Verhuizen naar buiten

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Verhuizen naar buiten

Bericht door expression »

Ik heb al op sommige forums gelezen dat sommige mensen hun kolonie naar buiten laten verhuizen omdat ze er geen tijd meer voor hebben of omdat ze te groot worden.
Ik heb nu nogal een rare vraag: Hoe verhuis je een kolonie naar je tuin of een pleintje? Zullen ze het overleven of gaan ze dood?
Ik ben nog maar 13. Er kan nog een hoop veranderen in mijn leven.
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Phantom »

Sommige kolonies zullen het overleven, mits ze groot genoeg zijn en in het juiste jaargetijde, op de juiste plek vrijgelaten.

Over het algemeen is het verstandiger een kolonie te vernietigen door ze te verhongeren, uitdrogen of te laten verstikken. Dat lijkt vervelend, maar zo weet je zeker dat je de natuur met rust laat.
expression
Lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 19 juli 2010
Locatie: Steenokkerzeel
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door expression »

Lijkt me niet zo aardig.
Maar daar moet ik me ook geen zorgen over maken omdat ik het niet van plan ben.
Was nieuwsgierig. ;)
3x Lasius Niger
1x Lasius Flavus
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door efbi »

Sommige soorten laat je zelfs beter niet buiten los omdat zoals Phantom al aanhaalde dit problemen kan geven in de natuur.
Als bijvoorbeeld een dier uit een ander land naar ons land gebracht wordt dat hier ook de goeie condities vind om te overleven, en geen natuurlijk vijand heeft buiten misschien de mens kan dit groter problemen geven en andere dieren in gevaar brengen.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Everio »

Zo ben je zelfs strafbaar als je niet inheemse soorten vrij laat. Als je hierop betrapt wordt of men komt erachter dat jij dit gedaan hebt kan je op draaien voor de gemaakte kosten en schade aan het milieu.

Dan zal het sowieso niet zover komen als er niks wezenlijks in de natuur verandert. Maar zo zijn er al bepaalde miersoorten op plaatsen waar ze niet thuis horen en alle andere soorten uit roeien. (Kan even niet op een naam komen.)

Dan zal er natuurlijk niet veel gebeuren als jij uit je tuin een Lasius niger kolonie op graaft en die daar ook weer vrij laat maar goed, onder het mom van verkomen is beter dan genezen raden wij aan geen enkele kolonie in de natuur vrij te laten.

Zo heb ik ook eens een keer een documentaire gezien waar ze 20-30 jaar geleden een bepaalde film hebben opgenomen op een eiland (best bekend, naam kwijt. ;)) waarbij ze bij die film gebruik maakten van verschillende dieren die oorspronkelijk niet daar voor kwamen. Bij deze film ging het om een bepaalde slang, een slang die daar oorspronkelijk niet voor kwam, daar dus geen natuurlijke vijanden had en zodoende na 20 jaar bijna al de andere dieren heeft opgegeten en uitgeroeid. Zo is het dus ook dat wanneer je op de eiland rond loopt het muisstil is, waar je normaal in dicht begroeide gebieden alleen maar dieren geluiden hoort hoor je daar niks.

Wel is die slang daar in overvloed.

Het probleem is dat ze 20-30 jaar geleden niet zo bezig waren met dat soort gebeuren, niet overzagen wat dit voor de natuur betekende.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Mika »

Ik vraag me weer af op welke forums, en waar (welke landen) men dergelijke zaken voorstelt. Bedoelt men niet verhuizen naar de buitenwereld, en ze daar tijdelijk in buisjes laten leven? Dat heb ik al een paar keer gedaan met te groot geworden kolonies.

Ik vind dat je kolonies uit je omgeving mag vrijlaten, omdat die verandering vergelijkbaar is met de verstoring die de mens veroorzaakt door aanwezig te zijn in een bepaald gebied. Als je met een auto rijdt, als je een groentetuin onderhoudt, of als je enkele kolonies vernietigt met insecticiden, dan bevoordeel je ook andere mierenkolonies. Dat zijn allemaal zaken die de modale mens geregeld doet.

En verder, om Everio te ondersteunen: er zijn mensen die geld verdienen door insecten te verdelgen. Stel dat jij een tropische soort vrijlaat, en die soort besmet een heel huizenblok, of appartementsblok, en men kan dat naar jou doortraceren, dan staan die mensen te trappelen om een heel grote factuur aan jou door te rekenen. (En dan kunnen ze zich laten gaan en doortellen, omdat jij de schuldige bent.)
DUCKDUCKGO!
Marty
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 februari 2010
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Marty »

Everio schreef:Zo heb ik ook eens een keer een documentaire gezien waar ze 20-30 jaar geleden een bepaalde film hebben opgenomen op een eiland (best bekend, naam kwijt. ;)) waarbij ze bij die film gebruik maakten van verschillende dieren die oorspronkelijk niet daar voor kwamen. Bij deze film ging het om een bepaalde slang, een slang die daar oorspronkelijk niet voor kwam, daar dus geen natuurlijke vijanden had en zodoende na 20 jaar bijna al de andere dieren heeft opgegeten en uitgeroeid. Zo is het dus ook dat wanneer je op de eiland rond loopt het muisstil is, waar je normaal in dicht begroeide gebieden alleen maar dieren geluiden hoort hoor je daar niks.

Wel is die slang daar in overvloed.
Ik meen dat je het eiland Guam bedoelt?
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Everio »

Kan goed kloppen ja, ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Maar inderdaad, alle vogels zo goed als verdwenen... Zodoende muisstil.. Beetje akelig lijkt me in een gebied waar je normaliter alleen maar natuurlijke geluiden hoort.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door mn »

Dan zou de slang uiteindelijk moeten sterven door voedselgebrek. En dan begint de cirkel opnieuw. Er komen nieuwe dieren etc etc...
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Everio »

Maar hij eet niet enkel vogels natuurlijk, ook andere dieren moeten er aan geloven. En als de slang sterft doordat er geen andere dieren zijn, dan kunnen die andere dieren zich ook niet meer voort planten... Zij zijn immers ook allemaal dood, opgegeten.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door mn »

Everio schreef:Maar hij eet niet enkel vogels natuurlijk, ook andere dieren moeten er aan geloven. En als de slang sterft doordat er geen andere dieren zijn, dan kunnen die andere dieren zich ook niet meer voort planten... Zij zijn immers ook allemaal dood, opgegeten.
Ik denk dat je altijd wel enkele overlevende hebt die de slangen niet te pakken krijgen, of er spoelen nieuwe dieren aan op een stuk hout of dergelijke, of eieren van reptielen komen na lange tijd ondergronds gelegen te hebben uit. Nadeel is dat slange een lange tijd zonder eten kunnen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Verhuizen naar buiten

Bericht door Phantom »

En nu weer ontopic. ;)
Plaats reactie