Messor Barbarus (Romagoal)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Plaats reactie
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Messor Barbarus (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Bemerkingen/Vragen hier aub :-)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Mika »

In onze caresheet van Messor barbarus staat hetzelfde hoor: wij raden wel het kopen van gynes af, omdat jij niet kunt weten of deze gyne van dit jaar is, of van vorig jaar. Een gyne van dit jaar die nog geen eerste generatie werksters heeft voortgebracht, kan dat alsnog doen.

Maar je kan die gyne dus best nog even goed koud houden (apart in een proefbuisje) en haar opwarmen in het voorjaar: ik liet vroeger mijn gynes wakker worden op 1 januari, en ik had er nooit problemen mee.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Mika »

En het insekt is waarschijnlijk een tijgerlangpootmug, die zijn ongevaarlijk. Is het een mug van 5 mm, met wit en zwarte strepen, dan is het een tiger banded mosquito. Het is een tropische mug, die tientallen virussen over kan dragen, dagactief is en heel pijnllijk steekt. (Maar die is het dus niet.)
DUCKDUCKGO!
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Hmmm... Ik heb die reeds laten lopen in de buitenwereld en die staat al goed warm.
Ik denk wél dat ik nu haar holletje gevonden heb. Vermits ik haar nu niet met zekerheid weet zitten... Moet ik gewoon zo verder doen? Gewoon hopen dan wellicht dat ik over een 30 a 45 dagen werkstertjes zie rondlopen? :?
Damn... Stom van me. Volgende keer bestel ik zoiezo werksters bij, indien mogelijk. Anders koop ik niet.

Ik heb overigens die twee benamingen even gegoogled.
Die langpootmug is het zeker niet. Ik heb een idee van hoe een langpootmug eruit ziet en dat is het zéker niet.
Die tiger banded mosquito leunt er véél dichter tegenaan. Het is een echte steekmug, enkel zo mogelijk nóg groter op het eerste zicht. De TBM heeft trouwens witte dunne streepjes op lijf en poten, waar degene die ik gezien heb (en nu nog een levend exemplaar ontdekt in de badkamer btw!!!) een zwart lijf en poten heeft en dikke brede géle banden. Ook een extreem lange steekbuis ivm de gewone steekmug.
Ik heb hier nog ergens een dood exemplaar liggen. Vielleicht dat ik die eens opduikel. Of mijn foto apparaat accuraat zal zijn daarvoor betwijfel ik echter ten zeerste.

*edit : tis ook zeker geen dansmug ofzo.

**edit : Het is weldegelijk die Tijgermug die je eerder vernoemde. Na vergelijken op Wikipedia en andere sites zie ik niet in wat het anders kan zijn. Het is echt wel dat. Wel wat mja... Akelig? Dat er nu misschien nog ergens in huis zo een exemplaar rond vliegt. Ik heb gelezen dat deze muggen soms mee komen met een bepaalde tropische plant.
Nu heb ik die bepaalde tropische plant niet in huis gehaald, maar wel andere zoals een bananenplant, enz...
Soit... Een goede mug is een dode mug...
Ik heb geprobeerd er fotokes van te maken maar mijn camera is niet goed genoeg (5 MP). Het beste wat ik kan doen is een zeer wazige foto maken... :(
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4245
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Mika »

Ok, ik heb nog tijgermuggen bij me van op reis in Italië. Ze zijn echt wel een millimeter kleiner dan een normale steekmug. Ik ben verschillende keren gestoken geweest, zonder erg hehe.

In verband met je opstelling: hetgeen wij aanraden vinden wij natuurlijk echt het beste. Hopelijk lukt het bij jou ook. Als de gyne al een tijd koud heeft gezeten, dan kan het zijn dat ze nu al begint met eitjes te leggen. Het grote probleem is dat je de evolutie niet kan volgen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Nelis »

Hoe gaat het nu met je Messor gyne?
Ik heb ook alleen een gyne ze zit nu nog in een buisje tot de eerste werksters er zijn.
Heb er vandaag wat rode celofaan omgedaan kan ik ik allemaal mooi in de gaten houden zonder dat ze veel gestoord wordt.
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Romagoal
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 oktober 2010
Gender:
Leeftijd: 40

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Romagoal »

Nelis schreef:Hoe gaat het nu met je Messor gyne?
Ik heb ook alleen een gyne ze zit nu nog in een buisje tot de eerste werksters er zijn.
Heb er vandaag wat rode celofaan omgedaan kan ik ik allemaal mooi in de gaten houden zonder dat ze veel gestoord wordt.
Ben benieuwd hoe het bij jou gaat.
Nog geen nieuws... Winterslaap of dood. Ik vrees het tweede eigenlijk.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Romagoal)

Bericht door Nelis »

Ohw dat is balen. Maar misschien valt het nog mee ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Plaats reactie