messor barbarus en pindakaas

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Hallo er is mij vertelt dat messor barbarus pindakaas eet is dit werkelijk zo ? Ik vraag dit omdat ik mijn twijfels er over heb.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Floris »

Ik heb geen Messor barbarus, toch betwijfel ik het. In pindakaas zit olie en ander spul dat mieren niet eten.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Ja dat dacht ik ook eerst en als messor barbarus geen suiker water aanneemt hoe zit het dan met de suikers in de pindakaas.
Mocht ik het ooit testen zou dit dan schadelijk kunnen zijn als ze het aannemen want dan test ik het niet :) .
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat mieren niet eten wat schadelijk kan zijn. Dit weet ik echter niet zeker.
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

ameiseman schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat mieren niet eten wat schadelijk kan zijn. Dit weet ik echter niet zeker.
Umm mieren vergif is toch ook schadelijk en eten ze toch ook.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Daar heb je een punt, maar toch heb ik het gelezen. Misschien eten ze dat omdat mierenlokdoosjes speciaal voor mieren gemaakt zijn, en bijvoorbeeld pindakaas niet.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Phantom »

ameiseman schreef:Ik meen ergens gelezen te hebben dat mieren niet eten wat schadelijk kan zijn. Dit weet ik echter niet zeker.
Nee, dat is een mythe, helaas. Er zijn vergelijkbare voorbeelden voor vele dieren, zoals vogels. Maar er zijn vele dingen op aarde die gewoon gegeten worden en die uiteindelijk het einde voor zo'n beest betekent. Je kan er wel vanuit gaan dat evolutie ervoor gezorgd heeft dat dieren min of meer "weten" wat ze wel of niet kunnen eten. Maar dit is dus zeker geen regel en dingen die aanvaard worden zijn dus niet per definitie gezond of onschadelijk.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Oke, dan zat ik er dus wel erg ver naast. Het was ook niet op dit forum waar ik het las. Van vogels wist ik wel dat ze soms ''verkeerde'' dingen eten.
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door jeroenbeekman »

Lijkt me sterk dat het schadelijk voor mieren is. Je zou het hooguit wat moeten verdunnen denk ik omdat ze er misschien in blijven plakken (?).
Heb je nog een kolonie wakker dan?
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

jeroenbeekman schreef:Lijkt me sterk dat het schadelijk voor mieren is. Je zou het hooguit wat moeten verdunnen denk ik omdat ze er misschien in blijven plakken (?).
Heb je nog een kolonie wakker dan?
Neen, maar binnenkort wel. Dan haal ik mijn kolonie van 3000+ uit op 1 januari en al de rest.
Ik zou het juist niet verdunnen, want het is niet echt plakkerig dat ze er in blijven zouden zitten.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Phantom »

Probeer ook eens walnoten. Mijn P.occidentalis zijn er dol op.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Moet je dan gewoon een gekraakte walnoot aanbieden? Ik neem aan dat je er al kleine stukjes van maakt, of bijten ze dit zelf af?
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Phantom »

Deze bijten ze zelf af, dat maakt het wel leuk voedsel om te geven. Wel kraken inderdaad, ik weet niet of ze in staat zijn zelf de walnoot kapot te maken. :)
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

Ik heb hier wel ervaring mee. Heb het zelf ook gegeven aan mijn Messor Barbarus. Ze namen het ook aan.
Ik ben op dit idee gekomen door een post op het antstore forum:
http://www.antstore.net/viewtopic.php?f=197&t=13895

De reden waarom ik dit geef is het volgende:
Het gekauwde 'brood' wat gemaakt wordt door de Messor soorten is bij de beginnende kolonies niet aanwezig. Daar zijn een heel aantal werkster voor nodig om dit te realiseren
(eerst om een nest te graven, daarna om de zaden op te halen en daarna om de zaden te verkomen naar het 'brood'.)

Aangezien een beginnende kolonie nog niet aan deze voorwaarden voldoet is het een makkelijke en voedzame voeding om ze aan te bieden als ze net uit de winterslaap komen. Ook is het een ideale voeding om mee te sturen bij een eventueel tranport. De zaden gaan namelijk rollen door het reageerbuisje en kunnen zo de dieren of de eieren beschadiggen. En de zaden worden toch niet gegeten op deze manier. De pindakaas blijft op zijn plek tijdens transport en is makkelijker op te nemen door de dieren.(dit in het geval van eventuele vertragingen tijdens transport. Je weet het namelijk maar nooit met de post)

Is er iemand die negatieve ervaringen heeft met deze voeding? Of een onderbouwde stelling waarom het slecht zou zijn? Dan hoor ik graag wat de gevolgen waren/zijn en zal ik dit ook niet meer op deze wijze aanbieden.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Maar je zegt tijdens de transport. Maar wanneer de doos in de verkeerde richting word ge houden en alles op de pindakaas valt plakt alles vast dit is ook niet de bedoeling toch?

P.S Sorry dat ik dit een beetje stiekem vraagde want ik vertrouwde het zaakje niet omdat ik weet dat messor geen suiker eet en in pinda kaas suiker zit.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

De gezondheid van de mieren gaat voor alles! Dus het is terecht dat je deze vraag stelde op dit forum en niet alleen afgaat op wat ik je vertel! Vertrouwen is goed, zelf doen(onderzoeken) is beter :D

De zaadjes hebben vaak scherpe puntjes en zijn in verhouding tot de eieren en werksters vrij groot. Ze gaan rollen in een buisje tijdens het transport en je krijgt dan een situatie waarbij eieren en mieren kunnen beschadigen. Dit is niet het geval bij pindakaas. Hier blijven de eieren/dieren misschien aan plakken, maar dat is dan ook alles.

Maar ik ben wel nieuwsgierig of er meer mensen zijn die hier ervaring mee hebben (positief of negatief)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

freek114 schreef: P.S Sorry dat ik dit een beetje stiekem vraagde want ik vertrouwde het zaakje niet omdat ik weet dat messor geen suiker eet en in pinda kaas suiker zit.
Wat maakt dat je tot de conclussie komt dat ze geen suiker tot zich nemen? Er zijn namelijk een heel aantal caresheets die aangeven dat insecten en suikerwater zeker wel aangenomen wordt.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Geen enkele messor van mij neemt suikerwater aan en neen er scheelt niks met het suiker water want de andere kolonies nemen het wel aan.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Mijn Messor barbarus namt echt wel suikerwater aan. Ik weet niet of je het via een watje geeft, misschien kan je dat eens proberen?
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Heb ik gedaan geen van mijn 2 messors neemt suikerwater aan maar het blijkt geen probleem te zijn voor hun. Mijn kolonie van 3000+ doet het al levens lang zonder suikerwater alleen maar op zaad,insecten en water. En ze zijn niet sloom ze zijn actief.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door mn »

Ze halen voldoende suikers (eigenlijk glucose) uit de zaden die ze fijnkauwen. Deze glucose ontstaat doordat het speeksel dat ze produceren tijdens het kauwen de koolhydraten van de zaden omzet tot glucose. Ze geven de gekauwde massa ook door aan andere werksters, om het werk te verlichten.

Suikerwater zullen ze zelden drinken.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
freek114
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 04 oktober 2009
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door freek114 »

Perfecte uitleg mn!
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

Het is duidelijk dat de dieren wel suiker aannemen.
-Bij de een via suikerwater -kleine kolonie?
-Bij de ander door het kauwen van de zaden -grote kolonie?-

Dat somminge kolonies ander voedsel aannemen dan andere kolonies van de zelfde soort is helemaal niet ongewoon.
stukje uit de blog van de Atta van Mika:
Na de sterfte door de warmte aanvaardden de werksters de bladeren die op dat moment gegeven werden niet meer. Ik denk dus dat eender welke sterfte van de schimmel toch geassocieerd zal worden aan de bladsoort, en dat de werksters op die manier geen enkel risico nemen.

Mischien is er toch een bepaalde voorkeur die sommige dieren hebben/ontwikkelen.

Echter begon dit topic met de vraag of pindakaas gegeven mocht worden aan de mieren, of dat er redenen zijn om dat niet te doen. Het is duidelijk dat deze miersoort olie/vetten/suiker(danwel glucose) opnemen uit de zaden. Daarom kan ik mij niet voorstellen dat vermalen pinda's slecht zouden kunnen zijn voor de dieren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Nelis »

De pinda's lijken mij het probleem ook niet, misschien eerder de eventuele toevoegingen die er door zitten.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door ameiseman »

Dat denk ik ook. Kunnen mieren bevoorbeeld tegen zout? Want dat zit in Calve pindakaas.
Offtopic: Kunnen mieren trouwens tegen kleurstoffen?
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door jeroenbeekman »

Ik wou net zeggen, zitten er eigenlijk E's in pindakaas. Je weet ook niet of niet schadelijke E's voor mensen wel schadelijk voor mieren zijn en in welke dosis.
Ik zou het niet doen eigenlijk.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door salamalfayed »

De ingredienten van Calve pindakaas:
Pinda's (84%), maltodextrine, plantaardige olie, plantaardig vet, zout

En met dank aan WIKI :D :
Maltodextrine is een hoogwaardig koolhydraat. Het bestaat uit complexe glucose-polymeren en smaakt matig zoet. Een verzadigde oplossing van maltodextrine in water wordt glucosestroop genoemd.

Het is op dezelfde manier opgebouwd als zetmeel, maar bevat minder glucosedeeltjes per polymeer, waardoor maltodextrinen sneller door het lichaam opgenomen kunnen worden. Complexe koolhydraten worden langzamer en beter opgenomen in het bloed en leveren daarmee energie op langere termijn en reguleren de bloedsuikerspiegel. Maltodextrine kan gemaakt worden uit willekeurig welk zetmeel, bijvoorbeeld uit aardappelen of maïs. In Europa wordt het vaak uit graan gemaakt, en daarom kan maltodextrine soms gluten bevatten, wat ongunstig is voor mensen die lijden aan coeliakie.

Maltodextrine wordt als additief gebruikt in maïs-, aardappel- en tarwezetmeel en vooral in koffiemelkpoeders, puddingpoeders, pannenkoekenmix en sportdranken, maar ook in sommige snoepjes.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Nelis »

Goed bezig :D
Dus het zou goed kunnen... ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
jeroenbeekman
Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 27 mei 2010
Locatie: Omgeving Tiel
Gender:
Leeftijd: 31

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door jeroenbeekman »

Ja ik heb op een pot gekeken van de Lidl en daar zitten geen E nummers in dus dat is al heel positief.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Messor barbarus en pindakaas

Bericht door Phantom »

Een E-nummer geeft alleen een toegevoegde stof aan. Dat zegt niets over de herkomst of schadelijkheid van de stof. Sterker nog, E-nummers worden gebruikt voor toevoegingen die onschadelijk zijn voor menselijke consumptie en als zodanig zijn bewezen. Let wel: menselijke consumptie. Van sommige conserveringsmiddelen weten we dat ze schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van sommige insecten. Benzoaten staan erom bekend het larvale stadium van sommige insectensoorten te verstoren.

Dus: wel of geen E-nummers zegt echt werkelijk niets. Wil je weten of pindakaas kwaad kan voor je kolonie, dan zal je dat moeten testen of de ervaring moeten vinden. Doorgaans geef ik geen bewerkte producten, zodat de mieren zelf ook een "beslissing" kunnen nemen.
Plaats reactie