Kolonie starten

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Kolonie starten

Bericht door insaniac »

Hallo allemaal,

Waarschijnlijk zal deze post al wel 10.000x gepost zijn, excuses hiervoor alvast.
Ik wil graag voor het eerst beginnen met een kolonie te starten, echter weet ik niet zo goed welke soort ik moet doen.
Ik wil het graag op mijn slaapkamer neerzetten. Het hoeft niet zo'n gigantische grootte kolonie te worden, aangezien dit mijn eerste keer is.

Iemand enige suggesties welke handig is op mijn bureau past wel een uiteindelijke nest van 80x40x40 (LxBxH)

Alvast bedankt voor jullie geduld voor de 6.000e postover dit onderwerp, en hoop op een antwoord
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kolonie starten

Bericht door Everio »

Lees de volgende pagina's eens door zou ik zeggen:

Beginnershandleiding.

Veelgestelde vragen.

Handleidingen.

Ik denk dat je dan al veel meer informatie hebt opgestoken.
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

Ja dat heb ik al gedaan, en allemaal andere dingen gelezen, maar ik wil niet graag een kleine kolonie hebben maar ook niet te groot, snap je?
Wil niet 6.000 meelwormen per dag hoeven voeren (figuurlijk gesproken).

Edit:
Het liefst een soort, dat ik zelf gemakkelijk de voedsel kan kweken, zonder luxelampen of eten of zo
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kolonie starten

Bericht door jkinkie »

Dan kun je het beste voor Messor barbarus gaan denk ik dan.
Deze soort eet zaden, groeit niet zo snel op kamertemperatuur en is niet zo moeilijk om te houden.

En als je wil dat de kolonie sneller gaat groeien dan kun je een warmtematje er aan toevoegen.
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

Het hoeft niet langzaam te gaan of zo, maar ik heb ook berichten gezien die ontzettend grote nesten nodig waren met miljoenen werksters.
Ik wil gewoon dat het ongeveer op die oppervlakte kan zijn,... ik weet niet dus hoe groot een ytong nest daarvoor moet zijn. Ik wil graag voorbereid zijn en niet op het eind wanneer ik ze moet laten verhuizen en er dan opeens achter kom dat het te klein gaat worden of juist te groot.
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kolonie starten

Bericht door oblivious »

Kijk wat rond bij de blogs, vaak staat daar ook in in wat voor formicarium ze gehouden worden en hoeveel ruimte alles inneemt.
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kolonie starten

Bericht door jkinkie »

Dan kun je het beste Lasius niger nemen.
Die past de groei snelheid een beetje aan aan de hoeveelheid eten en warmte.
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

en 50.000 werksters is dat gemiddeld gezien of maximum van de nestgrote? zoja maximum nestgrootte, mijn bureau opp. is groot genoeg?
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Kolonie starten

Bericht door mpower000 »

In een aquarium van 80X40X40 kan je een hele grote kolonie houden als je het nest zelf wat verstandig aanpakt. Messor Barbarus is inderdaad een makkelijke soort om te verzorgen en te voeden, zeker eens je de 100 werksters voorbij bent, maar meestal wordt deze soort toch afgeraden voor beginnelingen. Ik zou beginnen met Lasius Niger omdat je die tegen verzendingskosten kunt krijgen, niet veeleisend is en snel groeit. Door de kleine afmeting van de mieren, is het ook niet zo moeilijk om een grote kolonie in een in verhouding klein nest te huisvesten (ideaal dus voor op een bureau dus).

En het hangt natuurlijk van de soort af, maar 50.000 werksters in gevangenschap is inderdaad een grote volwassen kolonie (max).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kolonie starten

Bericht door Everio »

Lasius niger (zwarte tuinmier) en Myrmica rubra (rode steekmier) zijn de twee beginnerssoorten die hier op het forum aangeraden worden. Beide soorten zijn inheems.

Messor barbarus is geen beginnerssoort meer maar met veel geduld wel te houden! Zo ben ik ook begonnen.

Lees inderdaad de blogs eens door, daar vind je veel informatie.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Kolonie starten

Bericht door Mika »

50.000 werksters is een geschat getal uit de natuur. Een kolonie hoeft helemaal niet zo groot te worden.
DUCKDUCKGO!
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

klinkt raar hoor,.. maar ik heb dan niet een half nest met Lasius niger werksters? als 50.000 de echte max Max?
ik bedoel nest formaat kan zeker 80x40x40 dan heb ik nog ruimte van 40x40x40 ofzo vooor buitenwereld, ik bedoel wil dan ook een heel bureau vol hebben :P
Als deze ruimte net er tussen in zit, kan ik altijd nog meer ruimte creeren.

ik weet dat ze de eerste tijd toch in een buisje zitten, maar alvast vooruit werkend denken. Wil de mieren ook een goed leven gunnen, ipv ze eerst laten creperen omdat ik niet goed gepland of vooruit gedacht heb.

Iemand enige suggesties daarover?
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Kolonie starten

Bericht door mpower000 »

Ik begrijp niet goed wat je wil... Je wilt een mierenkolonie houden die een nest inneemt dat de hele opp. van je bureau inneemt???
Voor 1 kolonie is dit heel groot en zul je waarschijnlijk een 2tal jaar moeten wachten eer je zo'n grote kolonie kan hebben (afhankelijk van welke soort en hoe goed ze het doen natuurlijk). Heb je eigenlijk al ooit mieren gehouden???
Als ik jou was, begin met een Lasius niger en als dat goed gaat, kun je altijd overschakelen op Messor barbarus of Camponotus substitutus (die zo'n groot nest wel kunnen gebruiken als ze groot worden). Hoe dan ook zal je met een klein nest moeten beginnen voor je ze in een heel groot nest kunt plaatsen na een paar jaar (er zullen minstens 2 kleinere nesten moeten zijn voor ze uiteindelijk in zo'n groot kunnen).
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

nee, ik heb nog nooit mieren gehouden, ik wil er mee beginnen. Wil geen vet moeilijke/dure soort, omdat dit mijn eerste keer is vandaar dat ik dit vraag, want waar je ook zoekt je krijgt wel altijd soorten om mee te beginnen,. maar dan welke van deze 4 soorten is het beste/leukste?(voor beginners zoals ik)


Maar als het mieren houden mij goed bevalt (zonder al te veel uitbraken:))
is mijn uiteindelijke doel verschillende soorten hebben en zelf de voedsel gaan kweken.Hiervoor moet ik eerst wat "expertise" opbouwen door een paar jaar beginnende soorten te houden zonder gedoe, dat ik weet wat ik ongeveer te wachten sta. voor ik mezelf in het diepe gooi
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Kolonie starten

Bericht door jkinkie »

Ik vind Myrmica rubra een zeer mooie beginners soort want deze zijn zeer actief, hebben naaktpopen en zijn polygyn.
En Lasius niger is iets gemakkelijker te houden,groeit sneller en kun je gemakkelijker boosten.
En Messor barbarus eet zaden en heeft majors.

Ik vind de tegenvallers van myrmica rubra dat ze kunnen steken en wat meer stress krijgt bij een warmere omgeving.
En Lasius niger heeft geen tegenvallers alleen zijn een beetje standaard.
En Messor barbarus raakt snel gestrest en ontwikkelen traag bij lagere temperatuur.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kolonie starten

Bericht door Phantom »

Een kolonie L.niger met een nest van 80x40x40 is enorm groot (lees: tienduizenden mieren, zoals anderen al opmerkten). Dat lukt je niet, zeker niet als beginner. Met name omdat je de voedselvoorziening niet kan onderhouden, maar ook omdat je je grondig vergist in wat een mierenkolonie nodig heeft. Een beginnende kolonie heeft maar enkele centimeters aan nestruimte nodig, tegen de tijd dat de kolonie van je bedoelde proporties is ben je jaren verder. Zo'n groot nest heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de werksters overal gaan zoeken naar voedsel, drinken en plaats voor een nieuw nest. Het vergroot de kansen van een (beginnende) kolonie zeker niet.

Als je wil beginnen met mieren houden, dan raad ik je sterk aan een nieuwe kolonie L.niger aan te schaffen of te vinden (al zal je niet veel bruidsvluchten meer meemaken dit jaar). Deze huisvest je in een reageerbuis en geef je een kleine buitenwereld zodra er werksters zijn. Zo kan je de ontwikkeling helemaal volgen en raak je niet te teleurgesteld als de mieren niet doen wat je wilt of zelfs doodgaan. Het zijn beesten die doen wat zij prettig vinden, en aangezien het insecten zijn, zijn dat hele andere dingen dan wat jij prettig vindt. ;)
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

Hehe, insecten kan er ook niet op bouwen. :) Nee, ik heb al bij Floris een bestelling geplaatst, ik kwam er inderdaad achter via NOG meer onderzoek bijna onmogelijk om dat als beginner te krijgen, maar met lasius niger kan ik kijken of mieren houden wat voor mij is. Zodra dit geval is kan proberen met een wat "moeilijkere" soort en die eventueel meer ruimte nodig is, maar 1 grote kolonie of meerdere kleine, maakt niet zoveel uit voor mij. Leek mij gewoon leuk om dat te hebben, maar dat kost VEEEEEL tijd. Liever wat makkelijker beginnen zodat ik zeker weet dat ik het kan en/of wil.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kolonie starten

Bericht door Everio »

Om toch even in te haken nog, ik vind Messor barbarus echt wel een beginnerssoort, misschien nog wel meer dan Lasius niger of Myrmica rubra!

De reden is dat zij zaden eten en veel minder vocht nodig hebben. (Lees: ik hou mijn kolonie van +300 werksters in een compleet droog nest!! Er ligt wel nog een testbuisje met waterreservoir in de buitenwereld.)

Waar je wel op moet letten dat vooral een beginnende kolonie rust nodig heeft, zijn erg snel gestresst! Een warmtematje versneld de broedontwikkeling meer dan bij Lasius niger of Myrmica rubra.

Geduld is dan wel een must!
insaniac
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 34

Re: Kolonie starten

Bericht door insaniac »

Haha, ik zal het onthouden niet elke dag te kijken bij mijn mieren (als ik ze heb).
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Kolonie starten

Bericht door Phantom »

Messor barbarus is erg stressgevoelig, terwijl je L.niger en M.rubra bijna van een trap af kan gooien zonder ze te storen (het is dat het buisje dat doorgaans niet overleeft, anders zou ik het nog proberen).
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Kolonie starten

Bericht door oblivious »

Ik moet mij er ook elke dag van weerhouden mijn Messor barbarus op te pakken en het rode folie te verwijderen om te kijken of de kolonie al eitjes heeft.... maar ik ga er van uit dat eht wel goed zit omdat hun hele buis vol met zaadjes ligt en ik af en toe een werkster zie drinken van het reageerbuisje met water.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Kolonie starten

Bericht door Floris »

De gevoeligheid voor verstoring van een beginnende kolonie is precies de reden dat we Messor barbarus niet aanraden als beginnerssoort. Iemand die heel enthousiast twee keer per dag kijkt, zou de koningin zo kunnen verstoren dat ze geen kolonie kan stichten.
Wat betreft de gemakkelijke verzorging heeft Everio gelijk.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie