Aantal vragen over de bouw ytong

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Debiru »

Hallo iedereen, ik heb nog geen ervaring met mieren maar ben wel van plan ze te houden, de Lasius niger. Ik denk dat ik een ytong wil maken, als ze dat dan gebruiken heeft het nog iets van jezelf ook. Ik had alleen een paar vraagjes:

1. Als je begint met 1 koningin (gyne) en een aantal werkster (10-20), hoe groot/klein moet dat nest dan zijn? En voor hoelang is dat in ieder geval groot genoeg?
2. Hoe moet je dat water regelen? Ik wil dan zo'n grachtje maken, in T-vorm, waarbij de streep in het midden tot ongeveer halverwege het blok komt. Nog een speciale diepte nodig?
3. Die kamers, moeten die nog een speciale vorm/grootte/diepte hebben?
4. Voer, wat kan je allemaal geven? Ik heb gehoord van andere insecten, suiker, suikerwater, je kan bladluizen in de buitenwereld zetten zodat ze die melken. Zijn er verder nog dingen? Fruit, granen, kattebrokjes?
5. Wat is beter, glas of plexiglas?
6. Hoe diep en breed moeten de gangen in ieder geval zijn voor de gyne?

Dat waren de vragen denk ik wel tot nu toe :oops:


Grtz.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Aantal vragen over de bouw ytong

Bericht door Floris »

Debiru schreef:1. Als je begint met 1 koningin (gyne) en een aantal werkster (10-20), hoe groot/klein moet dat nest dan zijn? En voor hoelang is dat iig groot genoeg?
Zeer klein. Bijna iedereen die met deze hobby begint, vergist zich erin hoe groot een formicarium moet zijn. Een beginnende kolonie woont prima een een reageerbuisje. Je kunt een Ytongnest maken, maar dat moet dan heel klein zijn. Denk aan een nestruimte ter grootte van een euro.