Camponotus vagus (mpower000)

Alle Camponotus kolonies van de leden
Gesloten
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Zondag 6 februari 2011 heeft Mika mijn Camponotus vagus kolonie bezorgd.
De kolonie bestaat uit zo'n 25 werksters en een werkelijk reusachtige koningin. Toen ze aankwamen, zaten ze in 3 buisjes en ik plaatste ze direct in de buitenwereld van het splinternieuwe nestje (foto's volgen later).

Ondertussen zitten ze nog in 2 proefbuisjes en probeer ik hen iets hardhandiger te doen verhuizen (met een lamp erop). Ik heb jammer genoeg ook gemerkt dat de koningin 1 voorpoot mist, maar hopelijk heeft dat niet veel invloed op haar gezondheid.

Vragen en/of opmerkingen.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

De mieren beginnen het nu echt goed te doen: ze zitten in hun formicarium, eten en drinken nu duidelijk goed en er is een heleboel broed bijgekomen. Enige minpuntje: 1 werkster is gestorven.

Ik heb nu ook enkele fotootjes van hun nest genomen:
DSC02162.jpg
DSC02166.jpg
DSC02167.jpg
DSC02171.jpg
Omdat ik niet veel tijd had om het nest te bouwen, heb ik materialen gebruikt die ik thuis nog had liggen. Daardoor is het een beetje een experimenteel nestje geworden met 1 kamer die goed bevochtigd wordt, verbonden met 1 volledig droge kamer. Doordat er een gang volledig onder de eerste kamer loopt, is er wel het nadeel dat ik de koningin maar af en toe kan zien (ze zit meestal in het donkerste gedeelte).
Zoals je kan zien zitten er enkele mieren met het verst gevorderde broed in de eerste, droge kamer. De anderen zitten in de gang onder die kamer of in het buisje tussen de twee kamers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

De kolonie is goed aan het groeien, maar ik merk meer en meer iets vreemd op: een vrij groot aantal (ik schat 1 op de 4) mieren heeft afwijkingen aan de poten. Aanvankelijk dacht ik dat het verwondingen waren van het jagen ofzo, maar het aantal is zodanig groot dat dit bijna onmogelijk is. Bij sommige mieren heeft 1 poot een vreemde kronkel, bij andere is 1 poot bijna kaarsrecht en beweegt die amper, andere mieren hebben een veel te lange poot, ...
Ik hoop dat het alsnog overgaat, maar het probleem ligt misschien wel bij de gyne.
De gyne zelf mankeert ook een poot en een andere poot is er maar half. Misschien was dit niet door een ongeluk, maar door een genetische afwijking en heeft een groot deel van haar nakomelingen hetzelfde defect?
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb mijn eerste media, de kop is al een heel stuk breder dan die van de minors, gelukkig lijkt deze 100% in orde te zijn.
Voorts ligt er nog een hele stapel poppen die de kolonie een mooie boost zal geven.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

De kolonie doet het erg goed; ik vermoed dat er ondertussen al meer dan 50 werksters zijn.
Ik bevochtig nu ook af en toe het eerste deel van het nest en hierdoor wordt het nest nu eindelijk volledig gebruikt.
Ik heb een kort filmpje gemaakt toen ik de kolonie een doorgesneden Blaptica dubia gaf.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik ben volop bezig een nieuw groot nest in een aquarium aan het bouwen voor mijn Camponotus vagus kolonie. Foto's volgen zodra het nest af is.
De kolonie doet het nog steeds goed, maar het nestje waar ze nu in zitten is veel te klein en de bevochtiging is ook niet ideaal, dus ik hoop dat ze over een paar dagen snel zullen verhuizen en nog een klein groeispurtje hebben voor ze in winterslaap gaan over een paar maand.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Het nest is volledig af, de mieren zijn aan het verhuizen en tijdens de verhuis heb ik een zeer mooi voorbeeld van social carrying gezien. Natuurlijk heb ik er een kort filmpje van gemaakt:

DSC02819.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Nog enkele foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie bracht zijn winterslaap door in een leegstaande garage en heeft jammer genoeg de strenge vorst van de voorbije weken niet overleefd. Ik was toen op reis en kon ze niet redden...
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Ik heb mijn kolonies blijkbaar toch iets te snel afgeschreven, want sinds deze morgen zijn ze uit de dood opgestaan ^^
De Myrmica's lijken volledig in orde te zijn en bij de Camponotusen is er ook wat beweging. Mijn Messor barbarus kolonie staat momenteel bij mijn ouders, dus deze kan ik voorlopig nog niet controleren.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie doet het nu heel goed; ze zijn erg actief en eten en drinken behoorlijk veel. Er zijn nog enkele larven van vorig jaar, maar voorlopig nog niet de stapel nieuw broed waar ik ongeduldig op aan het wachten ben.
Nog een kort filmpje om ze nog eens in actie te zien:

-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie doet het goed, maar ik kan ze geen kakkerlakken meer voeren (omdat ik er geen meer mag kweken van mijn wederhelft). Daarom heb ik honingdauwsurrogaat gemaakt, maar voorlopig lijken mijn vagussen het niet echt te smaken en hebben ze het amper aangeraakt. Ik hoop dat ze het alsnog zullen aanvaarden, maar misschien hebben jullie nog wat tips i.v.m. wat ik ze zou kunnen voeren?
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gebruikersavatar
mpower000
Lid
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 april 2009
Locatie: Antwerpen
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Camponotus vagus (mpower000)

Bericht door mpower000 »

Deze kolonie is verkocht. Er mag een slotje op.
-Camponotus vagus
-Messor barbarus
-Myrmica rubra
Gesloten