of ze waren op zoek naar een kolonie.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
Grotfang
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 december 2018
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Grotfang »

Toen ik vanochtend opstond, zag ik letterlijk een mannetje op mijn raam zitten! Ik rende gouw naar beneden en ging meteen op pad. Ik was er honderd procent zeker van dat ik iets zou vinden, maar op een of andere manier zag ik helemaal niks! Nog geen eens één koningin. Ik ga denk ik vanmiddag nog wel een keer zoeken.
Koendodo
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 juni 2020
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door Koendodo »

Ik heb ook 1 uur lopen zoeken in en rondom het bos maar geen koningin gevonden(was op zoek naar een myrmica rubra koningin) zelfs geen lasius niger koningin gevonden.
Eigenaar van:

lasius niger kolonie met 30 werksters
messor barbarus kolonie met 15 werksters
Tetramorium Caespitum koningin met broed
Myrmica rubra kolonie met 2 koninginnen en 40 werksters
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

heb deze week 11 tetramorium gynes gevangen, net boven den bosch
DLlol5
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 juli 2017
Gender:

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door DLlol5 »

Lasius niger vliegt nu uit in zuid-holland.
emier
Lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 25 april 2018
Gender:
Leeftijd: 18

Re: Bespreken bruidsvluchten

Bericht door emier »

lasius niger is gisteren in grote delen van nederland massaal uitgevlogen. heb zelf rond de 70 gynes gevangen
Plaats reactie