Messor barbarus (Cube)

Alle Messor kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Zondag, 20 maart 2011, 20:35: Mail in inbox:

Ants K*****a Order Geen reclame maken eh ;)

Following items were ordered:

Amount Item
______________________________________________________________________
1 Messor barbarus (Small Colony - 5-15 ants) = 19,90 EUR
______________________________________________________________________
Shipping- and Handling cost: 8,00 EUR
Surcharge for payment method PayPal: 0,00 EUR

Containing VAT: 4,45 EUR
Total: 27,90 EUR



Op jullie advies niet enkel een gyne of een gyne met broed gekocht, maar eentje mét werksters!

Ik hou jullie op de hoogte!

Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Na drie dagen een pakje teruggevonden op het terras!

Ik moet toegeven dat ik deze wijze van verzending niet had verwacht. Zeer professioneel.

Afbeelding

Ook binnenin de verpakking zorgvuldig beschermd.

Afbeelding

Na het uitpakken van de plastic-bubblewrap dan eindelijk een reageerbuisje in zicht!

Afbeelding

Op het buisje een etiket met daarop de vermelding dat zij voor de verzending het waterreservoir hebben leeggehaald omwille van veiligheidsredenen tijdens transport; wat begrijpbaar is.

Zou ik nu al moeten denken aan het verhuis naar een ander buisje? Als ik het zo lees hier op dit forum is een vochtig nest niet echt een vereiste?


Bijgeleverd waren ook enkele zaadjes en een leuke infobrochure over het houden van mieren.

Afbeelding

Afbeelding

Op het eerste zicht een zeer goede webshop!

Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Na enkele minuten te zijn aangesloten op de buitenwereld, kwam er al een werkster met een zaadje (dat nog in het buisje lag) buitengelopen. Geen idee waarom ze dat deed, maar ze is daarna direct op verkenning getrokken in de nieuwe buitenwereld. Na ongeveer een uurtje waren ze al met z'n drieën aan het verkennen!

(Het andere reageerbuisje op foto zichtbaar is het waterreservoir)

Ik vermoed dat er zo een 10-tal werksters aanwezig zijn. Ik heb ook al broed en een larve gezien! (Ik wil niet te hard op zoek naar het effectieve aantal, laat ze liever met rust... ze zijn al zo stressgevoelig!)

Hier alvast een werkster op verkenning... (sorry voor de wazige foto, ging op dat moment niet beter, ze zijn ook sneller dan Lasius niger want die fotograferen wel makkelijker :oops:)

Afbeelding

Meteen na het aansluiten van de buitenwereld heb ik enkele zaadjes in de nestopening en in de buitenwereld gelegd.

Deze ochtend waren alle zaden verdwenen! Ze nemen ze dus goed aan! (Gisterenavond even met een rode lamp op de buitenwereld geschenen en zag ik een werkster vlijtig kauwen op een zaad! Vandaag even op jacht naar een klein vliegje... Benieuwd of ze dat ook aannemen.

Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Donderdag en vrijdag op terugweg naar huis twee paardenbloemen met zaad kunnen vinden! Offtopic: Mensen keken wel raar toen ik plots op de rem ging, 4 pinkers op en uitstapte om een bloem (lees onkruid) te plukken :lol:
Heb een deel van de zaden in de buitenwereld geplaatst, de andere heb ik verzameld in mijn eigen paardenbloemzaadopslagbakje. Op die manier hoop ik altijd zaad ter beschikking te hebben.

De zaden werden goed aanvaard! Een drietal werksters kwamen het boeltje ophalen. Het lijkt op dit moment wel dat zij de nestingang hiermee proberen te dichten.

Afbeelding

Heb ze gisteren ook een vliegje aangeboden, nog geen half uur of het beestje werd naar binnen gesleept. Ze nemen dus goed aan! (Was ik wat bang voor als ik soms andere posts van leden lees.)

Ik heb ze wel nog niet zien drinken, maar dat is niet de eerste keer dat dit besproken wordt op dit forum. Ik neem aan dat ze wel drinken, gewoon niet op momenten dat ik in de buurt ben (zo'n 15minuten per dag). Ik heb ook gezien dat hun reageerbuisje nog steeds wat vocht bevat, het is dus nog niet helemaal uitgedroogd.

Ik ben van plan ze een tweede buisje aan te bieden met een vers waterreservoir, dan beslissen ze zelf maar...

Alvast een betere foto van een werkster in de buitenwereld:

Afbeelding

En voor jullie ook een foto van de buitenwereld. Hiervoor heb ik een langwerpige Haribo snoepdoos gebruikt. (De twee wattenproppen die je kan zien zijn beide voor water, misschien ben ik wat onzeker over hun drinkgedrag...)

Afbeelding




Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Heb op mijn werk naast de parking een heel veld vol paardenbloemen gevonden... Op dit moment nog in volle bloei. Dat belooft over enkele weken; Zal ik eens lekker gaan oogsten ;)

Ze zijn nu iets meer dan een weekje aanwezig, ik heb ze nog niet vaak gestoord, dus ik kan jullie nog niet vertellen hoeveel werksters er aanwezig zijn. (Het reageerbuisje is vanuit de binnenkant ook bedekt met een velletje toiletpapier; voor de condensatie op te vangen??) Ik heb er al drie tesamen buiten zien lopen, maar dat is helaas geen indicatie voor het aantal...

Gisterenavond opnieuw een vlieg aangeboden, ook deze na een uurtje verdwenen... De paardenbloemzaadjes doen het ook goed, gisteren hebben ze besloten het nest op te ruimen met als resultaat dat er buiten een viertal lege zaadomhulsels lagen.

Ik heb wel de indruk dat ze niet zo agressief zijn als Lasius niger; toen de eerste werkster de dode vlieg ontdekte, schrok zij nogal! Mijn Lasius nigers startten steeds meteen de aanval... Voor deze Messors duurde het ongeveer een uur voor zij de eerste keer met hun kaken de vlieg te lijf gingen!
Kan iemand de non-agressiviteit van Messor barbarus beamen?

Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Weekje verder en alweer wat dingen bijgeleerd:

- Ze zitten liever rond de 28°dan 32° (met ongeijkte thermometer). De eerste veertien dagen hielden ze het goed uit op volle temperaturen, maar deze week zijn ze actief op zoek gegaan naar een betere nestlocatie. Zo hebben ze zelfs even met het idee gespeeld om onder een klomp gom (wat ik gebruik als 'opstapje' naar de nestingang) te gaan zitten. Zelfs de koningin is tot daar geweest! Man wat een groot beest! ;)
Gelukkig gaven ze dat idee snel op en nestelden ze zich aan de nestingang in het voorste stuk van het buisje.
Dit was meteen ook het moment om actie te ondernemen. Eerst lag het buisje rechtstreeks op het warmtematje met daarover een washandje; nu ligt het washandje tussen het buisje en het warmtematje. Dit brengt de temperatuur op zo'n 27° à 29°(schommelt een beetje). Na enkele uren waren ze weer helemaal in het buisje getrokken.

- Het zijn geen harde zoekers voor voedsel! Ik had zo'n plastic 'voederbakje' van Antstore in de buitenwereld geplaatst met daarin een boel zaadjes. Na 4 dagen nog steeds onaangeroerd.
Omdat ik dit zo raar vond heb ik deze ochtend enkele zaadjes langs de nestingang gelegd en binnen enkele minuten waren er een vier-tal werksters de zaden naar binnen aan het slepen... Ik heb het Antstore bakje dus maar even uit de buitenwereld gehaald; leg ik de zaadjes wel op de grond.

- Ze lijken verzot op All Bran 43% vezels. Ik had dit al eens ergens anders gelezen en dacht dit ook eens uit te proberen, met succes! Gewoon een paar flakes (of beter sprietjes) in een kom met een paar druppels water en dan het goedje fijnstampen. Op dit moment zitten ze er al enkele uren aan te smullen.

Verder gaat alles goed met de kolonie, ik schat ze op zo'n 15-tal werksters.
Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Heb gisteren een eerste media gezien... Amai wat een beest :o
Ze is wel nog niet buiten geweest... Ik zag ze door de rode folie, ze is zeker dubbel zo groot dan een gewone werkster...

Benieuwd wanneer ik ze voor het eerst buiten zal zien...
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Geen nieuws is goed nieuws zeker?

Al even geleden sinds een nieuwe update, maar er is ook niet meer veel gebeurd. De mieren gebruiken nu twee buisjes: eentje voor de zaden met een droog waterreservoir en eentje voor zichzelf met waterreservoir. Ze kunnen dus toch wat vocht appreciëren :)

Er is ook wat broed bijgekomen... Mijn gyne deed opeens heel raar: niet meer zo vaak bewegen, minder zelf water gaan halen, ... eerst had ik bang dat ze zou gaan sterven :cry:
Blijkt dat ze zeer beschermend over nieuw broed zat! Er lag een 'kwakje' met eitjes onder haar (bestaat hier eigenlijk een naam voor, voor zo'n propje met eitjes?)!

Ik laat ze nu ook volledig met rust, sinds de eitjes er zijn, zijn de werksters ook minder actief buiten. Af en toe komen ze nog eens kijken voor wat zaden, maar die hebben ze zat :)

Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Zijn ondertussen al een weer een tijdje verder... alles gaat nog steeds zijn gewone gang: broed dat uitkomt, zaden die worden verzameld, zaden die worden vermaald tot zo'n bruin papje, ... ;)

Op dit moment liggen er nog zo'n 3-tal poppen en een hoop eitjes.

Ik zal er eens een foto van maken, nu kan het nog... ze zitten niet onder rode folie. Blijkbaar zitten ze liever in een korter buisje dan een volledig buisje. Ik had een buisje gevuld met water om ze zo van water te voorzien, maar ze zijn er met z'n allen in gaan wonen... Het andere buisje met water-reservoir én rode folie laten ze voor wat het is.


Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Bijna een jaartje later... Alles gaat goed zijn gang.
De gyne doet het goed, ze legt veel broed en ook de eerste minors en majors zijn in dienst getreden.

Ik heb ook verschillende foto's genomen. Ik zal morgen nog eens een post doen met wat foto's.

Voor nu alvast een spinnenmaaltijd...




Vragen/Opmerkingen graag hier!
Gebruikersavatar
Cube
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 april 2010
Locatie: Beringen (BE)
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Messor barbarus (Cube)

Bericht door Cube »

Zoals beloofd, hier nog wat foto's.

Het formicarium. Ik had gepland dat de mieren links in de buisjes zouden nestelen en het buisje dat ze nu gebruiken zou voor drinkwater voorzien zijn, maar we weten allemaal dat wij het zomaar niet kunnen kiezen... We zijn natuurlijk ook geen god :D

Afbeelding

Op dit moment, is het op de oppervlakte lekker warm... Zeker met deze dagen. Voorlopig hoor ik ze nog niet klagen.
Onder gewone temperaturen buiten is het gemiddeld op deze thermometer 26°C.

Afbeelding

Een major met het broed. Deze hoeveelheid broed lijkt steeds aanwezig, meer broed heb ik nog niet gezien.

Afbeelding

De major wat dichterbij.

Afbeelding

Het broed wat dichterbij.

Afbeelding

De twee majors op het broed.
(Hier lijkt het alsof ze beide even groot zijn, maar de linker met de rodere kop is een stuk groter!)

Afbeelding

De meest duidelijke foto die ik gisteren heb kunnen nemen van de gyne.

Afbeelding

De verzameling zaden. Ik gebruik nu graszaad van Aveve (herstelgazon). Komt in kleine verpakking en ze nemen dit enorm graag aan. Beter zelfs dan zaadjes van paardenbloem.

Afbeelding

Dinner time! :lol:
Leuk om te zien dat ze tegenwoordig insecten aannemen. Vorig jaar namen ze nog niets aan. Lieten ze vliegjes en muggen gewoon links liggen, nu ze met een stuk meer zijn, durven ze zelfs een dikke spin aan.

Afbeelding

Wat vinden jullie?
Vragen/Opmerkingen graag hier!
Plaats reactie