Messor orientalis

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Messor orientalis

Bericht door dondiablo »

Aangezien ik nog niemand zag met deze soort dacht ik er een blogje over te beginnen.

Messor orientalis is een Messor soort die geen winterslaap houdt, komt oorspronkelijk uit Asië maar is ondertussen ookal te vinden in Turkije en Griekenland.
Kalytta:
Oriental Messor species which doesn't need hibernation. This species is also active in cool season in their range. It is significantly easier to keep this species than for example Messor barbarus and they subsist on seeds, honey-/sugar water but also insects (similar to many Pheidole species). A typical identifiers is the caldera formed nest entry. They will often be found in sand or loamy sand. The shape of the body is slimmer than of Messor barbarus and the color of the workers is brown till black. The queen is colored black with brown legs.
  • Taxonomy: Subfamily Myrmicinae, Tribe Pheidolini
  • Color: Workers: darkbrown, Queen: black with brown legs
  • Size: Queen 11 - 13 mm
  • Distribution: Orient (Asia Minor)
  • Characteristics: polymorph
Ik was met de feestdagen in Italië en op mijn terugweg ben ik langs Gerhard Kalytta gegaan waar ik deze kolonie heb gekocht.

Dat was 3 januari en ik schat dat de kolonie rond de 40 werksters telt. De kolonie had veel broed, volgens mij heeft de gyne geen nieuwe eitjes gelegd maar dat komt vast wel. De kolonie eet nu 3 krekels en 3 drupjes honingdauwsurrogaat per dag.
En natuurlijk de zaden die ze op voorraad hebben.
De mieren hebben een rode kop en een zwart gaster met haartjes er op. Ze zijn kleiner dan M. barbarus.
Ik houd de mieren in een groot ferrero rocher doosje, het buisje waar ze in zitten is zonder waterresevoir, (ze hebben er doorheen gegraven en weigeren te verhuizen) dus er ligt een waterresevoirtje naast.

Wel leuk om te zien hoe ze de hele ingang hebben gebaricadeerd met rijst. (Ik las ergens op het forum dat Messors dat eten, maar deze niet hoor. ^^)
Verder geef ik ze gewoon losse druppels honingdauw, Messors schijnen hier snel in te verdrinken dus ik let meestal ook een beetje op (ze staan op mijn bureau) maar tot nu toe gooien ze de druppels vol met afval en drinken dan de honingdauw op. Wel leuk om te zien.

Ben nog een beetje aan het experimenteren met mijn nieuwe webcam en het programma dus verwacht niet teveel. De buitenwereld moet schoongemaakt worden ja.



Volgend filmpje was meer een test, maar wat ik even wou laten zien is het verschil tussen een levende prooi en een dode. Het is me echt op gevallen dat er veel meer werksters op af komen elke keer dat ik een levende prooi geef. het filmpje is verder wat rommelig.



Verder wil ik wat filmpjes gaan bijhouden alleen zit ik met een probleem, ik heb een lifecam cinema (zoals 2 andere leden op het forum) ik gebruik handyavi en daarbij de hoogste resolutie(volgens mij ook breedbeeldkwaliteit wat er een beetje raar uitziet). Dan lukt het niet om 1 geheel filmpje te maken meestal stopt hij na zoveel frames en maakt hij een nieuwe aan, dus die plak ik aan elkaar in moviemaker en als ik dan de film publiceer en 720p aanvink dan wordt aan het filmpje paars. Best apart, misschien weet iemand waar dit aan kan liggen, het is dan een wmv bestand en als ik hem gewoon op avi laat staan wordt hij zoals bovenstaand filmpje (niet hele hoge resolutie dus) maar tenminste niet paars.

Vragen of opmerkingen?
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

14 jan 2011 vooruitgang

Bericht door dondiablo »

Veel activiteit in de buitenwereld, (wat meestal zo is nadat ik de lamp aanzet) nadat ik deze filmpjes had gemaakt zag ik alleen dat ze ook het broed naar de nestingang aan het verplaatsen waren. Dat was dus omdat de temperatuur in de buisjes naar 32 graden was gestegen. En hadden dus ook nog even geen interesse in het voedsel. Dus heb er even een extra boekje onder gelegd. (heb overigens wel me eerste major tussen het broed gezien)

Als de filmpjes niet te lang doen over het laden kan je hem even op 720p zetten
Bovenaf

ingang
Laatst gewijzigd door dondiablo op 13 okt 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

fourageren.

Bericht door dondiablo »

De kolonie doet het erg goed, ze zijn vrijwel aangezien de vorige post, en er ligt nog een hele hoop broed.

Een filmpje zoals beloofd. Deze Messor sp. is veel agressiever dan andere Messor sp. die ik heb gehad. De krekel in dit filmpje was al beschadigt, maar ik zal binnenkort ook een filmpje van een spring levende krekel plaatsen, als er eenmaal 1 major aan de krekel hangt dan is hij binnen 2 minuten in het nest.

Het filmpje is niet van hoge qualiteit kan ik je al vertellen, het is uit de hand met een webcam gefilmd (schokkerig).

Dit filmpje werkte niet meer.

Er zijn vrijwel constant een stuk of 15 werksters in de buitenwereld constant aan het slepen met watjes, zaaden en seramis korrels om de ingang te blokkeren of vrij te maken.
Laatst gewijzigd door dondiablo op 13 okt 2011, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

13 okt 2011 vooruitgang

Bericht door dondiablo »

Ondertussen alweer 5 maanden geleden sinds de laatste update, de mieren zijn aardig aangegroeid, ik schat de kolonie nu op 300-400 werksters? Ben daar niet zo een held in. En niet alleen zij maar ik ben ook verhuisd wat, wat chaos met zich mee bracht. Nou hoefd deze soort geen winterslaap te hebben maar omdat ze een tijdje zonder verwarming hebben gezeten (vanwege de verhuizing) is het broed niet zo snel meer ontwikkeld. En een afname in temperatuur gedurende de winter kan geen kwaad voor de koningin.

Ze hebben nu een tijdelijke setup, ik ben bezig met een nieuw ytong omdat deze opstelling te klein wordt. Het probleem is alleen dat ik beperkte tijd heb vanwege mijn opleiding en daardoor alleen in het weekend af en toe kan knutselen.

Hier even een filmpje tijdens voedertijd :

(uit de hand gefilmd) Even na dit filmpje (toen de lamp uit ging) stroomde er een stuk of 100-150 werksters naar buiten om de rest van de fruitvliegjes en krekels mee te nemen.


(ik weet niet precies wat er mis was met het filmpje in de vorige post maar hij speelde uiteindelijk niet goed af)
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor orientalis

Bericht door dondiablo »

Tijdje geleden alweer, de messors doen hoet goed, ik ben zelfs een nieuw nest aan het maken want ze graven overal doorheen.
De gyne heeft ook een dikke hoop broed, ik heb haar alleen onverwarmd staan omdat ik nog geen goede setup had gevonden.

Heb de kolonie nu een jaar.

Aantal foto's(met mobiel gemaakt me camera ligt ergens anders momenteel)

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
s'avonds loopt de buitenwereld helemaal vol.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor orientalis

Bericht door dondiablo »

De kolonie gaat als een speer de laatste update was 2,5 maand geleden, nu zitten ze in een nieuw ytong en het broed blijft maar toenemen.
Ik merk nu ook een zware toename in vraag van voeding.

Ik voer ze nu 3 krekels per dag en elke 2 weken een flinke hoop zaden.

Hier een filmpje van het nest( uit de hand gefilmd)


Afbeelding
Afbeelding
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Gebruikersavatar
dondiablo
Lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 30 maart 2008
Locatie: Alkmaar, (Nederland)
Gender:
Leeftijd: 32

Re: Messor orientalis

Bericht door dondiablo »

Even een update, de kolonie is verhuisd, nadat ze door het ytong heen eruit zijn gekomen via meerdere kanten.
Nu heb ik ze in een aquarium met ytong geplaatst(foto's volgen nog).

Enige nadeel is dat het silicone ergens niet goed aanhecht en er dus water aan 1 kant van het nest naar binnen seipelt en een laagje van 4-5 mm water laat staan op de onderste kamer. De kolonie is nu nog klein voor dit nest en zit dus niet aan die kant, maar hier moet ik nog wat op verzinnen.

Verder groeid de kolonie als kool.

Filmpje van het nieuwe nest, niet de beste kwaliteit(uit de hand gefilmd) en weinig licht.
Ik had hiervoor ook al een filmpje gemaakt maar die was erg slecht, maar daardoor waren de meeste mieren al chaotisch, en het broed verplaatst.



Afbeelding
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Plaats reactie