Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Floris »

Ik heb meerdere malen overwogen buitenwerelden schoon te maken met een stofzuiger, maar ik heb dat nooit gedaan omdat ik al de daar rondlopende mieren niet wilde opzuigen.
Ik ben er net achter gekomen dat bij veel van mijn kolonies de mieren allemaal binnen gaan zitten als de stofzuiger in de buurt van het nest hangt, zodat ze de luchtstroom al voelen. Alleen bij mijn Myrmica rubra werkte dat niet.
Als dit vaker lukt, scheelt het een hoop tijd!
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Phantom »

Ik zit hier ook al tijden over te denken bij mijn P.occidentalis-kolonie Er begint nu een serieuze stapel gepelde en halfgegeten zaden en tientallen dode mieren. Helaas dat er altijd wel enkele werksters in het vuil rondwandelen, op zoek naar verspild voedsel, vermoed ik.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Floris »

Ik kan ze duidelijk met z'n allen naar binnen zien rennen. Na een halve minuut tot een minuut is er geen een meer buiten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Phantom »

Apart gedrag. Relatief lagere druk => slecht weer op komst? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Everio »

Bij welke kolonies constateer je dit Floris?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Floris »

Ik heb het eenmaal geprobeerd met Lasius niger, Formica fusca en Aphaenogaster senilis.
De volgende keer dat de buitenwereld aan een opruiming toe is, zal ik het weer proberen. Het gaat een stuk sneller dan alles met een pincet en een kwastje uit de buitenwereld halen. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door oblivious »

Zal dit te maken hebben met de trillingen die een stofzuiger veroorzaakt? Want zodra ik de stofzuiger aanzet om mijn kamer schoon te maken zie ik mijn Lasius niger kolonies ook hard naar binnen rennen.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Floris »

Bij mij gebeurde het pas toen ik de zuigmond er vlak boven hield, zodat de mieren nog niet werden opgezogen. De Myrmica rubra weigerde zich te laten imponeren. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Everio »

Dit toch eens proberen bij mijn Messor barbarus, dat kaf wat die achter laten van die zaden is echt extreem!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Phantom »

Bij mijn P.occidentalis leek het niet erg veel effect te hebben. Er kwamen tientallen werksters het nest uit en bleven daar rondjes lopen. De afvalhoop heb ik wel kunnen wegzuigen. Ze vermijden duidelijk de wind, maar gingen bij mij niet terug het nest in.
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Everio »

Mijn Messor barbarus reageerde er ook erg raar op! Een hele grote groep werksters kwamen naar buiten, zo ook de gyne en een beetje broed?

Toen ik stopte liep een groot deel van de werksters het hele formicarium door en de gyne ging terug naar binnen samen met het broed.

Niet echt een succes, en dan laat Messor barbarus al een hoop kaf achter. (Buitenkant zaden etc.)

Niet echt een succes dus.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Lvet »

Phantom schreef:Apart gedrag. Relatief lagere druk => slecht weer op komst? :mrgreen:
Dit zou het nog best wel eens kunnen zijn, of in het simpelste geval: ze vermijden gewoon harde luchtstromen om niet weg te waaien.

Verder:
Zijn er niet wat kleinere en subtiele zuigertjes te koop/te maken met een kleinere zuigmond? Een stofzuiger is wel heel erg lomp. Bij mijn opleiding hadden we bij een practicum van die slangetjes (van zo'n 0,5-1,0 cm doorsnede) om water uit kleine bakjes te zuigen. Zoiets zou wel handig zijn.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
efbi
Lid
Berichten: 459
Lid geworden op: 15 februari 2010
Locatie: Melle bij Gent
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door efbi »

Ik bevind me nu momenteel in het zuiden van Frankrijk.
Af en toe steekt de Mistral (een sterke wind) hier hard op en de mieren die op het terras lopen doen gewoon voort, ze worden soms weggeblazen maar doen daarna weer voort.
De redenenring van de lagere druk en dus het mogelijke slechte weer dat op komst is kan volgens mij wel een grond van waarheid bevatten.
So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Buitenwereld schoonmaken met stofzuiger?

Bericht door Everio »

efbi schreef:Ik bevind me nu momenteel in het zuiden van Frankrijk.
Af en toe steekt de Mistral (een sterke wind) hier hard op en de mieren die op het terras lopen doen gewoon voort, ze worden soms weggeblazen maar doen daarna weer voort.
De redenenring van de lagere druk en dus het mogelijke slechte weer dat op komst is kan volgens mij wel een grond van waarheid bevatten.
Messor barbarus komt ook voor in die regio. (Zuid-Europa.) En bij mij komen ze juist allemaal naar buiten en gaan als gekken te keer. Als ik de stofzuiger weg haal keert de rust heel langzaam weder.
Plaats reactie