Aantal vragen over de bouw ytong

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Hallo iedereen, ik heb nog geen ervaring met mieren maar ben wel van plan ze te houden, de Lasius niger. Ik denk dat ik een ytong wil maken, als ze dat dan gebruiken heeft het nog iets van jezelf ook. Ik had alleen een paar vraagjes:

1. Als je begint met 1 koningin (gyne) en een aantal werkster (10-20), hoe groot/klein moet dat nest dan zijn? En voor hoelang is dat in ieder geval groot genoeg?
2. Hoe moet je dat water regelen? Ik wil dan zo'n grachtje maken, in T-vorm, waarbij de streep in het midden tot ongeveer halverwege het blok komt. Nog een speciale diepte nodig?
3. Die kamers, moeten die nog een speciale vorm/grootte/diepte hebben?
4. Voer, wat kan je allemaal geven? Ik heb gehoord van andere insecten, suiker, suikerwater, je kan bladluizen in de buitenwereld zetten zodat ze die melken. Zijn er verder nog dingen? Fruit, granen, kattebrokjes?
5. Wat is beter, glas of plexiglas?
6. Hoe diep en breed moeten de gangen in ieder geval zijn voor de gyne?

Dat waren de vragen denk ik wel tot nu toe :oops:


Grtz.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Floris »

Debiru schreef:1. Als je begint met 1 koningin (gyne) en een aantal werkster (10-20), hoe groot/klein moet dat nest dan zijn? En voor hoelang is dat iig groot genoeg?
Zeer klein. Bijna iedereen die met deze hobby begint, vergist zich erin hoe groot een formicarium moet zijn. Een beginnende kolonie woont prima een een reageerbuisje. Je kunt een Ytongnest maken, maar dat moet dan heel klein zijn. Denk aan een nestruimte ter grootte van een euro.
2. Hoe moet je dat water regelen? Ik wil dan zo'n grachtje maken, in Tvorm, waarbij de streep in het midden tot ongeveer halverwege het blok komt. Nog een speciale diepte nodig?
Je kunt de mieren het beste de keus geven waar ze het vochtig genoeg vinden. Als je een deel van het nest vochtig maakt, en een deel droog, kunnen ze precies goed gaan zitten. Hoe dieper het is, hoe minder vaak je het hoeft bij te vullen. Verder zijn er geen regels voor ofzo. :)
3. Die kamers, moeten die nog een speciale vorm/grootte/diepte hebben?
Een vuistregel is de hoogte van de kamers drie keer zo hoog als de werksters te maken, en zodat de koningin er wel in kan rondlopen (natuurlijk).
4. Voer, wat kan je allemaal geven? Ik heb gehoord van andere insecten, suiker, suikerwater, je kan bladluizen in de buitenwereld zetten zodat ze die melken. Zijn er verder nog dingen? Fruit, granen, kattebrokjes?
Mieren (zoals Lasius niger, maar het geldt voor veel meer soorten) eten het beste suikerwater (of nog beter, honingdauwsurrogaat) en insecten. Voor een beginnende kolonie het bestje kleine beestjes als fruitvliegjes. Bladluizen eten ze ook. :)
5. Wat is beter, glas of plexiglas?
Glas. Glas krast minder, maar is wel moeilijker te bewerken.
6. Hoe diep en breed moeten de gangen in ieder geval zijn voor de gyne?
Zodat ze erin past. Mieren zijn gewend onder de grond te zitten, ruim hoeft het zeker niet te zijn. Let erop dat de koningin zich wel kan ronddraaien.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Bedankt voor je antwooden! Zo klein?? Dan laat ik ze eerst wel in het reageerbuisje. Hoeveel mieren zijn te veel voor 1 reageerbuisje? Hoe groot moet de ytong dan worden?
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Weet niemand bij hoeveel mieren het reageerbuisje te klein wordt en hoe groot de ytong waar ze naar moeten verhuizen moet worden?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Phantom »

Bij Lasius niger kunnen dat honderden mieren zijn, maar tegen die tijd mag je ze ook al zeker overplaatsen naar een nest.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Honderden in één buisje? Ik ben wel benieuwd hoe het er uit zal zien eigenlijk.

Maar hoe groot moet de ytong worden ongeveer? 25x15? kleiner, groter?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Phantom »

Ik raad je aan om onder andere dit onderwerp te lezen. De grootte van een nest is niet eenduidig te noemen, dat verschilt per kolonie. Het nest moet niet te klein zijn, gezien de kolonie moet kunnen groeien, maar te groot kan ook weer problemen geven. Kijk ook rond in de blogs om te zien hoe andere leden het hebben opgelost. :)
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Dank je wel! Ik ga het zeker lezen!
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Everio »

Ik heb 2,5 maand een Messor barbarus kolonie van minimaal 500 werksters in twee buisjes gehouden. De buisjes waren dan wel echt vol, denk wel ook dat Messor barbarus majors heeft, Lasius niger heeft dit niet.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Wow, dat dat kan joh! Zo heb ik wel een beeld bij wat te klein is voor de dieren, het is niet snel te klein. Ik denk dat ik toch ook maar eerst een buizennest ga maken als de kolonie groter word en pas later een ytong. Nog bedankt voor je antwoord, de anderen ook!

Sorry voor mijn late reactie trouwens, ik was op bivak, en op kazernes had ik geen privileges als internet ;)
Plaats reactie