Messor Barbarus en ik ben in de war

Onderwerpen die niet behoren tot de categorieën hierboven
Plaats reactie
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Messor Barbarus en ik ben in de war

Bericht door jeroenbeekman »

Hallo,

Ik heb vandaag 3 Messor Barbarus koninginnen ontvangen uit Spanje.
Ik neem aan dat het normaal is dat ze nog geen broed hebben vanwege het feit dat hun bruidsvlucht in de herfst is en dat ze na de winterslaap pas gaan leggen.

Nu vraag ik me echter af: wat moet ik nu met ze doen? Op kamer temperatuur 15-20 graden wegzetten tot Januari en ze dan verwarmen naar 25-30 graden of kan ik ze nu al gaan/blijven verwarmen tot November en dan kamer temperatuur 15-20 graden en wegzetten tot Januari?

Ik ben namelijk in de war met mijn andere kolonies die ik nu al rustig weg zet omdat ze dat zelf willen (op één zitten en niks meer uitvoeren).

Groetjes,
Jeroen
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door Phantom »

Kolonies uit Zuid-Europa houden later een winterslaap. Een goede richtlijn is als de omgevingstemperatuur (uit hun natuurlijke omgeving) onder de 10 graden komt en blijft. Dat zal voor Messor barbarus mogelijk pas in november of zelfs december zijn. Je zal zonder problemen nog werksters moeten kunnen krijgen in die aankomende periode.

Overigens, mijn L.niger kolonies zijn nog redelijk actief. Bij welke temperatuur heb jij ze staan?
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door jeroenbeekman »

Ik had ze bij 25. Nu staan ze op kamer temperatuur. Wel vroeg ja maar ik weet niet waardoor dat dan komt. Ze hadden wel erg veel broed en ze hebben nu een 20 tal werksters. Misschien dat dat z'n tol heeft gekost?

Maar als ik het goed begrijp gaan de Messor barbarus koninginnen nog eitjes leggen & ontwikkelen bij 25-28 graden en als het November-December is moet ik haar op kamer temperatuur zetten voor een tal maanden?

Groetjes,
Jeroen
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door Phantom »

Ik ben er vrij zeker van dat je M.barbarus dat zou moeten kunnen doen. De winterslaap voor veel zuid-Europese soorten is maar enkele maanden lang. Dus eind januari kan je ze weer uit de winterslaap halen, moest je dat nodig vinden.

Over de L.niger: Ik denk dat de mieren gewoon rustig op elkaar zitten. In beginnende kolonies trekken de mieren er ook alleen op uit als ze echt iets nodig hebben. Dit is om eventuele verliezen te beperken. Pas na de winterslaap zal de kolonie meer continu werken. De kans bestaat ook dat ze actief zijn op de momenten dat jij niet kijkt. Leg eens een doodgemaakt fruitvliegje in het buisje en ze zullen er vast wel aan zitten.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door jeroenbeekman »

Oke bedankt voor de tips. Vragen beantwoord. Heel erg bedankt :D
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door Mika »

Phantom schreef:Kolonies uit Zuid-Europa houden later een winterslaap. Een goede richtlijn is als de omgevingstemperatuur (uit hun natuurlijke omgeving) onder de 10 graden komt en blijft. Dat zal voor Messor barbarus mogelijk pas in november of zelfs december zijn. Je zal zonder problemen nog werksters moeten kunnen krijgen in die aankomende periode.

Overigens, mijn L.niger kolonies zijn nog redelijk actief. Bij welke temperatuur heb jij ze staan?
Zo zou ik het toch echt niet doen.

Ik liet mijn gynes steeds eerst overwinteren, en pas in het voorjaar (dat kan ook 1 januari zijn) verwarm ik ze, en dan beginnen ze zeer vlot met leggen. Ik had altijd het idee dat deze gynes geen eitjes leggen, vooraleer ze éénmaal overwinterd hebben. Ik heb nu 3 gynes van een Messor soort uit Italië, en die leggen ook geen eitjes in deze periode. Vermoedelijk moeten ze een zekere hoeveelheid majors kunnen voortbrengen, om succesvol te kunnen overwinteren met werksters.

Als er mensen zijn die succesvol Europese Messor sp. hebben opgekweekt in het jaar van de bruidsvlucht, zonder een voorafgaande afkoelingsperiode, dan hoor ik het graag.
DUCKDUCKGO!
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door jeroenbeekman »

Dus wat raad je aan? Als het in hun natuurlijke omgeving 10-15 graden is dat ik ze dan ook laat afkoelen en overwinteren? En dan begin Januari verwarmen?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door Phantom »

Mika schreef:Zo zou ik het toch echt niet doen.

Ik liet mijn gynes steeds eerst overwinteren, en pas in het voorjaar (dat kan ook 1 januari zijn) verwarm ik ze, en dan beginnen ze zeer vlot met leggen. Ik had altijd het idee dat deze gynes geen eitjes leggen, vooraleer ze éénmaal overwinterd hebben. Ik heb nu 3 gynes van een Messor soort uit Italië, en die leggen ook geen eitjes in deze periode. Vermoedelijk moeten ze een zekere hoeveelheid majors kunnen voortbrengen, om succesvol te kunnen overwinteren met werksters.

Als er mensen zijn die succesvol Europese Messor sp. hebben opgekweekt in het jaar van de bruidsvlucht, zonder een voorafgaande afkoelingsperiode, dan hoor ik het graag.
In dat geval: bedankt voor de verbetering. :)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus en ik ben in de war

Bericht door Mika »

Even gekeken, het staat zelfs gewoon zo in de care-sheet, al mag de temperatuur wat lager om de gynes te laten overwinteren.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie