Maden als voedsel

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Maden als voedsel

Bericht door zaphero »

Misschien even een tip, als je maden koopt bij een hengel/dieren winkel voor 50 cent, heb je heel veel maden voor je mieren als voedsel. Het is zeer goedkoop (bij mij dan).
Ik denk dat ze ook nog vol met eiwitten zitten. Misschien een handige tip voor mensen die met voedselkweken zitten. :)
zaphero
sandoz
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 31 januari 2010
Leeftijd: 54

Re: Maden als voedsel

Bericht door sandoz »

Mijn GFT-bak zit ook vol met maden. :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Maden als voedsel

Bericht door Everio »

sandoz schreef:mijn GFT bak zit ook vol met maden :cry: :cry:
Hoe smerig is dat dan? ;) Als ik ze al in mn gft-bak had zitten, ging ik ze echt niet aan m'n mieren voeren! ;)

Bij een viswinkel krijg je ook meelwormen.. (Onder andere, heb ze ook al bij een standaard dierenwinkel gezien.)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Maden als voedsel

Bericht door Phantom »

Maden kosten bij een sportvisserijwinkel in mijn dorp 1 euro per ons, ongeveer. Ze stinken wel naar vis. Mieren accepteren maden moeizaam, ze zijn erg groot, krachtig, hebben een stevige huid en bieden veel weerstand. Opensnijden is niet erg handig, dan lopen ze leeg..
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Maden als voedsel

Bericht door zaphero »

Bij mij waren ze gretig aangenomen. Van de 1000 mieren waren er 250 buiten die de 5 maden haalden. Bij mij is dit een top oplossing voor voedsel.
zaphero
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Maden als voedsel

Bericht door Everio »

Welke soort mieren zaphero?

Ik moet ook een nieuwe levende aassoort hebben die makkelijk is en niet smerig! ;)

Maden bewaar je makkelijk in de koelkast in hun bakje, gaan ze langer mee. (Gelukkig vist mijn vader ook dus dat is geen probleem! (A))
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Maden als voedsel

Bericht door zaphero »

Ik heb lasius niger. Ze zijn zo weg bij mij. Ik zou het zeker proberen.
zaphero
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Maden als voedsel

Bericht door Unexisted »

Over wat voor maden hebben we het? De kleine maden die ik haal bij een dierenwinkel zijn zeer gewild. Ze kosten 50 cent voor een hele zak. Wel een goedkope manier om de honger te stillen van mijn Pheidologeton diversus kolonie. Ben alleen bang dat ze snel zullen gaan schimmelen. Bovendien stinken die beesten, niet normaal.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Maden als voedsel

Bericht door Everio »

Ik haalde ze vroeger wel eens voor te vissen in zo'n bakje, die zet je in de koelkast en kan je zo echt lang bewaren. Vind ze helemaal niet zo stinken, alleen als je je neus er boven hangt ja. :P Een kweek fruitvliegen stinkt 10x erger!

(Als je het bakje in de koelkast zet ruik je er echt niks van bij maden!)
Gebruikersavatar
zaphero
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 31 maart 2009
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Maden als voedsel

Bericht door zaphero »

Ik bedoel de maden die everio beschrijft. Ongeveer 1 cm lang.
zaphero
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Maden als voedsel

Bericht door mn »

De geur van je fruitvliegenkweek hangt af van welk substraat je gebruikt om ze op te kweken.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Maden als voedsel

Bericht door Everio »

mn schreef:De geur van je fruitvliegenkweek hangt af van welk substraat je gebruikt om ze op te kweken.
Kweek zo gekocht bij een winkel, een substraat deels bestaande uit brinta. (Zo zag het uit van de onderkant. :P) Maar op een gegeven moment vond mijn vader het te erg stinken en heeft het toen weg gegooid haha.

Vandaag eens maden gekocht, 60 cent voor een bakje met een diameter zo groot als een halve liter blik bier (A) en ongeveer 4 cm hoog. Zijn er dus honderden.

Als ik ze geef vallen ze ze aan (Messor barbarus) maar erg terughoudend. Als de made uit de buurt van de nes ingang is laten ze hem dan ook direct met rust. (Kolonie is pas 40-50 werksters groot.)

Als ik de made door knip loopt hij half leeg, plakt dan door het vocht half vast aan de buitenwereld (kale bak, geen ondergrond) en ze krijgen hem dan niet verplaatst. Dan eten ze hem voor de helft buiten op en nemen dan de rest mee naar binnen het nest in. Laat wel een vieze plek achter in de buitenwereld. :P Misschien wanneer de kolonie wat groter is ik hem niet zo door midden hoef te knippen en ze het wel aan kunnen. :P Wel leuk om te zien dat er dan toch wat agressiviteit naar boven komt! :)
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Maden als voedsel

Bericht door ProXi »

Mijn Camponotus Ligniperda mieren nemen ze niet aan :p
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Maden als voedsel

Bericht door Everio »

Ze nemen het wel aan maar zodra ze lek gaan geeft het een gigantische rotzooi. :P
Anderalex
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 juni 2020
Gender:

Re: Maden als voedsel

Bericht door Anderalex »

Als je ze met een naald doodprikt tussen de 2 zwarte stipjes spuiten ze normaal niet leeg
Ik ben er gisteren mee gaan vissen vandaar de "ervaring" ga de overschot zo voeren aan me lasius niger
Plaats reactie