Acryl nesten

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

Op Franse en Spaanse en in de Oostblok landen zie ik ze veel, nesten gemaakt van acryl. Ik heb vandaag een acryl nest gekregen.

Afbeelding
Nest van 10x10x1cm.
Afbeelding
Het groene is een spons, in dat gat spuit je het water om het nest vochtig te houden.

Het nest wordt vochtig gehouden door het groene Oasis spul dat je ziet. Je spuit daar water in en de gipslaag die zal het water opnemen. Zo ontstaat er een vochtige ondergrond. Als het goed is kunnen de mieren ook drinken uit het gips. Eventueel kan je het gips ook droog laten. Eventueel zijn er ook nesten te kopen met een extra laag, zodat de kamers hoger worden.

Wat vinden jullie... Zouden jullie een acryl nest gebruiken voor jullie mieren? Waarom wel of waarom niet?

Persoonlijk zou ik het wel heel tof vinden om Pheidologeton diversus in een groot acryl nest van 50x50cm bijvoorbeeld te zien. Plak er poten onder en je kan er een tafel van maken.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Acryl nesten

Bericht door Phantom »

Qua demonstratieve en esthetische waarde zijn dit type nesten natuurlijk geweldig. Maar ik vind de prijs niet opwegen tegen die voordelen. Zeker niet omdat dit er imo erg kunstmatig uitziet, terwijl ytong en zandnesten een veel natuurlijkere omgeving laten zien.

Met gips is de vochtigheid erop of eronder: oftewel, alleen droog of volledig vochtig. Het transporteert veel meer vocht dan ytong en je nest zal dus vrijwel volledig nat worden. Het reservoir lijkt me ook niet groot genoeg om het nest over langere tijd te bevochtigen.
kjeld13

Re: Acryl nesten

Bericht door kjeld13 »

Ik vind het wel mooi, of het er kunstmatig uitziet maakt me niet uit, soms vind ik het zelfs mooier. Maar aan een ytongnest zit amper kosten, dan kan je ook zeggen dat je het zelf gemaakt hebt. :D
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acryl nesten

Bericht door mn »

Ik vind het steeds erg mooie nesten, maar ze lijken me snel vuil te worden. Ook vind ik ze zelf te duur, tenzij je ze zelf kunt maken.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 55

Re: Acryl nesten

Bericht door Dumdidum »

Voor mij zou het grote voordeel zijn dat deze nesten (in ieder geval zo op het eerste gezicht) uitbraak proof zijn.

Ik krijg zo langzamerhand wel in de gaten dat mieren het fijn vinden (en ik denk, ook beter doen) als ze zand tot hun beschikking hebben om gangen aan te passen, nestingangen af te sluiten of afval af te dekken. Ik zou dus een mix van dit nest en zand gebruiken, wat dan wel ten koste kan gaan van de zichtbaarheid in het nest.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Acryl nesten

Bericht door Everio »

Het ziet er wel mooi uit maar ik ben echt iemand die wel eens een weekend ofzo weg is, en dan wil ik voordat ik ga nog wat voorbereidingen treffen en dan het hele weekend er niet naar om hoef te kijken, met zo'n klein vochtreservoir zal dat sowieso niet werken.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

Ik heb vernomen dat je dit nest eens per 3 dagen hoeft te bevochtigen.

Binnenkort ga ik hem zelf ook gebruiken, ben benieuwd. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Acryl nesten

Bericht door Mika »

Ik denk dat er vooral qua zichtbaarheid wel voordelen aan zijn. Er zullen zeker mieren zijn die het daar goed in doen. De meeste soorten knagen echter zeker wel door gips, dus onfialbaar is zulk een nest zeker niet. Men zou ervoor kunnen zorgen dat de watertoevoer afgesloten kan worden met metaalgaas waar de mieren niet door kunnen: je zal dan wel elke keer het nest onder water zetten indien de werksters gegraven hebben, waardoor je minder zal kunnen bevochtigen. Idealiter te bevochtigen in een gipslaag, met een metaaldraad tegen ontsnapping verwerkt in de gipslaag.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

Het nest heeft geen laag die geheel van gips is gemaakt.

Afbeelding

Het nest bestaat uit 4 lagen:
  • Onderlaag
  • Voorgevormde laag van kamers dat met zand of gips gevuld kan worden
  • De hoofd laag ook wel de muren van de kamers
  • Bovenlaag
Ik zal wel een foto maken van alle lagen, zodat duidelijk is hoe het nest in elkaar steekt. Extra voordeel van dit nest is dat je het nest makkelijk schoon kan maken. Alle lagen kan je individueel wassen. Geen kans op uitbraken.
kjeld13

Re: Acryl nesten

Bericht door kjeld13 »

Hoe moet je ze hierin voeren? In die cirkel?
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

Yep. In de cirkel. Er zit een deksel op.
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Acryl nesten

Bericht door dondiablo »

Nog even één vraagje, hoe verhuis je ze hier uit ? Heb je enig idee? Het enige wat ik kan bedenken is het hele nest in de buitenwereld van het nieuwe nest neerzetten of iets dergelijks?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

Wat je zegt, het hele nest in de buitenwereld zetten van het nieuwe nest. Bij een nest van een klein formaat is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Acryl nesten

Bericht door semar »

Als het resevoir geen direct kontakt met het gips maakt kan het gips het water toch niet naar het nest transpoteren en werkt de vocht voorziening niet.
Ik begrijp dat het bruine deel in de gangen het gips is? hoe maakt dat dan kontat met het water reservoir?

Zelf gebruik ik deze nesten van antstore, zoals je kunt zien maakt iedere kamer hier kontakt met het plastic sponsje.
Deze nesten gebruik in nu een jaar, het werk prima voor soorten die niet zo vochtig hoeven te zitten zoals Lasius Niger, bij de Myrmica Rubra die veel meer water nodig heeft werkt het veel minder.
Sinds de foto heeft deze kolonie de spons al òpgeknaagt` nu moet ik ze watwer geven door de watjes in de gangen 2x per dag kletsnat te maken. Doe ik dat niet zie je dat 90% van de weksters water haalt in een buisje in de buitenwerend en het broed wordt opgestapeld tegen het meest vochtige watje.

Ik gebruik deze nesten nu dus wel voor soorten niet niet ´nat´hoeven te zitten, voor de vochtminaars is dit niet een goed nest, maar zelfs dan moet je 1x per dag het sponsje met een injectiespuit bevochtigen, het gaat tenslote voornamelijk over de luchtvochtigheid, droogt het sponsje uit dan wordt dat snel minder.

vriendelijke groet
Semar(Domiinique)

ps, ben wel benieuwd hoe dit bij dit model nest uitpakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Acryl nesten

Bericht door kjeld13 »

Misschien moet je dan iets van een stukje (plexi)glas over het watje van het nest doen Semar, zo verdampt het minder snel lijkt me. Als je weer moet bijvullen haal je het stukje glas er gewoon weer van af, het is maar een idee.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

semar schreef:Als het resevoir geen direct kontakt met het gips maakt kan het gips het water toch niet naar het nest transpoteren en werkt de vocht voorziening niet.
Ik begrijp dat het bruine deel in de gangen het gips is? hoe maakt dat dan kontat met het water reservoir?
Het nest kruipt via de lagen naar het gips toe. Het gips zuigt het water op.
Zelf gebruik ik deze nesten van antstore, zoals je kunt zien maakt iedere kamer hier kontakt met het plastic sponsje.
Deze nesten gebruik in nu een jaar, het werk prima voor soorten die niet zo vochtig hoeven te zitten zoals Lasius Niger, bij de Myrmica Rubra die veel meer water nodig heeft werkt het veel minder.
Sinds de foto heeft deze kolonie de spons al òpgeknaagt` nu moet ik ze watwer geven door de watjes in de gangen 2x per dag kletsnat te maken. Doe ik dat niet zie je dat 90% van de weksters water haalt in een buisje in de buitenwerend en het broed wordt opgestapeld tegen het meest vochtige watje.
Alle acryl nesten komen van dezelfde fabrikant. De eerste gefabriceerde nesten waren zonder een gips laagje. Toen werd het bevochtigingssysteem gebruikt dat jij omschrijft. Alle nieuwe acrylnesten maken gebruik van een gipslaag. [/quote]
ps, ben wel benieuwd hoe dit bij dit model nest uitpakt.

Ik heb er nu al een weekje Pheidole noda in zitten. Ze zijn nog niet dood gegaan. Er zijn veel nieuwe eitjes. Hieronder een nest van een grote Pheidole kolonie in een acryl nest. Ik vind de nesten zelf zeer geschikt voor kleine soorten. Kleine kans op uitbraken en je kan ze goed bezichtigen.
80x20.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kjeld13

Re: Acryl nesten

Bericht door kjeld13 »

Zelf maken en uitbreider vind ik nog altijd goedkoper, (op veel dingen)efficienter en leuker. In ytong heb je denk ik ook meer variatie en mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Acryl nesten

Bericht door Everio »

Ik vind het ook leuk om zelf de ytong nesten te maken. (Nu dan nog, misschien als ik dit vaker doe dat dit minder wordt haha..)

Je kan er ook zelf je eigen touch aan geven, een stukje persoonlijk...
kjeld13

Re: Acryl nesten

Bericht door kjeld13 »

Precies, die acrylnesten zien er zo "gekocht" en gefabriceerd uit.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Acryl nesten

Bericht door semar »

kjeld13 schreef:Misschien moet je dan iets van een stukje (plexi)glas over het watje van het nest doen Semar, zo verdampt het minder snel lijkt me. Als je weer moet bijvullen haal je het stukje glas er gewoon weer van af, het is maar een idee.
het is van boven al afgesloten met acryl, bevochtigen via injectienaald
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Acryl nesten

Bericht door semar »

kjeld13 schreef:Precies, die acrylnesten zien er zo "gekocht" en gefabriceerd uit.

En wat is daar mis mee?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Acryl nesten

Bericht door semar »

Het nest kruipt via de lagen naar het gips toe. Het gips zuigt het water op.
je moet dan wel erg veel water in het reservoir doen voordat het water tussen de acryl lagen naar het gips toe kruipt?

Alle acryl nesten komen van dezelfde fabrikant. De eerste gefabriceerde nesten waren zonder een gips laagje. Toen werd het bevochtigingssysteem gebruikt dat jij omschrijft. Alle nieuwe acrylnesten maken gebruik van een gipslaag. [/quote]

volgens mij komt het nest wat jij gebruikt hiervandaan? http://www.mrowkoyad.pl/index.php?cPath=30
maar hoe weet je dat ze allemaal van dezelfde fabriek komen?

vriendelijke groet

Semar(Dominique)
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Acryl nesten

Bericht door McK »

semar schreef:
kjeld13 schreef:Precies, die acrylnesten zien er zo "gekocht" en gefabriceerd uit.

En wat is daar mis mee?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik vrees dat er enige jaloezie meespeelt, want er is helemaal niks mis met deze nesten, ze ogen veel mooier en professioneler.
Als je een slang of een spin koopt ga je ook altijd een prefab nest/terrarium kopen en niet zelf eentje in elkaar steken.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Acryl nesten

Bericht door mn »

McK schreef:
semar schreef:
kjeld13 schreef:Precies, die acrylnesten zien er zo "gekocht" en gefabriceerd uit.

En wat is daar mis mee?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ik vrees dat er enige jaloezie meespeelt, want er is helemaal niks mis met deze nesten, ze ogen veel mooier en professioneler.
Als je een slang of een spin koopt ga je ook altijd een prefab nest/terrarium kopen en niet zelf eentje in elkaar steken.
Dat hangt van persoon tot persoon af denk ik dan.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
kjeld13

Re: Acryl nesten

Bericht door kjeld13 »

Jaloers ben ik niet. Ik zeg niet dat deze nesten slecht zijn, ik vertel gewoon mijn voorkeur. En tenslotte lijkt mij zelf een goed onwerpte en gebouwde setup niet minder professioneel dan een van een webshop gekocht nest. Iemand die een auto zelf maakt is ook (gemiddeld) professioneler met auto's dan iemand die een auto koopt. Alsnog gaat deze hobby naar mijn mening niet om professioneel lijken.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Acryl nesten

Bericht door Unexisted »

semar schreef: je moet dan wel erg veel water in het reservoir doen voordat het water tussen de acryl lagen naar het gips toe kruipt?
In het begin wel ja. Als het eenmaal vochtig is en je blijft het bevochtigen heb je veel minder nodig. Zelfde als bij het bevochtigen van compleet droog y-tong.
volgens mij komt het nest wat jij gebruikt hiervandaan? http://www.mrowkoyad.pl/index.php?cPath=30
maar hoe weet je dat ze allemaal van dezelfde fabriek komen?
Deze nesten worden met een CNC-achtige machine gemaakt, gelaserd. Zijn vreselijk duur. Alle nesten die op de markt zijn lijken op elkaar. Hoogstwaarschijnlijk zelfde fabrikant.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Acryl nesten

Bericht door Everio »

Jaloers? Ben ik ook zeker niet, waarom jaloers zijn als ik het ook kan kopen? Zou pas jaloers kunnen zijn als iemand juist zo'n nest zelf heeft gemaakt en ik er geen kan krijgen. (En dit wel zou willen.)

Bij mij is een belangrijke factor dat ik niet dagelijks wil bevochtigen, komt wel eens voor dat ik enkele dagen niet thuis ben. (Bij mijn vriendin in het weekend bijvoorbeeld.) Of noem maar op... Het zou al een groot verschil zijn als er zo'n soortgelijke nesten bestonden die wel bevochtiging hebben waar je dagen niet naar om hoeft te kijken!

Gaat wel erg ver om te zeggen dat het direct te maken heeft met jaloezie!
Plaats reactie