Camponotus truncatus (Mika)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Camponotus truncatus (Mika)

Bericht door Mika »

Hier komt een blog van mijn kolonie Camponotus (de oude naam was Colobopsis) truncatus.

Deze kolonie heb ik per toeval kunnen vangen op vakantie in Italië. Ik heb ze nu al 10 weken. De hele kolonie bevindt zich in een buisje zonder waterreservoir. Het is een redelijk kleine soort, met minors van een 4.5 mm, en majors van ongeveer 5 mm. Ze leven in dode takjes, en ze zijn duidelijk niet de meest dominante soort in de boomkruinen. Het zijn heel snelle lopers, die zich bij het minste onraad stevig tegen de boomschors aandrukken.

Het interessante aan deze soort is de wijze waarop ze hun kolonies verdedigen. De majors hebben een afgeplatte, ronde kop ontwikkeld, die naar voor toe volledig recht is begrensd. Vanaf de kop te beginnen lijkt de hele mier dus een cilinder. Met die afgeplatte kop blokkeren ze de ingang van het nest, die ook is aangepast aan de grootte van de majorkop. Enkele tekeningen zullen veel duidelijk maken. Deze tekeningen heb ik gevonden op internet, maar ik weet niet wie de drager van de rechten is:

Afbeelding

Je ziet een minor die terugkeert naar het nest en de major in die de ingang blokkeert waarschuwt met de voelsprieten dat ze naar binnen wil komen. De ingang is door middel van een substantie (hout, etc) aangepast, zodanig dat de kop van een major hem bijna geheel blokkeert. Indien de opening te groot is, wordt ze geblokkeerd door meerdere majors:

Afbeelding

(Indien iemand de naam van de maker van de tekeningen kent, zal ik die nog aanbrengen.)

Deze mier is dus aangepast aan het droge klimaat van dode takken in een boom, die ze uitholt en die ze bewoont. De werksters fourageren op de boom, en de majors dienen voornamelijk voor het blokkeren van de ingangen, en als voedselopslagplaats. Deze soort heeft verder nog enkele interessante aanpassingen aan het leven in een zulke niche.

Zoals gezegd houd ik de kolonie in een buisje zonder waterreserve. De larven hebben inderdaad geen hoge luchtvochtigheid nodig. In het nest zijn altijd wel een groot aantal fysogastrische mieren aanwezig, die een broodnodige water-en voedselreserve bijhouden. De werksters zijn snelle drinkers, en ze vertonen een fysogastrie die vooral naar 'achteren' verloopt, zodanig dat een volgedronken werkster nog steeds geheel door de nestopening geraakt.

Een kolonie bewoont waarschijnlijk verschillende dode takken in een boom, en het broed zal naar de verschillende plaatsen getransporteerd worden door de werksters.

Toen ik de kolonie ving, was de koningin zeer fysogastrisch, en dat is ze sindsdien niet meer geweest: ik besluit hieruit dat de oorspronkelijke kolonie veel groter was,en dat ik geluk heb gehad, omdat ik de koningin heb kunnen vangen met het wegbreken van de dode takken waar ik bij kon. (De boom bevond zich naast de tafel waar we aten in de tuin: de hoogste tak heb ik afgebroken van een hoogte van 3-4 meter.)

Enkele foto's van de kolonie:

Afbeelding

De buitenwereld mag ik best nog eens opruimen.

Afbeelding

Zicht op fysogastrische werksters, larven en enkele poppen.

Afbeelding

Een major, op een stukje tak afkomstig van de oorspronkelijke boom.

Afbeelding

Zij-aanzicht van de major. Duidelijk de afgeplatte afgeronde kop.

Afbeelding

Vooraanzicht van een major.

Afbeelding

In het buisje (diameter 16 mm) heb ik een stompje tak gestoken. Zo kunnen de mieren hun 'karakteristieke' verdediging tonen. Er zijn 2 uitgangen, waarvan die in het midden van de tak heel mooi de opstelling zoals hierboven getoond in de tekeningen volgt. De uitgang zichtbaar op de foto, langs een scheur in de tak, is niet zo mooi afgewerkt. Er is nog veel ruimte naast de kop van een potentiële major die de wacht houdt. Meestal zijn ze dus een beetje verwijderd van de ingang.

Afbeelding

Hier steekt een major de kop buiten. Deze zou later naar buiten lopen, ze stond niet op wacht.

Afbeelding

Afbeelding

Twee werksters lopen naar buiten. het zijn 2 verschillende werksters: ze lopen zo snel dat ze 2 maal in dezelfde beweging fotograferen uitgesloten is. (Mijn flitser moet tamelijk veel werk verrichten, en heeft toch een oplaadtijd van enkele seconden nodig.)

Afbeelding

Op deze laatste foto zie je mooi een fysogastrische werkster.

Reacties, vragen en opmerkingen: graag hier.
Laatst gewijzigd door Mika op 18 apr 2009, 00:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus (Colobopsis) truncatus

Bericht door Mika »

Nog 2 foto's van dezelfde reeks.

Afbeelding

Op deze foto zie je mooi dat de minorwerkster ook een 'verhoogde' kop heeft. De inplanting van de voelsprieten is ook verhoogd ten opzichte van het vlak tussen ogen en kaken.


Afbeelding

Reacties, vragen en opmerkingen: graag hier.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus (Colobopsis) truncatus

Bericht door Mika »

Met deze kolonie is het minder goed gegaan. Er was heel veel sterfte, en er blijven nu nog maar enkele tinetallen werksters en larven over. Er werd door deze werksters heen en weer verhuisd door het bakje, maar de koningin heb ik daar nooit bij aangetroffen. Ik heb dus maanden gedacht dat de koningin samen met de werksters gestorven was. Uiteindelijk is gebleken dat ze zich de hele tijd schuil had gehouden in een minscuul gangetje in een klein blokje hout. Er zijn nu weer 2 werksters geboren, en ik hoop dat ik deze kolonie er weer bovenop krijg.

Een belangrijk probleem is dat ze warme temperaturen nodig hebben, en dat ze ook elke dag vers voedsel en water moeten krijgen, omdat ze in een zeer droge omgeving leven. Er is veel sterfte onder de larfjes, maar vreemd genoeg worden de zieke en dode larfjes bijgehouden, en niet verwijderd uit het nest.

Reacties, vragen en opmerkingen: graag hier.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Camponotus (Colobopsis) truncatus

Bericht door Mika »

Ze zijn zich aan het herpakken: er komen werksters uit, en de koningin legt weer naaldvormige eitjes.

Ik probeer ze nu elke dag vers water en honingdauwsurrogaat te geven. De fysogastrie die de werksters bereiken is echt indrukwekkend.

Reacties, vragen en opmerkingen: graag hier.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie